الزامات الگوسازی قرآنی برای نسل آینده/ شبهات روز متقن پاسخ داده شود
کد خبر: 4030967
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۳

الزامات الگوسازی قرآنی برای نسل آینده/ شبهات روز متقن پاسخ داده شود

پیشکسوت قرآنی استان فارس با اشاره به الزامات جذب نسل جدید به سمت فعالیت‌های قرآنی گفت: برای الگوسازی باید به سراغ جامعه قرآنی رفت و نخستین گام هم متخلق بودن به اخلاق قرآنی است.

محمدعلی ذاکری، پیشکسوت قرآنی فارسمحمدعلی ذاکری، پدر قاریان استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به راهکاری تربیت نسل آینده قرآنی و چگونگی جذب نسل جدید به سمت فعالیت‌های قرآنی گفت: در مرحله اول باید برای نسل آینده الگوسازی کنیم. برای الگوسازی هم باید جامعه قرآنی به خصوص اساتید و مربیان بر روی خود آنچنان کار کنند که نسل جدید وقتی آنان را مشاهده می‌کنند به سمت قرآن جذب شوند و برای این کار هم باید قرآنیان متخلق به اخلاق قرآنی باشند.

ذاکری با تأکید بر اینکه برای الگوسازی، قرآنیان باید به عبادات به خصوص واجبات توجه ویژه داشته باشند تا الگویی برای نسل آینده باشند، گفت: یکی از الزامات دیگر این کار سواد دینی کافی برای قرآنیان است. قرآنیان باید بتوانند به شبهاتی که ممکن است برای نسل جدید ایجاد شود، پاسخ دهند اما سؤال اینجاست چند قاری داریم که می‌توانند این کار را انجام دهند و شبهات روز را به صورت متقن پاسخ دهند.

این پیشکسوت قرآنی فارس یکی از الزامات ارتقای سواد دینی قرآنیان را ارتباط با پژوهشگران و روحانیت دانست و گفت: متأسفانه در برخی از مراسم مشاهده می‌شود وقتی قاری تلاوت کرد به محض اینکه روحانی به عنوان سخنران بالای منبر می‌رود، قاری آن جلسه را به بهانه کار ترک می‌کند. آیا این اخلاق قرآنی است و آیا با این کار سواد دینی قرآنیان بالا می‌رود.

وی اظهار کرد: اگر از قاریان درباره آموزش‌های قرآنی اعم از صوت و لحن و تجوید و نغمات و غیره بپرسند می‌توانند پاسخ دهند اما آیا به شبهات دینی که گسترده در فضای مجازی منتشر می‌شود واقعاً می‌توانند پاسخ دهند؟

ذاکری یکی از بزرگترین اقشار متصل به نظام اسلامی را جامعه قرآنی دانست و گفت: جامعه قرآنی باید طبق دستور قرآن که در آن خداوند انسان‌ها را به امیدواری سفارش می‌کند، امیدوار باشند و جامعه را به سمت امید سوق دهند. نمی‌گوییم که در کشورمان مشکلات نداریم، مشکلات وجود دارد و همه آن را لمس می‌کنیم اما راه رفع مشکلات سیاه‌نمایی و تزریق ناامیدی نیست.

قاری ممتاز استان فارس به مهدویت در بحث تزریق امید به جامعه اشاره کرد و گفت: سؤال اینجاست قاریان و جامعه قرآنی ما چه میزان با مهدویت آشنایی دارند و وقتی که اطلاعات کمی دارند چگونه می‌توانند نسل جدید را به سمت قرآن جذب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه  موسیقی فقط در دانستن نغمات نیست بلکه چیزی به نام سوز سحر داریم و تلاوت باید سوز داشته باشد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند قرآن را با حزن بخوانید زیرا با حزن نازل شده است اما این سوز را چگونه به دست آوریم؟ قاری که ساعت 8 یا 9 صبح از خواب بیدار می‌شود و بعدازظهر هم می‌خواهد کلاس قرآن بگذارد، هرچقدر هم آموزش دهد چگونه می‌تواند سوز سحر داشته باشد. غیر از دانستن آکادمیک نغمات که لازم است باید چیزی به نام سوز سحر هم داشته باشیم یعنی طرف باید سحرخیز باشد که بتواند بر روی مستمع تأثیر بگذارد.

ذاکری اظهار کرد: خطبه همام که از امام علی(ع) خواسته شده است متقین را وصف کند و در آن ویژگی‌های متقین آمده است اگر روزی 100 بار بخوانیم باید اثر بگذارد و برای این کار هم طرف باید صاحب نفس باشد اما امروز متأسفانه به دلیل شیوع کرونا که کلاس‌ها مجازی شده است تأثیری از این قضیه نیست.

وی با بیان اینکه اگر قاری صاحب نفس نباشد چگونه می‌تواند بر روی این قضیه کار کند، گفت: تا وقتی به این مسائل توجه نکنیم نمی‌توانیم نسل جدید را به قرآن جذب کنیم. نسل جدید مقصر نیست بلکه مقصر من استاد و مربی هستم که خودساخته نیستم و می‌خواهم دیگران را بسازم و این چیزی نیست که محقق نشود، درست است که سخت است اما شدنی است.

ذاکری در پایان به فعالیت صدا و سیما هم در این عرصه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه صدا و سیما هم راه را اشتباه می‌رود و می‌خواهد مانند شبکه‌های ماهواره‌ای به هر طریقی مخاطب جذب کند در صورتی که درست نیست.

انتهای پیام
captcha