حافظ خوش بودن شعرش را در انس با قرآن می‌داند
کد خبر: 4091534
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۶

حافظ خوش بودن شعرش را در انس با قرآن می‌داند

استاندار فارس رمز اصلی حافظ را وابستگی به قرآن کریم دانست و گفت: این شاعر بزرگ، لقب حافظ را نیز از حافظ بودن قرآن گرفته است و گفته است که هر چه دارد از قرآن دارد و در ابیات خود به قرآن قسم می‌خورد و خوش بودن شعر خود را انس با قرآن می‌داند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس شامگاه چهارشنبه، ۲۰ مهر در مراسم بزرگداشت یادروز حافظ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: حافظ مربوط به تمام اعصار و زمان‌هاست.

وی رمز اصلی حافظ را وابستگی به قرآن کریم دانست و افزود: این شاعر بزرگ، لقب حافظ را نیز از حافظ بودن قرآن گرفته است و گفته است که هر چه دارد از قرآن دارد و در ابیات خود به قرآن قسم می‌خورد و خوش بودن شعر خود را انس با قرآن می‌داند.

ایمانیه تصریح کرد: حافظ وابستگی به شیراز و ماندن در این شهر را نیز در ابیات خود می‌آورد که در گروی قرآنی بودن شهر شیراز بوده است و امروز اگر حافظیه مورد توجه مردمان سراسر جهان است نیز به دلیل عشق به معنویات است.

استاندار فارس بیان اینکه تأکید حافظ بر قرآن موجب شد حافظ از قید زمان عبور کند و ادیبی برای تمام دوران باشد، افزود: این موضوع را در تمام اشعار حافظ به راحتی می‌توان یافت که حافظ همواره اشعاری در وصف قرآن نیز داشت.

وی با تصریح اینکه مفاهیم قرآنی که در ادبیات حافظ دیده می‌شود به‌گونه‌ای است که شیراز را مهد آموزش قرآن نامیده است، گفت: حتی از اشعار حافظ وحدت و همبستگی نیز دیده می‌شود و تقارن ایام گرامیداشت روز حافظ و هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام(ص) تقارنی دل‌کش است.

به گفته ایمانیه، حافظ در آموزش مفاهیم زندگی بشری نیز اثرگذار بوده و توانست در ادبیات خود به این موضوع اشاره کند تا نقش فرهنگی مناسبی نیز در آموزش جامعه خود برای بهبود و تعالی به سمت حق ایفا کند.

استاندار فارس اضافه کرد: حافظ به شدت مخالف ریا و تزویر بود و این موضوع را در ابیات خود قید می‌کند و بر پیامبر(ص) به‌عنوان راه نجات و اخلاق اسلامی تأکید دارد.

وی با اشاره به اخلاق‌محوری حافظ اظهار کرد: این اخلاق‌محوری نیز از محاسن انس وی با قرآن کریم است. وی در غزلیات خود بر تلاش برای رسیدن به مقصد و از خودگذشتگی تأکید دارد و به توسل به خدای متعال به‌عنوان راه نجات اشاره می‌کند.

ایمانیه با بیان اینکه در ابیات حافظ به شیراز به‌عنوان شهری که دارای مردمان صاحب کمال است، اشاره می‌شود، گفت: اشعار حافظ و سعدی در قدیم در مکتب‌خانه‌ها به کودکان تدریس می‌شد و امروز باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا از بی‌هویتی‌هایی که دشمن به آن دامن می‌زند، جلوگیری خواهد کرد.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه در دروس آموزش و پرورش باید از ابیات حافظ با هدف ترویج فرهنگ ملی و دینی در مفاهیم آموزشی خود استفاده کنیم، افزود: ایجاد بنیاد حافظ‌شناسی حق شیراز است و یکی از خیران از هفته آینده ساخت این بنیاد را آغاز خواهد کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی نیز خواست تا بودجه‌های را به پروژه‌های حافظ‌پژوهی اختصاص دهد.

انتهای پیام
captcha