امتیازات موجود جوابگوی استقبال جامعه از فعالیت‌های قرآنی نیست
کد خبر: 4037500
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۱۲

امتیازات موجود جوابگوی استقبال جامعه از فعالیت‌های قرآنی نیست

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه امتیازات در نظر گرفته شده برای حافظان قرآن جوابگوی استقبال جامعه از فعالیت‌های قرآنی نیست به تبیین دو راهکار برای تربیت نسل آینده قرآنی پرداخت.

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهراحجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به الزامات تربیت نسل آینده قرآنی گفت: باید سنت حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) در بحث اهمیت دادن به قرآن و حفظ آن و ارتقای جایگاه حافظان قرآن احیا کنیم.

وی افزود: در صدر اسلام پیامبر(ص) و مولای متقیان علی(ع) برای حافظان قرآن جایگاه و امتیازات خاصی قائل بودند و علاوه بر اجرت معنوی کار، امتیازات ویژه‌ای هم در جامعه برای آنان می‌دیدند، مانند منصوب کردن افراد در سمت فرماندهی یا سپردن سرپرستی کاری یا گروهی. در روایات داریم حضرت رسول(ص) به افراد بر اساس میزان حفظ قرآن جایگاه و اهمیت می‌دادند. همچنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند برای هر حافظ قرآن 200 دینار از بیت‌المال مسلمین در هر سال هست و اگر به او پرداخت نشود، در قیامت مطالبه خواهد کرد.

شاهسونی ادامه داد: این‌ها مواردی است که در صدر اسلام وجود داشته است اما امروزه در جامعه ما جایگاه و منزلت اجتماعی حافظان قرآن بسیار در سطح پایینی است و امتیاز خاصی برای آنان در نظر گرفته نشده است. یکسری امتیازات بسیار اندک و کوچک دیده شده است که هیچ کدام از آنان جوابگوی خیزش جامعه به سمت قرآن نیست، مثل اعطای مدرک کارشناسی هیچ‌گاه جامعه را به این سمت حرکت نداده و نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس به این قضیه شد و افزود: باید مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی و مسئولان مرتبط قرآنی فکر اساسی برای جذب نسل جدید به قرآن داشته باشند که این کار از طریق اعطای تسهیلات ویژه می‌تواند دنبال شود.  

وی بیان کرد: نکته بعد بحث نحوه آموزش‌هاست. اگر کیفیت آموزش‌ها تقویت شود و به‌گونه‌ای باشد افرادی که وارد حیطه کار قرآنی می‌شوند، بتوانند به توانمندی‌های خوبی برسند ولو امتیازات خاصی نباشد، باز هم افرادی هستند که به دنبال کار خوب هستند نمونه آن مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان است که در سال‌های اخیر با همه معضلات اجتماعی و فرهنگی عده خاصی همیشه داوطلب حضور در این مراکز بوده و هستند.

شاهسونی افزود: در طرح‌های مختلف حفظ قرآن اتفاقاً در بخش آقایان که همه می‌گویند استقبال نمی‌کنند، استقبال بسیار خوبی را مشاهده می‌کنیم و این نشان می‌دهد افراد مشتاق هستند با وجودی که در جامعه آنچنان که باید و شاید به حافظان قرآن ارزش‌گذاری نشده است. منظور این است که اگر کار جدی در حوزه آموزش قرآنی انجام شود، یک درصدی از جامعه به دنبال آن خواهند آمد.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در پایان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم هم کار قوی قرآنی و هم امتیازات ویژه برای بحث حافظان قرآن ببینیم تا این‌ها باعث شود که یک حرکت جدی برای فعالیت‌های قرآنی یعنی تحقق دستور رهبر معظم انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha