رشد 4 برابری فروش نشر الکترونیک هم جبران خسارت نکرد / کتابخوان به‌نشر رونمایی می‌شود
کد خبر: 3894180
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
بیم و امید‌های ناشران در مقابل تکنولوژی‌های چاپ/ ۸

رشد 4 برابری فروش نشر الکترونیک هم جبران خسارت نکرد / کتابخوان به‌نشر رونمایی می‌شود

مدیرعامل به‌نشر گفت: با وجود رشد 4 برابری فروش نشر الکترونیک، این رقم در مقایسه با فروش کتاب‌های مکتوب بسیار اندک است و نتوانسته در شرایط شیوع ویروس کرونا جبران خسارت کند.

رشد 4 برابری فروش نشر الکترونیک هم جبران خسارت نکرد/ کتابخوان به‌نشر رونمایی می‌شودحسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ورود به‌نشر به عرصه نشر الکترونیک گفت: این انتشارات از سال‌های گذشته در این عرصه فعالیت داشت، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، بر آن شدیم تا به شکل جدی‌تر به این موضوع بپردازیم، هر چند حجم کتاب‌های فیزیکی در قیاس با فروش الکترونیک به دلیل تعداد زیاد فروشگاه‌ها در سراسر کشور قابل مقایسه نیست.

ارتقای سایت و نرم‌افزار به‌نشر

وی افزود: در این راستا چند اقدام مهم از جمله بازنگری در سایت فروش به‌نشر داشتیم و آن را به لحاظ نرم‌افزاری و گرافیکی ارتقا دادیم. همچنین دو طرح فروش ویژه کروتاب و بهارخوان را آغاز کردیم و فعالیت‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی و مراکز نشر الکترونیک داشتیم که پیش از شیوع ویروس کرونا، آثار محدودی در پلتفرم‌های کتابخوان وجود داشت، اما اکنون اغلب آثار به‌نشر را در کتابخوان طاقچه بارگذاری کرده‌ایم.


بیشتر بخوانید: 


سعیدی ادامه داد: یک کار زیربنایی در زمینه نشر الکترونیک در دست انجام است و نشر الکترونیک را به عنوان سرفصل جدی در سال جاری در نظر گرفتیم، زیرا با توجه به اینکه در گذشته سهم فروشمان در این بخش بسیار اندک بود، اما با شرایط فعلی و اجرای دو طرح کروتاب و بهارخوان 4 برابر افزایش فروش داشتیم. همچنین در زمینه گویا کردن آثار به‌نشر نیز برنامه ویژه‌ای داریم و اولویت با موضوعات زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

طراحی اپلیکیشن کتابخوان

وی از طراحی اپلیکیشن کتابخوان به‌نشر خبر داد و گفت: این طرح مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و امکان بهره‌برداری آن فراهم شده و طی ۲۰ روز آینده رونمایی خواهد شد.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا ماحصل این فعالیت‌ها توانسته از به‌نشر به دلیل تعطیلی کتابفروشی‌ها و تعویق نمایشگاه کتاب جبران خسارت کند، بیان کرد: این تفاوت ماهوی است و قابل مقایسه با فروش حضوری نیست، زیرا افزایش فروش کتاب‌های الکترونیک در مقایسه با مدت مشابه یا ماه‌های گذشته، نه در قیاس با فروش حضوری کتاب، رشد داشته است؛ به همین  جهت جبران‌کننده خسارت ناشران نیست، اما این شرایط فرصتی بود تا در حوزه نشر الکترونیک جدی‌تر عمل کنیم.

نگرانی‌هایی در باب نشر الکترونیک

وی به بستر‌های قانونی نشر الکترونیک پرداخت و گفت: در این باره همواره نگرانی‌هایی برای ناشران و مؤلفان وجود داشته است و البته محدود به نشر الکترونیک نمی‌شود، زیرا این نگرانی در مورد کتاب‌های فیزیکی نیز وجود دارد و آثار خوب و پرفروش ناشران به صورت غیرقانونی و قاچاق چاپ می‌شود و این مسئله نیازمند نظارت و ارزیابی‌های بیشتر  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما با توجه به اینکه وزارت ارشاد، مجوز نشر الکترونیک نیز برای کتاب صادر می‌کند، بسیاری از ناشران برای کتاب‌های صوتی و الکترونیکشان مجوز دریافت نکرده‌اند و این مانع مهمی در پیگیری تخلفات احتمالی است. از این رو قدم اول گرفتن مجوز نشر الکترونیک بوده و به راحتی از سایت وزارت ارشاد قابل اقدام است؛ بنابراین با نبودن قانون کپی‌رایت در کشورمان، باید از قوانین موجود در زمینه حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان بهره‌گیری کرد.

این ناشر با اشاره به ورود ناشران به نشر الکترونیک به صورت مستقل از پلتفرم‌های کتابخوان، ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه‌های فراهم کردن زیرساخت‌های نشر الکترونیک بالاست؛ این مسئله برای همه ناشران امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل در گام نخست سپردن کار به پلتفرم‌های کتابخوان راه‌حل مناسبی برای ورود به این عرصه است و در گام بعد وزارت ارشاد می‌تواند با حمایت‌های خود ناشران را یاری رساند.

مدیرعامل به‌نشر در پاسخ به اینکه آیا رشد نشر الکترونیک و گویا در کشورمان تابعی از وضعیت نشر جهانی است، بیان کرد: رشد نشر الکترونیک در کشورمان به موازات کشور‌های پیشرفته پیش نمی‌رود و ما در این عرصه عقب‌تر بودیم، اما شرایط جدید شیوع ویروس کرونا شتاب بیشتری به این عرصه داد و باعث شد در این زمینه با جهش ورود ناشران مواجه شویم. هر چند باز هم قابل مقایسه با نشر مکتوب نیست و مخاطبان به کتاب‌های مکتوب علاقه‌مندند. به همین دلیل شرایط فعلی که باعث کاهش حضور مخاطبان در کتابفروشی‌ها شده است، باعث افزایش رشد نشر الکترونیک شده و شاید نتوان این رشد را به صورت بلندمدت پیش‌بینی کرد و با عادی شدن شرایط می‌توان پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

انتهای پیام
captcha