چرا جمهوری اسلامی و پهلوی قابل قیاس نیستند
کد خبر: 4032691
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
حسین انواری پاسخ می‌دهد:

چرا جمهوری اسلامی و پهلوی قابل قیاس نیستند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه مقایسه جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی از اساس مقایسه غلط و ناسالمی است، گفت: در نظام پهلوی ممکن است چند اقدام خوب و درست هم انجام شده باشد اما آن کارهای خوب نیز در درجه اول با هدف تأمین منافع قدرت‌های سلطه‌گر در ایران بوده که شاید ناخودآگاه برخی منافعش به مردم هم رسیده است در حالی که در جمهوری اسلامی مردم صاحب و سالار هستند و جهت‌گیری‌های به سمت مردم است.

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت راهبرد «نه شرقی نه غربی» به منزله یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت تبیین دقیق این شعار اصولی گفت: بنای جمهوری اسلامی ایران هیچگاه این نبوده که برای اداره امور درهای کشور را ببندد و با دنیا ارتباط نداشته باشد. نوع حکومتی که امام(ره) طراحی و تدوین و اجرا کردند قابلیت صدور به همه دنیا دارد و می‌تواند به مثابه یک الگوی مناسب برای حکمرانی در سراسر جهان مطرح شود.

وی افزود:‌ به عبارتی پیوند دیانت و سیاست و مردمسالاری دینی که جزو شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده می‌تواند به عنوان یک الگوی جدید حکمرانی در جهان قادر است به همه نیازهای انسانی پاسخ دهد. اگر این مسئله را بپذیریم باید با همه کشورها ارتباط داشته باشیم الا رژیم رژیم صهیونیستی که آن را به عنوان یک دولت قبول نداریم.


بیشتر بخوانید:


انواری اظهار کرد: پذیرش اصل ارتباط و تعامل با همه کشورها سبب می‌شود که به دنبال تأمین منافع خود در این روابط باشیم و راهبرد «نه شرقی نه غربی» تأمین‌کننده منافع کشور در روابط با دنیا است اما متأسفانه برخی دولتمردان که به غرب گرایش داشتند، تنها رابطه با غرب را کافی می‌دانستند و به نوعی این راهبرد را معطل گذاشته بودند. در صورتی که ما اگر غربی‌ها با ما تخاصم نداشته باشند، ما مشکلی نداریم و البته خواهان رابطه با کشورهای آسیایی، آفریقایی و شرقی هم هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: در واقع شعار «نه شرقی نه غربی» این را اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد تحت سلطه هیچ کشور و قدرتی قرار بگیرد و در عین حال خواهان تعامل و ارتباط سالم و عادلانه با همه دنیا است.

جمهوری اسلامی خود را تحت بیرق اسلام تعریف کرده

انواری در پاسخ به این سؤال که آیا برخی نگرانی‌های دلسوزانه نسبت به تحت سلطه قرا گرفتن کشور با توسعه روابط با چین و روسیه ناشی از عدم شناخت قدرت ایران و ظرفیت‌های کشور است، گفت: اگر برخی از این نگرانی‌ها و انتقادات را خوش‌بینانه بدانیم باید گفت این افراد نسبت به این موضوع و قدرت جمهوری اسلامی جهل و ناآگاهی دارند. البته باید گفت چرا این نگرانی‌ها نسبت به توسعه روابط با غرب مطرح نمی‌شد. جمهوری اسلامی نه زیر سلطه شرق می‌رود و نه زیر سلطه غرب، و تنها خود را تحت بیرق اسلام و احکام اسلامی تعریف کرده و حکمرانی خود را نیز در این چارچوب تعریف کرده نه خوشامد دیگر قدرت‌ها.

وی تأکید کرد:‌ با این منطق با همه دنیا تعامل داریم و جنگی هم با هیچ کشوری نداریم مگر اینکه به ما تجاوز کنند. سیاست راهبردی جمهوری اسلامی در دفاع و ایجاد بازدارندگی است. تا به امروز هم ما در مقابل آنهایی که منافع کشور را به خطر انداختند و خصومت ورزیدند، از کشور دفاع کردیم. بنای جمهوری اسلامی دادن دست دوستی با همه کشورها با دو شرط «تأمین منافع ملی» و «عدم تحمیل سلطه به کشور» است.

اقدامات خوب پهلوی هم با هدف تأمین منافع سلطه‌گران بود

انواری درباره سوء استفاده رسانه‌های معاند در چند سال اخیر به خاطر افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی در راستای «تطهیر رژیم پهلوی» و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی و اسلامی و لزوم تبیین چهره واقعی رژیم پهلوی برای نسل جوان گفت: مقایسه دو نظام اسلامی و شاهنشاهی یک مقایسه کاملا غلط و ناسالمی است. من حتی بعید می‌دانم برخی که دم از خوبی نظام شاهنشاهی می‌زنند واقعا علاقه‌مند به آن رژیم باشند به جز عده قلیلی.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در نظام پهلوی ممکن است چند اقدام خوب و درست هم انجام شده باشد اما آن کارهای خوب نیز در درجه اول با هدف تأمین منافع قدرت‌های سلطه‌گر در ایران بوده که شاید ناخودآگاه برخی منافعش به مردم هم رسیده است. فرض کنید این قدرت‌ها برای غارت معادن و ثروت‌های زیرزمینی کشور ممکن است جاده یا برق هم ایجاد کرده باشند اما این اقدامات برای خدمت به مردم نبوده بلکه برای تأمین منافع خودشان بوده است.

مردم؛ قوام سیاست عین دیانت

انواری با تأکید بر اینکه جهت‌گیری جمهوری اسلامی به سمت مردم است، گفت: در نظام اسلامی مردم سالار و صاحب اصلی کشور هستند و مسئولان و کارگزاران نظام خادم مردم هستند که به نیابت از جانب مردم عمل می‌کنند و این صراحت نظرات امام(ره) و مقام معظم رهبری است. در نظام اسلامی مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند و قوام «سیاست عین دیانت» هم به مردم است و این با حل مشکلات مردم و تأمین رفاه، آسایش و رشد جامعه میسر می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین کسانی که با رأی مردم مسئولیتی را می‌پذیرند باید زمینه رشد مردم را فراهم کنند و این کاملا در تضاد با و ماهیت و نگاه حاکم بر یک رژیم پادشاهی، موروثی و وابسته است و حتی اگر برخی ظواهر کارها در هر دو نظام یکی باشد اما نیت و اهداف آن کاملا با هم متضاد است.

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha