تشکیل شبکه فعالان قرآنی قوه قضائیه
کد خبر: 4071139
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

تشکیل شبکه فعالان قرآنی قوه قضائیه

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه از تشکیل شبکه فعالان قرآنی قوه قضائیه پس از برگزاری هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن این قوه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی، رئیس امور فرهنگی قوه قضائیهبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی، رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه، امروز، ۲۵ تیرماه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه که در هتل بزرگ شیراز برگزار شد، گفت: عنوان خادم‌القرآنی، افتخار است.

وی با بیان اینکه شبکه‌ای از فعالان قرآنی قوه قضائیه پس از مسابقات شکل خواهد گرفت، گفت: برگزیدگان هر استان کارگروه فعالیت‌های قرآنی را شکل خواهند داد و یک نهضت ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی را در دستگاه قضایی شروع خواهند کرد.

ابراهیمی با اشاره به خوانش و تفسیر فردی و اجتماعی یادآور شد: شاید در گذشته، خوانش ما از مفاهیم قرآن کریم، خوانش، تفسیر و تبیین فردی بوده است؛ یعنی اگر مفهوم ایمان به عنوان شاه‌کلید مفاهیم و شبکه معنایی قرآن را فردی معنا می‌کردیم، در دو، سه قرن اخیر این رویکرد به وجود آمد که مفاهیم قرآن را کمی اجتماعی‌تر بخوانند و تفسیر کنند.

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه افزود: ایمان، تقوا، توبه و صبر اجتماعی به ادبیات قرآن کریم راه پیدا کرد و نگاه جدیدی به مفاهیم قرآن کریم شد.

ابراهیمی با اشاره به توبه اجتماعی در آیه ۵۴ سوره بقره «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ و [یاد کنید] زمانی که موسی به قومش گفت ای قوم من! قطعاً شما به سبب معبود گرفتن گوساله به خودتان ستم ورزیدید، پس به سوی آفریننده خود بازگردید، و [افرادی از] خودتان را [که گوساله را به پرستش گرفتند] بکشید که این [عمل] برای شما در پیشگاه آفریدگارتان بهتر است. پس خدا [به دنبال اجرا کردن دستورش] توبه شما را پذیرفت؛ زیرا او بسیار توبه پذیر و مهربان است»، گفت: مفسران در ذیل این آیه و «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» که تبیین کیفیت این توبه است، فرموده‌اند که این توبه، توبه اجتماعی است و سه تفسیر برای کیفیت قتل نفس بیان شده است. آیت‌الله اراکی می‌فرمودند باید قتل نفس انجام شود تا این تزکیه و تطهیر اجتماعی در ما پدید بیاید.

وی با طرح این سؤال که آیا می‌توان به معانی و مفاهیم قرآن کریم علاوه بر تفسیر فردی و اجتماعی، تفسیر سازمانی نیز داشت یا خیر، گفت: به طور مثال آیا می‌توان ایمان را سازمانی معنا کرد یعنی یک سازمان و نهاد مؤمنانه برای رسیدن به یک هدف تلاش کند؟ بنیاد بسیاری سازمان‌ها به دلیل غلبه مدرنیته، شکل و شمایل بروکراسی گرفته است اما اگر این مفاهیم قرآنی را بر یک سازمان اشراف کردیم آن وقت یک سازمان سکولار نخواهد بود که افراد در آن مؤمن هستند اما سازمان نمی‌تواند در آن عملکرد مؤمنانه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha