دیوان حافظ تلفیق فرهنگ ایرانی اسلامی است
کد خبر: 4091535
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵

دیوان حافظ تلفیق فرهنگ ایرانی اسلامی است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حافظ در کنار دیوان خود مأنوس با قرآن است و قرآن را با ۱۴ روایت می‌خواند، گفت: دیوان حافظ تلفیق فرهنگ ایرانی اسلامی است.

حسین امامی‌راد، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از فارس، حسین امامی‌راد، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، شامگاه چهارشنبه، ۲۰ مهر در مراسم بزرگداشت یادروز حافظ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: روز بزرگداشت حافظ، روز بزرگداشت زبان پارسی و مردم ایران زمین است.

وی با بیان اینکه حافظ از ستارگان پرفروغ ادب فارسی و بزرگ‌ترین غزل‌سرای تمام قرون است، افزود: دیوان حافظ دارای ویژگی‌های شاخصی است. حافظ در کنار دیوان خود مأنوس با قرآن است و قرآن را با ۱۴ روایت می‌خواند. لذا، دیوان حافظ تلفیق فرهنگ ایرانی اسلامی است.

امامی‌راد با یادآوری اینکه زبان حافظ سمبلیک و چند بعدی است و برای همین تفال و پناه بردن به حافظ برای همگان جواب می‌دهد، گفت: در دوران دفاع مقدس مردم ایران از فراق فرزندان خود به قرآن کریم و ابیات حافظ پناه می‌آوردند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، دیوان حافظ را همجوار قرآن کریم در خانه ایرانیان دانست و افزود: این همجواری مورد تقدس دیوان حافظ نیز شده است و قرآن، دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی دلنشین و همنشین ایرانیان از دیرباز بوده است؛ به‌طوری که مقام معظم رهبری بر وجود دیوان حافظ در جهیزیه مادرانشان اشاره می‌کنند.

وی با بیان اینکه شیرازی‌ها از نعمت وجود حافظ و سعدی برخوردارند، افزود: این ادیبان در کنار سایر بزرگان ادب فارسی در اوج هستند و می‌درخشند.

امامی‌راد یادآور شد: محمد گلندام، حق بزرگی بر گردن حافظ و ادبیات فارسی دارد زیرا وی مرید حافظ بود و نخستین بار مقدمه‌ای در خصوص حافظ شیرازی نوشت و غزلیات و دیوان حافظ را جمع‌آوری و به‌صورت الفبایی مدون کرد.

انتهای پیام
captcha