کارگروه تولید محتوای قرآنی با محوریت آیات کاربردی تشکیل شود
کد خبر: 4038774
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۱۳

کارگروه تولید محتوای قرآنی با محوریت آیات کاربردی تشکیل شود

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه لازمه تربیت قرآنی نسل جدید، آشنا کردن آنان با قرآن است، گفت: در این راستا باید کارگروهی برای تولید محتواهای قرآنی با محوریت پیام‌های آیات کاربردی تشکیل شود.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراززینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، در  گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین راهکارهای جذب نسل جوان به قرآن و تربیت نسل آینده قرآنی پرداخت و گفت: این موضوع را باید از اینجا شروع کرد که چه کنیم که نسل جدید با قرآن آشنا شوند زیرا باید زمینه آشنایی فراهم شود تا جذب صورت گیرد.

وی با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که فرمودند اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را بدانند از ما پیروی می‌کنند، افزود: به نظر می‌آید به‌طور تام درباره آیات قرآن کریم این قضیه مصداق پیدا می‌کند چراکه قرآن به فرموده امام علی(ع) کتابی است که ظاهرش زیبا است، یک زیبایی شگفتی‌آور دارد و باطنش هم عمیق است.

روستایی با تأکید بر اینکه ابتدا باید زمینه این آشنایی را برای نسل جدید فراهم کنیم وقتی این زمینه فراهم شود و نسل جدید با قرآن آشنا شوند به برکت خود قرآن به قرآن هم جذب خواهند شد، تصریح کرد: درباره اینکه این زمینه آشنایی چگونه فراهم شود به نظر می‌رسد این قضیه باید از فضای خانواده و خانه شروع شود یعنی این موضوع ارتباط با قرآن و انس با قرآن را از فضای خانه شروع کنیم و بعد در فضاهای آموزشی اعم از دانشگاه‌ها و مدارس، این قضیه با قوت بیشتری ادامه پیدا کند تا زمینه تربیت نسل قرآنی فراهم شود.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب درباره اینکه مشکل اصلی دنیای اسلام دوری از قرآن است، گفت: این سخن یعنی اگر زمینه ارتباط با قرآن فراهم شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه زمینه آشنایی با قرآن را فراهم کنیم؟ گفت: اگر این کار را در پنج گام بخواهیم مطرح کنیم ابتدا کار اولیه و اصلی ما تلاوت قرآن باشد و آن تلاوت قرآن با تمام شرایط و تجوید نیکو و ... که دارد در وهله اول در فضای خانواده این قضیه وجود داشته باشد که بین اعضای خانواده ساعتی را به تلاوت قرآن اختصاص دهیم، همان چیزی که پیشتر در خانواده‌ها وجود داشته و بزرگان از هر فرصتی استفاده می‌کردند که قرآن را تلاوت کنند، بالاخره آیه‌ای را بین اعضای خانواده نشر دهند و پیام آن آیه را  به خانواده بگویند.

روستایی با بیان اینکه تلاوت قرآن در میان اعضای خانواده بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: بعد از آن، صرف تلاوت کفایت نمی‌کند و آشنایی با معانی آیات قرآن مخصوصاً برای ما فارسی زبانان بسیار اهمیت دارد، در مرحله سوم، پیام‌های این آیات است که به طور مثال تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی را داریم که پیام آیات را آورده است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز افزود: در این عرصه مخصوصاً در فضاهای آموزشی و با استفاده از ابزار رسانه تولید محتوا داشته باشیم و کارگروهی تشکیل شود برای تولید محتواهای قرآنی با محوریت پیام‌های آیاتی که کاربردی هستند و پاسخ مسائل امروز را در آن می‌توانیم به جوانان بدهیم و بعد از آن هم بحث تفسیر قرآن مطرح می‌شود، تفاسیر بسیار ممتازی که از شیعه هم داریم و مطالعه آن تفاسیر هم زمینه آشنایی با قرآن را فراهم می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از این مراحل یقیناً انس با قرآن ایجاد می‌شود، این انس با قرآن که با توجه به معنای انس در کتاب‌های لغت که به معنای آرامش یافتن است و انس با قرآن یعنی خو گرفتن، شادمان شدن و همنشین شدن با آن است یعنی اینکه این الفت در وجود ما به خاطر همنشینی با قرآن ایجاد شده و چیزی که با آن انس و خو گرفتیم، نمی‌توانیم از خود دور کنیم و به طور جدی زمینه آشنایی فراهم می‌شود و خود آیات قرآن این ویژگی را دارند که وقتی انسان با آن مأنوس شد و معاشرت کرد حتما جذب  محتوای وحیانی و الهی آن می‌شود و بعد هم بر اساس اینکه این زمینه انس فراهم شد با تدبر در آیات قرآن می‌توانیم بعد از پشت سر گذاشتن آن مرحله در فضای خانواده و در فضای آموزشی به بحث تربیت نسل قرآنی برسیم، به خاطر اینکه بالاخره وقتی فضای حاکم بر ذهن ما قرآنی شد و ذهن ما با معارف قرآنی آشنا شد یقیناً زمینه تربیت بر اساس آن اصول قرآنی هم فراهم می‌شود.

انتهای پیام
captcha