عرضه قرآن خطی قرن یازدهم در نمایشگاه آیسسکو
کد خبر: 4109535
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

عرضه قرآن خطی قرن یازدهم در نمایشگاه آیسسکو

یک نسخه قرآن خطی قرن یازدهم هجری از سوی کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در نمایشگاه نسخ خطی و سکه‌های نادر اسلامی آیسسکو در مراکش عرضه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از اخبار 24، احمد البلیهد، دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در این باره گفت: این کشور سکه‌ها و نسخ خطی متعلق به بیش از هزار سال پیش، از دوره‌های اسلامی و پیش از اسلام را در نمایشگاه مراکش عرضه کرد.

وی افزود: بازدیدکنندگان نمایشگاه از آثار به نمایش‌ درآمده از سوی عربستان استقبال کرده و از اماکنی که سکه‌ها در آنجا مدفون بوده‌اند، سؤال می‌پرسیدند.

البلیهد تصریح کرد: بازدیدکنندگان نمایشگاه از آلمان و دانشجویان مراکز آکادمیک مراکش بودند و از آثار به نمایش درآمده قدیمی باعث شگفتی آنان بود.

وی همچنین بیان کرد: یک نسخه قرآن متعلق به قرن یازدهم هجری که اثر هنری ارزشمندی به شمار می‌آید و مورد توجه زیادی قرار گرفته است، در نمایشگاه عرضه شد.

دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در پایان گفت: ارزش هنری این قرآن به دلیل سه موضوع خوشنویسی، طراحی و هماهنگی در کتابت آیات است و این نسخه از کلام وحی نقش‌ونگارهای گیاهی و هندسی متنوع با تذهیب و رنگ‌آمیزی بین سطور به شکل ابر و باد طلایی دارد.

یادآور می‌شود، رباط پایتخت مراکش در حاشیه چهل وسومین نشست شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) از روز چهارشنبه، 30 آذرماه میزبان نمایشگاه «سکه‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی» بود و این نمایشگاه پس از چهار روز دیروز، سوم دی به کار خود پایان داد.

نمایش قرآن خطی قرن یازدهم در نمایشگاه آیسسکو

انتهای پیام
captcha