حافظ، هویت ملی ایرانیان است
کد خبر: 4091533
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
وزیر ارشاد:

حافظ، هویت ملی ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تمدن ایران اسلامی با بزرگانی چون حافظ گره خورده است، خواجه اهل راز را هویت ملی ایرانیان دانست.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه، 20 مهرماه در مراسم بزرگداشت یادروز حافظ که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: حافظ قرن‌ها به‌عنوان نماد تمدن ایران شناخته می‌شود و نام تمدن ایران اسلامی با بزرگانی همچون حافظ گره خورده است.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرهای اسلامی که اندک آشنایی با زبان فارسی دارند هم ذکر و یاد حافظ فراوان است، افزود: در تمام جغرافیای ایران زمین، نام و یاد حافظ درخشان است و کمتر شهر اسلامی در جهان است که نام حافظ را نشنیده باشند و از او به عنوان ادیب نام‌آور یاد نشود. در سفر رئیس جمهور به سمرقند، بسیار از حافظ یاد می‌شد.

اسماعیلی با تصریح اینکه هر ایرانی با افتخار با اشعار حافظ آشنایی دارد، گفت: برخی از سنت‌های مهم فرهنگی ما با فرهنگ و هنر عجین شده است. فرهنگ ایرانی و مردمان این سرزمین دارای ویژگی منحصر به‌فردی هستند و این ویژگی چیزی جز فرهنگ دوستی نیست.

نقش شعر در هویت ملی ایرانیان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر را از علایق مردم ایران دانست که در هویت ملی ایرانیان نقش مهمی دارد، افزود: اسلام وقتی به بسیاری کشورها وارد شد، زبان آن‌ها تغییر کرد اما با ورود اسلام عزیز به ایران، شاهد درآمیختن آن با فرهنگ ایرانی شد و شخصیت‌های بزرگ ایرانی به گسترش صرف و نحو و شعر عربی پرداختند و شاهد فرهنگ اسلامی و ایرانی شدیم.

وی با بیان اینکه ایرانیان نیز خدمات منحصر به فردی به اسلام ارائه کردند و به علت همین فرهنگ عمیق به ادبیات فارسی نیز علاقه ویژه‌ای دارند، افزود: این علاقه موجب شده تا در تاریخ ایران شاهد عضو جدا نشدنی اشعار ادیبان فارسی از آموزه‌های ایرانیان باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعدی و حافظ را غوغاکننده در ادبیات توصیف کرد که به علت انسی که با قرآن داشته در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و سپس افزود: سعدی دو کتاب بوستان و گلستان را ارائه کرد که مدت‌ها کتاب درسی مکتب‌خانه‌ها و درسی برای دانش‌آموزان ‌بود و درس زندگی می‌داد. تمام گذشتگان ما صحبت کردن و نوشتن را با نثر و شعر سعدی آغاز می‌کردند و در ادوار بعدی شاهد اشعار حافظ به عنوان یک منبع دارای عمق ایمانی و مانوس با قرآن بوده‌ایم.

تبحر حافظ در آمیختن شعر فارسی با مفاهیم قرآن

اسماعیلی تصریح کرد: حافظ شعر و ادب فارسی را با تسلط بالای خود با مفاهیم قرآن درمی‌آمیزد، لذا حافظ هویت ملی و مایه افتخاری برای ما به‌شمار می‌رود و با افتخار همه به حافظ تفال می‌زنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قدرت نفوذ کلام حافظ به گونه‌ای است که در تمام روزگار ایرانیان حضور داشته و در همه مراسم‌های ایرانیان حافظ جایگاه ویژه داشته و نماد هویت ایرانیان است.

وی مهم‌ترین ابزار امروز برای مقابله با دشمن و حفظ هویت خود در مقابل تهاجم فرهنگی، را نقطه فرهنگی دانست که دشمن به دنبال آن است تا این نقطه قوت را ضعیف کند و سپس گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است و امام راحل در کنار تمام فضایل خود یک شاعر تمام به معنا بود و مقام معظم رهبری هم سال‌ها بر برگزاری شبی با شعرا در نیمه ماه مبارک رمضان بود و محفل شعر را همواره با حضور شعرای بزرگ برگزار می‌کنند و به زودی نیز دیوان شعری از رهبر معظم انقلاب در قالب کتبی نفیس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه رئیس‌جمهور به حوزه فرهنگ تأکید ویژه دارد، افزود: در دولت جدید همپای پروژه‌های عمرانی، پروژه‌های فرهنگی را دنبال کرده و به بهره‌برداری رسانده‌ایم. حوزه فرهنگ به‌عنوان یکی از مسائل مهم انقلاب در کنار سایر موضوعات انقلاب قرار گرفته و دولت اهتمام ویژه‌ای بر مسائل فرهنگی داشته و در جریان سفرهای ریاست جمهوری نیز شاهد هستیم برخی از پروژه‌های فرهنگی پس از دو دهه در حال تکمیل و پیشرفت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: با همکاری استاندار فارس و خیرین این استان، به زودی طرح‌های فرهنگی که بر زمین مانده در دستور اجرا قرار می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha