راهکارهایی برای جذب نسل جدید به قرآن
کد خبر: 4032091
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها / 5

راهکارهایی برای جذب نسل جدید به قرآن

پیشکسوت قرآنی کشورمان به تبیین راهکارهایی برای جذب نسل جدید به قرآن پرداخت و گفت: فعالیت‌هایی که به نحوی بتواند نسل جوان را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهد، باید جذابیت و هیجان داشته باشد.

علی اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن و تربیت نسل آینده قرآنی با توجه به مقتضیات زمان اشاره کرد و گفت: مسئله فعالیت‌های قرآنی به شکلی که اکنون است خوب است و چنین فعالیت‌هایی که در حال حاضر در کشور انجام می‌شود نسبت به سابق از کیفیت بهتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای نسل فعلی کاری کنیم که جذب شوند و به سمت قرآن بیایند باید حداقل 10 تا 20 سال پیش فکر می‌کردیم و روش‌ها را مقداری بهتر و اصلاح می‌کردیم‌. طبیعتاً اگر بخواهد کارهایی انجام شود همین امروز باید تصمیم گرفته شود و ابزارها و امکانات لازم را هم فی‌البداهه تأمین کنند که همچین فرضی تقریباً محال است که تمام امکانات همین حالا فراهم باشد، مثل درختی است که اگر اکنون بکارید همان لحظه میوه نمی‌دهد و ثمره آن ممکن چند سال بعد به دست بیاید.

حنیفی تصریح کرد: فعالیت‌هایی که انتظار داریم به نحوی بتواند نسل جوان را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهد و واقعا جایگزین بسیاری از مسائل شود باید جذابیت و هیجان داشته باشد، به‌طوری که افراد خود به خود به این سمت بیایند، وگرنه اگر این فعالیت‌ها جذابیت نداشته باشد، طبیعتاً مواجه با سیل جمعیت نخواهیم بود و فوج‌های مردمی و جوانان به این سمت گرایش پیدا نخواهند کرد مگر به‌صورت بسیار آهسته؛ بنابراین فعالیت‌ها باید بسیار جذاب و جالب شوند و با توجه به اینکه این فعالیت‌های قرآنی می‌توانند گسترش پیدا کنند باید در صحنه فعالیت قرآنی با حفظ روش‌های فعلی روش‌های جدیدی را هم اعمال کنیم.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه به ‌چند روش برای جذب نسل جدید اشاره کرد و گفت: روش مشاعره‌ای از قدیم وجود داشت که به‌طور مثال حرف آخر اگر دال بود نفر بعدی موظف بود شعری بخواند که اولش دال است، اما اکنون روش‌های مشاعره بسیار متفاوت و متعدد شده است. در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز می‌توانیم مانند مشاعره عمل کنیم و آن را گسترش دهیم. مثلا فردی آیه‌ای از قرآن می‌خواند و آخر این آیه حرفی است و کسی که آیه بعدی را می‌خواند باید آیه‌ای بخواند که حرف اول آن، حرف آخر نفر قبلی باشد، و این آیه به آیه گفتن می‌تواند به‌صورت گروهی انجام شود و بسیار جذاب باشد.

 وی با تصریح اینکه ضمنا مقارئه بر اساس موضوعی و همچنین بر اساس کلام می‌تواند صورت بگیرد، گفت: در بعضی از حروف مثل حرف نون در قرآن محدودیت داریم مثلا آیه‌های بسیاری داریم که آخر آن، حرف نون است ولی آیاتی که حرف اولش نون است یکی، دو آیه بیشتر نیست و همچین محدودیت‌هایی وجود دارد اما برای این موارد هم می‌شود کار را با جملات انجام داد به جای اینکه آیات مبنا باشد با جملات قرآنی این کار را بکنند، آن وقت این مشکل برطرف می‌شود؛ می‌توانیم آیات قرآن را براساس موضوع مبنا قرار بدهیم و آیاتی که به این موضوع می‌خورد بگوییم یا براساس کلام مطرح کنیم؛ بر فرض کلماتی که یوم در آن‌هاست مثل یوم‌الحساب.

حنیفی در ادامه با بیان اینکه این روش‌ها بار مفهومی بالایی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: تمام کسانی که وارد این صنف می‌شوند هم خود به خود مفاهیم را یاد می‌گیرند و هم با کل قرآن آشنا می‌شوند که در کل قرآن این روش را می‌توانند انجام دهند که این در باب مفهومی است و یک باب و مسابقه جدیدی است که اینجا ایجاد می‌شود از طرفی این حفظ موضوعی قرآن هم است و می‌تواند به‌صورت اجزایی هم اجرا شود یعنی رشته‌های مختلف می‌شود این در باب یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ایجاد جذابیت کند و خلاصه و جمله جمله است و همه به آن روی می‌آورند، البته اگر قرار بر اجرا باشد باید کارشناسی شود و آیین‌نامه‌های لازم ایجاد شود ولی از نظر اجرایی بسیار بسیار جذاب است.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن به روش دیگری برای جذب نسل جدید اشاره و بیان کرد: همه ما مخصوصا کودکان به قصه و حکایت علاقه داریم و این در ذات بشر است؛ در قرآن هزاران قصه داریم که بسیار جذاب هستند و قصه‌های بسیار خوب تاریخی و حسی داریم و می‌توانیم بیان قصص قرآنی را یک رشته در مقاطع سنی مختلف کنیم و همچنین نمایش قصص قرآنی را می‌توان داشت که باعث می‌شود گروه‌های تئاتر و نمایشی مثلا در مدارس راه بیفتد که نمایش قصص قرآنی هم خودش چند رشته می‌شود و بسیار جذاب است. این دو رشته می‌تواند تغییرات و تحول بنیادین در فعالیت‌های قرآنی ایجاد کند.

وی در پایان با ذکر این نکته که همچنین ترسیم قرآن یا همان خطاطی و تذهیب قرآن باید جزو فعالیت‌های قرآنی بیایند، گفت: رشته‌هایی از این قبیل را اگر جمع کنیم صدها رشته فعالیت برای ده‌ها مقطع سنی و قشرهای مختلف است که می‌تواند تحول بنیادی ایجاد کند و همچنین رشته قرائت که در مسابقات کشوری وجود دارد فقط در یک زمینه است و همه در هر سنی که هستند و هر سبکی که دارند می‌توانند در آن شرکت کنند که این درست نیست و می‌تواند در رشته‌های مختلف و در مقاطع سنی مختلف برگزار شود.

انتهای پیام
captcha