ریشه قرآنی و بایسته‌های جهاد تبیین را بیابیم
کد خبر: 4042167
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ ۱۷

ریشه قرآنی و بایسته‌های جهاد تبیین را بیابیم

علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تبیین یک مسئله قرآنی است، گفت: درباره موارد مختلف اجتماعی که اختلاف بر سر موضوع است و یا ابهام و اشکالی وجود دارد قرآن باید مسئله را روشن کند.

علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآنعلی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرمان جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش جامعه قرآنی در این عرصه پرداخت و گفت: به‌طور کلی تبیین یکی از وظایف پیامبران و یکی از وظایف اصلی قاریان است.

وی با اشاره به آیه ۴۴ سوره نحل تصریح کرد: تبیین اساساً یک مسئله قرآنی است و درباره مسائل مختلف اجتماعی در هرجایی که اختلاف بر سر موضوعی است و یا ابهام، اشکالی وجود دارد این قرآن و آیات قرآنی است که باید این مسئله را روشن کند و قرآن باید حاکم بر مسائل مردمی باشد‌.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به آیه 13 سوره طارق «إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ؛ [كه] در حقيقت قرآن گفتارى قاطع و روشنگر است» بیان کرد: حرف اصلی و حرف اول و آخر را باید قرآن بزند یعنی قرآن خود مبیّن و بیان است و همه چیز در این بیان جمع شده است.

حنیفی با تصریح اینکه طبیعتاً بیان و چگونگی آن بسیار مهم است، افزود: اگر مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین فرمودند، خودشان هم تفسیر کردند که حضرت علی(ع) در نامه‌ای به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمودند که نگاه کنید که در این مسائل به وسیله زبان، گفتار و کردارتان آن حجت‌های الهی و آن بینات را برای مردم بگویید و با رفتار، کردار و زبانتان بیانگر آن اعتقادات باشید.

وی با یادآوری اینکه از طرفی بیان به معنی روشن کردن است، اظهار کرد: این روشن بودن مسئله مهم است، جاهایی است که مردم کارهایی انجام می‌دهند اما برای آن‌ها روشن نیست و تاریک و مبهم است و بسیاری از مسائل اسلامی در حال حاضر برای مردم مبهم است و روشن نیست، طبیعتاً این جهاد تبیین می‌تواند قسمت‌هایی که آشکار نیست یا توأم با غبارهایی شده که از آشکار بودن آن جلوگیری می‌کند را روشن کند.

داور مسابقات بین‌المللی قرآن ادامه داد: بیان یعنی روشن، نورانی و واضح شدن مسائل که بسیار به مردم اولاً در فهم و در ثانی در اجرای امور کمک می‌کند؛ یعنی مردم می‌خواهند حکم خدا را انجام دهند اما حکم خدا بین فرقه‌های مختلف غبارآلود شده و نمی‌دانند حکم خدا کدام است یعنی واقعاً این روشن شود یا راهی که می‌خواهیم برویم از نظر قرآن درست‌ترین، ایمن‌ترین و سالم‌ترین راه کدام است، روشن باشد.

حنیفی با بیان اینکه زعمای قوم این راه را در امور مختلف قضایی، اقتصادی، سیاسی و جهانی برای مردم تبیین و روشن کنند، به بیان مصداق‌هایی در این عرصه پرداخت و افزود: وقتی جمهوری اسلامی ایران می‌گوییم واقعاً باید بگوییم اسلام چیست، اسلامی که بالاخره تاکنون معرفی شده است، مقداری از آن این بوده که شما دیدید. خونریزی و جنگ یعنی آلت دست این و آن شدن است ولی قرآن دائماً می‌گوید پیرو این قوم لجوج و عنود یا پیرو این و آن نشوید یا تبعیت از راه شیطان نکنید؛ این راه‌هایی که نباید رفت باید روشن شود.

وی ادامه داد: راه‌های خداوند به عنوان سبل السلام در قرآن ذکر شده است اما اینکه این‌ها چه راه‌هایی هستند و کدام راه‌ها را باید برویم، باید مشخص شود البته در هر زمینه‌ای راه راست از طرف قرآن معلوم و روشن است و باید این راه را بشناسیم و برای مردم و بین تمام فرقه‌ها روشن شود؛ یعنی باید در جهاد تبیین طوری باشد که حرف شیعه و سنی در هر کشوری یک چیز باشد که همه قبول داشته باشند.

حنیفی در پایان گفت: اگر قرار بود فقط یک طایفه خاصی به اصطلاح این را قبول کنند، طبیعتاً ممکن است برای ما روشن باشد اما مورد قبول آن نباشد یا بر عکس این اتفاق بیفتد اما به‌طور کلی هر چقدر جهان شمول‌تر باشد یعنی اقوام مختلف آن را قبول داشته باشند و حتی در سطح جهانی بتوانند محکمات و متشابهات کار را روشن کنند و محکمات را ترویج کنند، این بهتر است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha