رسانه‌ها متناسب با کارکردشان به جهاد تبیین ورود کنند
کد خبر: 4040533
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ ۱۳

رسانه‌ها متناسب با کارکردشان به جهاد تبیین ورود کنند

رئیس جهاددانشگاهی فارس به وظیفه رسانه‌ها در عرصه جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: فعالان رسانه‌ای در دو بخش آموزش اقشار مختلف مردم برای حضور در جهاد تبیین و شناخت گلوگاه‌های مقابله با دشمن نقش‌آفرینی کنند.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارسمظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین گفت: حماسه‌سرایی راهبرد نوین رهبری در بحث جهاد تبیین و تأکیدات چند ماه اخیر ایشان در این خصوص بسیار قابل توجه است.

وی با طرح این سؤال که چرا جهاد تبیین با این فوریت یکی از بحث‌هایی است که باید مدنظر باشد، افزود: امروز حمله رسانه‌ای دشمن در بالاترین سطح و گسترده‌ترین ابعاد در حال پیشرفت در افکار عمومی است و مسلماً تعلل می‌تواند خسارت غیرقابل جبرانی را به کشور و جامعه تحمیل کند.

بابایی جدی‌ترین راه مقابله با دشمن در شرایط فعلی را گام نهادن همه‌جانبه و فوری در جهاد تبیین دانست و گفت: جبهه انقلاب نباید کوچک‌ترین تردیدی را به خود راه دهد و حتی باید نسبت به برخی دیگر از محورهای کشور در فوریت بیشتری باشد.

وی با بیان اینکه دور از واقع نیست که بگوییم پیروزی مؤثر در محورهای دیگر جهاد در انقلاب مثل بحث‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، علمی و ... منوط به پیروزی جهاد تبیین در شرایط فعلی است، گفت: جهاد تبیین یک نوع جهاد دفاعی است چون دشمن همه‌جانبه در حال تهاجم است و افکار عمومی و وضعیت فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در شرایط بازدارندگی مطلوبی قرار نگرفته است که نتوان به آن تهاجم کنند یا حجم عملیات‌های آن را کمتر کند.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با بیان اینکه جهاد تبیین می‌تواند در عین حال یک حرکت تهاجمی نیز باشد، گفت: برایند کلی که از موضوعات تبیین در کشور داریم عمدتاً دفاعی است تا تهاجمی، پس اصلی‌ترین تحولی که باید در عرصه جهاد تبیین اتفاق بیفتد تهاجمی شدن است.

راهبردهای جهاد تبیین

بابایی تأکید کرد: به راهبردهای جدی‌تری در جهاد تبیین مثل روایت صحیح، بالابردن جنبه هنرمندانه روایت، بیان واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و حماسه‌ها، مقابله با بزک دشمنان داخلی و خارجی، مقابله با تخریب انقلاب و جبهه‌های مرتبط با آن در شرایط فعلی نیاز داریم.

وی با یادآوری اینکه اگر به سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب بازگردیم مشاهده خواهیم کرد که صحبت از بصیرت و اهمیت فضای مجازی  بود و امروز هم بحث جهاد تبیین مطرح شده است، گفت: یکی از مواردی که در جهاد تبیین اتفاق می‌افتد بحث بصیرت‌افزایی نسبت به اتفاقات و رویدادهای روز و استفاده از فضای مجازی برای مقابله با تهاجم‌هایی که اتفاق می‌افتد، است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه متأسفانه دشمن توانسته است با استفاده از ظرفیت فضای مجازی افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: امروز بحث جهاد تبیین صرفا وظیفه یک نفر یا گروه خاصی نیست بلکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری همه مسئول هستند که در این حوزه ورود کنند.

بابایی با بیان اینکه باید بپذیریم که کشور هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد و می‌طلبد که امروز جبهه انقلاب فهرستی واقعی از واقعیت‌ها تهیه کند و مهم‌تر از آن هم روایت صحیح واقعیت‌ها است، گفت: به عنوان مثال در حوزه توسعه فرهنگی مشاهده می‌کنیم که نظام بعد از چهار دهه رشد فرهنگی خوبی را با آیتم‌های مختلف داشته ولی شاید ایده آلی که مدنظر بود اتفاق نیفتاده است، این دلیل بر آن نیست که فعالیت‌های فرهنگی یا فعالیت‌های مشابه انجام نشده است پس جبهه انقلاب موظف است نقاط قوت را بگوید و نقاط ضعف را هم بررسی کند و دنبال راهکار برای برطرف کردن ضعف‌ها باشد.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با تأکید بر اینکه در جهاد تبیین باید بیان دستاوردها و پیشرفت‌ها بسیار بیشتر از نقد کردن وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید نقاط قوت تقویت و چالش‌ها نیز بر اساس ظرفیت‌های موجود بر طرف شود.

وی با ذکر این نکته که نقشه عملیاتی رسانه‌ای برای تمام اقشار و مردم است، گفت: مردم باید بدانند که آینده روشنی در انتظار کشور است اما متأسفانه جریان تحریف با سیاه‌نمایی آینده را سیاه‌تر از گذشته ترسیم می‌کند و جریان تحریف نسبت به گذشته، حال و آینده یک روایت غلط را ترسیم کرده تا مردم به ویژه جوانان را از ادامه راه ناامید کند چرا که گمان می‌کنند آینده سیاهی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

سواد رسانه‌ای ارتقا پیدا کند

 بابایی با طرح این سؤال که برای پیشگیری از آسیب در جهاد تبیین چه اقداماتی را باید انجام دهیم، گفت: آحاد مردم به ویژه فعالان رسانه‌ای، مخاطب فرمایش مقام معظم رهبری هستند لذا باید سواد رسانه و تاکتیک‌های رسانه‌ای ارتقا پیدا کند تا بتوان با بینش و دانش کافی وارد این جنگ شد و از این کارزار موفق و پیروز بیرون آمد و دچار آسیب نشد. در جهاد تبیین تمام اقشار مردم در جایگاه‌های خودشان مخاطب هستند و سواد رسانه‌ای به عنوان آموزش‌های پیش از اعزامی است که افراد باید آن را فرا بگیرند و وارد جهاد تبیین شوند، البته باید در حد توان خود اثرگذاری رسانه‌ای را هم داشته باشند تا بتوانند هم در سطح ملی و هم سطح بین‌المللی فعالیت را توسعه دهند و به اهداف این جهاد جامه عمل بپوشانند.

وی در ادامه به وظیفه رسانه و فعالان رسانه‌ای در عرصه جهاد تبیین اشاره کرد و افزود: فعالان رسانه‌ای در جهاد تبیین در دو بخش می‌توانند ورود کنند؛ یکی آموزش اقشار مختلف مردم برای حضور در جهاد تبیین و نقش‌آفرینی مؤثر در این رابطه است و دیگری هم شناخت گلوگاه‌های مقابله با دشمن است.

بابایی با تأکید بر اینکه شناخت گلوگاه‌ها از جمله مقابله با دشمن، جنگ علیه افکار عمومی و ادراک مردم نیاز به تبیین دارد و باید بر اساس گام دوم مشخص شود و هر رسانه متناسب با کارکرد خود به این موضوعات ورود کند، گفت: مجموعه رسانه‌ها به عنوان میدانی‌ترین دستگاه در مواجه با مردم باید گلوگاه‌ها را بشناسد تا اگر دشمن به دنبال القای ناکارآمدی نظام است، دستاوردها و توانمندی‌های نظام را به خوبی تبیین کند و اشکالات را در چارچوب شناخت دشمن مطرح کرده و به دنبال ارائه راهکار باشد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با ذکر این نکته که جهاد تبیین به معنای پوشاندن خطا و اشکالات نیست، افزود: در مسائل و موضوعات اساسی کشور اتفاقاتی را در حوزه‌های اقتصادی، مبارزه با فساد، کاهش فاصله مسئولان با مردم در ماه‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که رسانه در این میان باید نقش جهاد تبیین را ایفا کند. باید به مسائلی که دشمن بدان‌ها توجه می‌کند توجه ویژه داشته باشیم زیرا دشمن همواره به دنبال تبدیل نقاط قوت به ضعف است لذا مشخص کنیم که آتش دشمن دقیقاً بر سر چه موضوعاتی است و در نهایت باید با جهاد تبیین این موضوعات را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

صرفاً تدافعی عمل نکنیم

بابایی اظهار کرد: یک رسانه با رویکرد و قالب‌های جدید باید خلأها را رفع کند تا مخاطب در شرایط مناسبی از آگاهی و دانش قرار بگیرد و آسیب‌پذیری افکار عمومی که تحت تأثیر این جنگ شناختی و ادراکی است را برطرف کند گرچه اگر جایی به تهاجم نیز نیاز بود باید با آگاهی وارد عمل شویم چون صرفا نباید تدافعی عمل کرد. تولید محتوای آموزشی در حوزه رسانه یکی از مواردی است که می‌تواند بسیار مهم باشد.

این مدرس دانشگاه با یادآوری اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین میدان‌ها و ابزارها در جهاد تبیین برای جوانان عرصه فضای مجازی است، گفت: گرچه این فضا دارای آسیب‌ها و تهدیدهای متعدد است ولی یک فرصت بی‌نظیر، تاریخی و فوق‌العاده برای تبیین واقعیت‌ها و حقایق جامعه و نقش بر آب ساختن نقشه‌های شیطانی دشمن است. واقعیت این است که امروز ایران اسلامی در محاصره سنگین تبلیغات رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته و یکی از ابزارهای محاصره همین فضای مجازی است و وظیفه جوانان به خصوص دانشجویان این است که باید برای تبیین حقایق با این محاصره ناجوانمردانه مقابله کنند. در جهاد تبیین به خصوص در فضای مجازی مهم‌ترین عامل بصیرت‌افزایی و توصیه صبر و ایستادگی است چون عامل اصلی پیروزی در جنگ نابرابر دشمن که حوزه‌های مختلف را درگیر می‌کند، ایجاد امید و در صحنه بودن است و اگر این امید و اعتماد از دست رود شکست قطعی است.

بابایی ادامه داد: تبیین بر اساس آداب و ارزش‌های  اخلاقی و انتشار حقایق در فضای مجازی و فضای عمومی در جهاد تبیین بسیار مهم است که متأسفانه این روزها کمرنگ شده است. در این جنگ به خصوص در فضای مجازی باید حقایق را با منطق بسیار قوی و سخن متین و عقلانیت کامل همراه با زینت عواطف انسانی و به کارگیری اخلاق منتشر کرد و از رذائل اخلاقی  مثل تهمت، فریب، دروغ و... در این جهاد باید به شدت پرهیز کرد و فاصله گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در پایان با بیان اینکه ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مدیران و مسئولان بسیار مهم است، افزود: با توجه به محاصره تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی، تبیین آثار و مزایای شبکه ملی اطلاعات و مطالبه‌گری آن از مسئولان از مهم‌ترین مسائلی است که ضرورت دارد در جهاد تبیین توسط جوانان به آن پرداخته شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha