فعالیت‌های اسلامی مراکش در آفریقا؛ از توزیع قرآن تا مسجدسازی
کد خبر: 4112736
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

فعالیت‌های اسلامی مراکش در آفریقا؛ از توزیع قرآن تا مسجدسازی

دولت مراکش با توزیع هزاران نسخه از قرآن کریم، تأسیس مرکز علمای آفریقا و همچنین ساخت مساجد متعدد در کشورهای آفریقایی، در چند دهه اخیر فعالیت‌های اسلامی گسترده‌ای را در قاره سیاه در پیش گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از العمق المغربی، دولت مراکش انجام فعالیت‌های گسترده اسلامی در آفریقا را به عنوان بخشی از سیاست کلی خود در راستای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و فراهم کردن امنیت معنوی در این قاره توصیف کرده است.

بخش عمده این اقدامات در قالب فعالیت‌های بنیادهای دینی مختلفی صورت می‌گیرد که زیر نظر محمد ششم؛ پادشاه این کشور فعالیت می‌کند.

در بخش آموزش علوم دینی، بنیاد علمای آفریقا در سال 2015 به منظور اتحاد و هماهنگی تلاش‌های علمای آفریقا و مراکش ایجاد شد و این مؤسسه در 34 کشور آفریقایی شعبه و مسابقات و رویدادهای مذهبی فراوانی دارد. در زمینه حفظ و تلاوت قرآن کریم، علوم شرعی و فقه زیر نظر محمد ششم فعالیت می‌کند.

از سویی مؤسسه آموزش مبلغان دینی زن و مرد نیز سالانه میزبان صدها دانشجو را از کشورهای آفریقایی مانند سنگال، مالی، گابن، نیجریه، ساحل‌ عاج، چاد و گینه است. وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش اخیراً حدود 40 توافق‌نامه با همتایان خود در کشورهای آفریقایی به منظور آموزش مبلغان دینی منعقد کرده است که آخرین آنها توافق‌نامه‌ای برای آموزش 300 مبلغ مرد و زن از جمهوری مالی بود.

بنیاد محمد ششم ویژه نشر قرآن کریم نیز نقش مهمی در زمینه فعالیت‌های اسلامی ایفا کرده است. این بنیاد سالانه هزاران نسخه از قرآن کریم را در بسیاری از کشورهای آفریقایی توزیع می‌کند.

مراکش از سویی به ساخت مساجد بسیاری در آفریقا نیز اقدام کرده است. مساجد ساخته شده در غنا، ساحل‌ عاج، موریتانی و ماداگاسکار تنها به اقامه نماز اختصاص ندارد، بلکه امکانات دیگری از قبیل کتابخانه، سالن مطالعه و نیز مراکز آموزشی نیز در کنار این مساجد ساخته شده است.

انتهای پیام
captcha