فعالیت‌های قرآنی اولویت مدیران فرهنگی نیست
کد خبر: 4039066
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۱۴

فعالیت‌های قرآنی اولویت مدیران فرهنگی نیست

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تربیت قرآنی نسل آینده کشور به مدیران فرهنگی باز می‌گردد، گفت: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی برای مدیران فرهنگی برخلاف بحث‌های هنری در اولویت نیست.

غلامرضا شاه میوه، داور مسابقات بین المللی قرآنغلامرضا شاه‌میوه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه الزامات تربیت نسل آینده قرآنی چیست، گفت: این مسئله به مدیران فرهنگی بر می‌گردد. متأسفانه قرآن برای مدیران فرهنگی ما در اولویت دسته چندم است، آن‌قدر که به بحث‌های هنری، سینما، موسیقی و به مسائل دیگر اهمیت می‌دهند به قرآن در آن حد اهمیت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: این باعث می‌شود که اگر افرادی هم داریم که خودشان ذاتا علاقه‌مند به حضور در برنامه‌های قرآنی هستند وقتی ببینند اولویت با مسائل دیگر است، می‌روند در آن حوزه‌هایی مثل موسیقی، سینما و تئاتر و از این قبیل فعالیت‌های هنری فعالیت می‌کنند چون تلاوت قرآن در ذات خودش به هر حال یک فعالیت هنری است ضمن اینکه ارزشی هم است و به اصطلاح یک کار دینی و خداپسندانه است و جنبه هنری هم دارد لذا مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که این نکته را در اولویت و خط اول کارهای فرهنگی قرار دهند.

شاه‌میوه تصریح کرد: مسئولان ارشاد در استان‌ها به مسائل قرآنی توجه چندانی ندارند در صورتی که این مسئله بسیار تأثیرگذار است. اگر می‌خواهیم نسلی برای آینده تربیت کنیم که مسئولیت‌های مهم را به دست بگیرند از اکنون باید بر روی این نوجوان‌ها سرمایه‌گذاری شود و قرآن بهترین محمل است برای اینکه بتوانیم از این طریق افراد را جذب کنیم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: صدای خوش چیزی است که در ذات و نهاد افراد  است و از این طریق می‌توان نسل جدید را جذب کرد منتها بی‌توجهی مسئولان فرهنگی کشور به موضوع قرآن باعث شده است که ما در واقع یک حرکت لاک پشتی در مقابل بقیه حرکت‌های فرهنگی داشته باشیم، هر چند به طور کلی مشکل فرهنگی در سطح کشور داریم به دلیل اینکه بودجه‌هایی که در کشور برای این کار در نظر می‌گیرند یک رقم بسیار ناچیزی در مقابل بقیه بودجه‌هایی است که در نظر گرفته می‌شود و همه این‌ها به آن باز می‌گردد که واقعا توجه نداریم که زیرساخت تمام جوامع در دنیا مسئله فرهنگ است و این فرهنگ است که آینده کشور را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر هزاران سال هم  از عمر ما و عمر یک ملت بگذرد آخر تنها مسائل فرهنگی باقی می‌ماند، افزود: کسی کاری ندارد که پانصد سال قبل مردم چه می‌خوردند و چه می‌پوشیدند اما وقتی یک اثری مثل اثر تخت جمشید یا مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان یا میدان امام اصفهان را می‌بینیم که چند صد سال قبل ساخته شده همیشه به عنوان یک ایرانی و به عنوان یک مسلمان به این افتخار می‌کنیم و این به همان مسئله فرهنگ برمی‌گردد.

شاه‌میوه در پایان بیان کرد: اکنون هم برای ۲۰۰ سال بعد باید به فکر باشیم وگرنه ممکن است  ۲۰۰ سال بعد ما هیچ چیزی برای ارائه نداشته باشیم یعنی بگویند دویست سال قبل هیچ کاری روی فرهنگ نشد و در این ۲۰۰ سال ما هیچ نتیجه و ثمره‌ای نداشته باشیم که بخواهیم ارائه کنیم لذا این‌ها مسائل مهمی است که فقط به مسئله قرآن هم برنمی‌گردد، به بودجه‌ها و چیزهایی که باید خرج کنند تا فرهنگ یک کشور ساخته شود بر می‌گردد و قرآن هم به تبع آن جزو اولویت‌های اول در مسائل فرهنگی باید باشد.

انتهای پیام
captcha