فرصت‌ ترویج هنر فاخر قرآنی را مغتنم بشماریم
کد خبر: 4101725
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
هنرمند کاتب قرآن:

فرصت‌ ترویج هنر فاخر قرآنی را مغتنم بشماریم

محمد نعمتی، هنرمند پیشکسوت کاتب قرآن با بیان اینکه ایرانی‌ها از دیرباز در هنر خوشنویسی در جهان سرآمد بوده‌اند، گفت: مسئولان فرصت را برای ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین هنر فاخر قرآنی مغتنم بدانند و در این زمینه ورود جدی کنند.

استاد نعمتیبه گزارش ایکنا از فارس، محمد نعمتی، هنرمند کاتب قرآن استان فارس، شب گذشته، اول آذرماه در دیدار با محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه قرآن به انسان‌ها اهلیت می‌بخشد و شایسته است که اهل قرآن باشیم، گفت: چرا بودجه‌های قرآنی هر ساله کاهش می‌یابد و چرا مسئولان به این جریان مهم توجه نمی‌کنند.

نعمتی با یادآوری حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند «در زمان هجوم فتنه‌ها به قرآن پناه آورید»، گفت: طبق فرمایش پیامبر(ص)، ثقل اکبر قرآن کریم است که باید در فعالیت‌های مذهبی به آن اولویت دهیم.

این کاتب قرآن با بیان اینکه متأسفانه به دلیل دوری از قرآن امروز شاهد مشکلات عدیده‌ای در عرصه‌های مختلف هستیم، خواستار توجه مسئولان به ترویج فرهنگ قرآنی شد و افزود: اهمیت توجه به قرآن به اندازه‌ای است که امام حسین(ع) در کربلا یک شب از دشمنان مهلت خواست تا قرآن بخواند.

ترویج قرآن‌خوانی در هیئت‌های مذهبی

وی همچنین خواستار ترویج قرآن‌خوانی در هیئت‌های مذهبی شد و گفت: به جای مداحی‌ و نوحه‌هایی که فاخر نیستند باید در هیئت‌ها تلاوت قرآن انجام شود. وقتی «جَاءَ الْحَقُّ» آمد، «زَهَقَ الْبَاطِلُ» پشت آن می‌آید یعنی حقیقت قرآن را در زمینه‌های مختلف مطرح کنیم تا باطل را مضمحل کنیم.

دیدار مدیرعامل ایکنا با استاد نعمتی

نعمتی قرآن را نقطه اشتراک امت اسلام عنوان کرد و گفت: دشمن همه تلاشش را برای ایجاد تفرقه میان امت اسلام انجام می‌دهد و ما باید از همین نقطه اشتراک برای تقویت وحدت استفاده کنیم.

این کاتب قرآن با تأکید بر اینکه باید از فرصت‌ها به زیبایی استفاده کنیم، ابراز امیدواری کرد که مسئولان فرصت‌های لازم را برای ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین هنر فاخر قرآنی دریابند و در این زمینه ورود کنند.

نعمتی تصریح کرد: خط نسخ ایرانی زیباتر از خط نسخ عربی است زیرا خط ما در طول تاریخ تکامل پیدا کرده است اما آن‌ها در همان رسم‌الخط قدیمی و سنتی خود ماندند و این در حالی است که متأسفانه نتوانسته‌ایم خط ایرانی را معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در ترویج فرهنگ قرآن و هنر فاخر قرآنی همت والایی داشت، گفت: اگر بخواهیم همیشه در این مسیر آرام و آهسته حرکت کنیم به جایی نخواهیم رسید و هیچ‌گاه به جلو نمی‌رویم.

موزه قرآن در شیراز راه‌اندازی شود

نعمتی در ادامه به برخی از فعالیت‌هایش در این عرصه اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ خوشنویسی قرآن استان فارس تنها 5 بانو به عرصه کتابت قرآن ورود کردند که هر 5 نفر آنان از شاگردان من بودند.

وی با یادآوری اینکه تاکنون 24 جلد قرآن کتابت کرده است، گفت: 15 تابلو از آثارم را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌ام و در این موزه یک سالن تنها به آثار من اختصاص دارد.

نعمتی با بیان اینکه در سال گذشته کتابت قرآنی را آغاز کردم که درشت‌ترین خط نسخ تاریخ کتابت قرآن ایران است و نظیر این قرآن نیست، افزود: همچنین 500 تابلو قرآنی تذهیب شده دارم اما جایی برای نمایش آن‌ها ندارم.

وی با بیان اینکه تاکنون با 20 تذهیب‌کار کار کرده‌ام که اکثر آنان بانو هستند اما متأسفانه کسی آن‌ها را نمی‌شناسد، بر ضرورت معرفی چنین هنرمندان قرآنی در جامعه تأکید کرد.

این کاتب ممتاز قرآن خواستار راه‌اندازی موزه قرآنی در شیراز شد و گفت: یکی از درخواست‌هایم همواره به مسئولان در طول سال‌های گذشته راه‌اندازی موزه قرآن در شیراز بود.

نعمتی در پایان با یادآوری اینکه تاکنون بیش از 50 جلد کتاب تألیف کرده است، گفت: باید تلاش کنیم تا هنر ایرانی را ترویج دهیم. ایرانی‌ها در عرصه خوشنویسی و شعر در جهان اسلام بسیار مطرح هستند و این جزو خدمات متقابل ایران و اسلام است.

گزارش تصویری دیدار مدیرعامل ایکنا با استاد محمد نعمتی

انتهای پیام
captcha