برگزاری نمایشگاه«سکه و نسخه‌های خطی اسلامی» در مراکش
کد خبر: 4109056
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱

برگزاری نمایشگاه«سکه و نسخه‌های خطی اسلامی» در مراکش

رباط پایتخت مراکش در حاشیه چهل و سومین نشست شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) از روز چهارشنبه به مدت چهار روز میزبان نمایشگاه «سکه‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی» است.

به گزارش ایکنا به نقل از Morocco World News، نمایشگاه "سکه" که توسط مدیر کل آیسسکو، سالم بن محمد الممالک افتتاح شد، نمونه‌هایی از کتابخانه عمومی ملک عبدالعزیز عربستان سعودی را به نمایش می‌گذارد.

بندرالمبارک مدیر این کتابخانه گفت: مهم‌ترین نسخه‌های خطی و سکه در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار داده شده و قدمت آنها به دوره‌های مختلف بازمی‌گردد. این آثار، جنبه‌هایی از تاریخ اسلام و برخورد آن با تمدن‌ها و جوامع دیگر را آشکار می‌کند.

این نمایشگاه شامل مدل‌هایی از دینار و درهم از دوره‌های مختلف سلسله امویان از سال ۷۸ الی ۱۲۶ هجری قمری است. پول‌های عباسیان از سال های ۱۳۸ تا ۳۴۳ هجری قمری نیز به نمایش گذاشته شده است.

المبارک توضیح داد که جوامع مسلمان قبل از اینکه خلیفه اموی عبدالملک بن مروان عربی کردن پول اعراب اسلامی را به صورت مرحله‌ای آغاز کند از ارزهای بیزانسی، ساسانی و سایر ارزها استفاده می‌کردند.

علاوه بر این، در این نمایشگاه سکه‌هایی از مصر، شام، مراکش و شبه جزیره عربستان به نمایش گذاشته شده است.

احمد بن عبدالعزیز البولحید، دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علم، این نمایشگاه را «مهم و شگفت‌انگیز» توصیف و به حضور گسترده مردم در این رویداد و همچنین استقبال عالی از نحوه  این بخش از تاریخ اسلام اشاره کرد.

این نمایشگاه‌ها روز شنبه به کار خود خاتمه می‌دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha