هفته‌ای در هیاهوی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 4039765
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی؛

هفته‌ای در هیاهوی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

مهمترین رویداد هفته‌ای که سپری شد آغاز سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و در کنار آن رقابت‌های بخش دانش‌آموزی، روشندلان و بانوان است.

رویدادهای قرآنی

به گزارش ایکنا، هفته دوم اسفند 1400 با رویدادها و اتفاقاتی همراه بود که با اهمیت‌ترین آن برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود. چکیده این اخبار و رویدادها در ذیل خواهد آمد؛

آغاز ثبت‌نام هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن

لینک ثبت‌نام هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم(مصوبه شماره ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) از سوی سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شد.

آزمون‌های تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن شامل آزمون‌های بخش ۱۰ جزء و ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن و با درجات ۱ تا ۵ و همترازی با مدارک دیپلم تا دکترا است که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار و مدارک فوق با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به افراد برگزیده اعطا می‌شود.

این آزمون برای حافظان کل متقاضی مدرک حفظ درجه سه در دو مرحله کتبی و شفاهی برپا می‌شود و حفاظ در صورت قبولی در بخش کتبی، در آزمون شفاهی شرکت کرده و مواردی همچون تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و حسن حفظ آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تغییر در ترکیب داوری مسابقات بین‌المللی قرآن

در تیم داوری این دوره از مسابقات «طه عبدالوهاب» از کشور مصر در بخش لحن معرفی شده بود که در آخرین لحظات و تنها ساعتی قبل از شروع مراسم افتتاحیه از حضور در ایران انصراف داد.

این انصراف در حالی صورت گرفته که تمامی مراحل دعوت رسمی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده و فرایندهای ارسال بلیط، ارسال ویزا و هماهنگی‌های کنسولی لازم به عمل آمده بود.

با وجود این انصراف، مسئولان برگزارکننده مسابقات بلافاصله «شیخ ابرار حسین» از کشور پاکستان را به عنوان جایگزین داور مصری معرفی کردند.

همچنین سه روز قبل از شروع مسابقات «محمدامین ماشالی» داور دعوت شده از کشور ترکیه نیز از حضور در گروه داوری این مسابقات انصراف داده بود و مسئولان برگزارکننده مسابقات، «میثم التمار» از کشور عراق را به عنوان جایگزین معرفی کرده بودند.

این تغییرات باعث شد تا داور پاکستانی در بخش صوت و داور عراقی نیز در بخش لحن در گروه داوری قرار بگیرند.

درگذشت حسین نوریان، قاری قرآن

حسین نوریان، فعال قرآنی کشورمان پس از سال‌ها خدمت در عرصه قرآن کریم دار فانی را وداع گفت و مراسم خاکسپاری این چهره قرآنی هشتم اسفندماه برگزار شد. بر اساس آنچه در صفحات فعالان قرآنی در فضای مجازی منتشر شده است، مرحوم حسین نوریان به سبک استاد ابوالعینین شعیشع تلاوت می‌کرد و سال‌های سال در اکثر جلسات قرآن استان تهران حضور داشته است.

آن مرحوم به واسطه شاگردی استاد ابراهیم مولایی به قرائات سبعه نیز تسلط داشته است.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن

ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ۱۰ نماینده در پنج رشته‌گروه دارد که تعدادی از آنها علاوه بر طی کردن بالاترین مدارج و رتبه‌ها در عرصه قرآن،‌ در زمینه‌های تحصیلی، هنری و ورزشی نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

در این شب‌ها، ۶۲ قاری، حافظ و مرتل قرآن کریم از ۲۹ کشور دنیا رقابت‌های خود را به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنند. مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال ۱۴۰۰ در سه گروه بزرگسالان، دانش‌آموزان و روشندلان درحال برپایی است. در بخش بزرگسالان که سی و هشتمین دوره آن است، شرکت کنندگان در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم و در بخش بانوان نیز تنها در رشته حفظ کل قرآن رقابت می‌کنند.

همچنین در این دوره شاهد برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان نیز هستیم، در این گروه، شرکت‌کنندگان در دو بخش دختران و پسران و در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن حضور داشتند. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان یکی دیگر از بخش‌های مسابقات بین‌المللی ایران است که امسال در دو بخش بانوان و آقایان و تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار شد.

گزارش ایکنا از افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، مصادف با شب مبعث رسول اکرم(ص) در سالن اندیشه حوزه هنری با تلاوت قرآن کریم توسط حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم با حضور علاقه‌مندان به قرآن و جامعه قرآنی و دانشجویان دانشگاه افسری ارتش با پخش مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو سراسری قرآن آغاز شد.

این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از این مسابقات پرداخت. در ادامه برنامه مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم از سوی گروه مدیحه‌سرایی نوجوانان محمد رسول‌الله(ص) برگزار شد و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن ما را از چگونگی تحقق رضای خدا باخبر می‌کند، اظهار کرد: این قرآن است که از مقام رحمت الهی صادر شده و تعلیم آن را نیز خود حضرت حق به عهده گرفته و پیامبر(ص) را برای تبیین و ارائه فرستاده است، همراه پیامبر عزیز ما مفسرانی را برای بازگشایی و رمزگشایی از اسرار قرآنی فرستاد تا اسباب هدایت تمام شود.

پایان بخش این مراسم تلاوت قرآن توسط امین پویا، یکی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات قرآن کریم بود.

برگزاری نشست هم‌اندیشی داوران مسابقات قرآن

این نشست که به منظور هماهنگی‌های بیشتر هیئت داوران برگزار شد، آخرین ملاحظاتی که در آیین‌نامه مسابقات مورد تأکید قرار گرفته است، مرور شد.

همچنین در بخشی از این نشست احکام اعضای تیم داوری با حضور کریم دولتی رئیس کمیته فنی این دوره از مسابقات اهدا شد. در تیم داوری مسابقات بین المللی قرآن ایران مجموعاً ۳۱ داور حضور از ایران و هشت کشور خارجی حضور دارد.

تا قبل از شروع مسابقات طه عبدالوهاب از کشور مصر و محمدامین ماشالی از کشور ترکیه انصراف خود مبنی بر حضور در تیم داوری را به اطلاع برگزارکنندگان مسابقات رساندند. ستاد مسابقات نیز بلافاصله شیخ ابرار حسین از کشور پاکستان و میثم التمار از کشور عراق را به عنوان جایگزین این دو داور معرفی کرد.

سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از 9 اسفندماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد. این رویداد از ساعت ۱۹ دهم اسفند با پخش فایل‌های ضبط شده برای گروه داوری آغاز شد و تا روز 13 اسفند‌ماه ادامه دارد.

برگزیدگان نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان قوه مقننه

مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه مقننه ظهر با حضور سیدمحمدجواد شوشتری، مشاور و رئیس حوزه ریاست، محمدعلی قندهاری‌نیا مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی و محسن کشتکار رئیس شورای دارالقرآن مجلس شورای اسلامی با تجلیل از برگزیدگان در ساختمان شیخ فضل‌الله خانه ملت برگزار شد.

اجرای دوره جدید طرح دانشجومعلم قرآن

دوره جدید طرح هماهنگ دانشجومعلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از هفتم اسفند‌ماه آغاز ‌شد. ثبت نام این دوره از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده و تا روز ۲۲ همین ماه ادامه داشت که با توجه به استقبال مخاطبان این فرصت به مدت ۱۰ روز تمدید شد و مهلت ثبت نام تا روز سوم اسفندماه ادامه یافت و در نهایت حدود ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان پس از گذراندن مراحل ثبت نام در دوره حضور خواهند یافت.

طرح دانشجومعلم قرآن کریم ویژه دانشجویان ترم یک تا چهار مقطع کارشناسی، دانشجویان ترم یک مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان ترم یک مقطع دکتری و گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است.

اعلام اسامی برگزیدگان فینال پنجمین دوره مسابقات شوق تلاوت

مرحله نیمه‌نهایی پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت ویژه تمامی نوجوانان قرآنی سراسر کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و همچنین تمامی فراگیران طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) و با رقابت ۱۶۷ شرکت‌کننده بر مبنای تقلیدی‌خوانی به سبک‌های یکی از قراء مصری عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و سبک غیر  تقلیدی، هفتم و هشتم بهمن‌ماه برگزار شد که اسامی برگزیدگان آن اعلام شد.

آغاز ثبت‌نام مسابقات قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق

مسابقات قرآن کریم دانشجویان دختر ایران و عراق از سوی معاونت فرهنگی ـ اجتماعی و پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) با همکاری جامعه الاسلامیه نجف اشرف با هدف تحکیم روابط فرهنگی دانشگاه‌های ایران و عراق برگزار می‌شود.

مرحله مقدماتی این مسابقات در بخش‌های تلاوت ترتیل و تحقیق و حفظ کل قرآن کریم ویژه دانشجویان دختر سراسر کشور چهارشنبه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختران برپا می‌شود.

اسامی برگزیدگان مسابقات «بصائر» اعلام شد

نفرات برتر دومین دوره مسابقات قرآن «بصائر» ویژه افراد نابینا و کم‌بینای سراسر کشور در سال ۱۴۰۰ که از سوی مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت روشندلان اصفهان برگزار شد، مشخص شدند.

فراخوان ثبت‌نام این دوره از مسابقات بصائر در دی‌ماه سال جاری منتشر شد و ۳۰۰ نفر از سراسر کشور در آن ثبت‌نام کردند. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق ویژه آقایان، قرائت ترتیل ویژه بانوان و حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، حفظ دو و حفظ یک جزء در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.

این مسابقات برای سه گروه سنی کمتر از ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۶ سال و ۱۶ سال به بالا برنامه‌ریزی شد و کمیته‌های فنی، اجرایی، اطلاع‌رسانی و پشتیبانی نیز کمیته‌های چهارگانه‌ای بودند که مراحل مختلف مسابقات را پیش بردند.

«عباس امام جمعه» به سوگ از دست دادن پدر نشست

پدر عباس امام جمعه، قاری بین‌المللی کشورمان هفتم اسفندماه دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم هشتم اسفندماه برگزار شد.

آغاز ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومتدبر قرآن

ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از ۱۰ اسفندماه آغاز ‌شد و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

این طرح ویژه دانشجویان علاقه‌مند به حوزه تدبر در قرآن در نظر گرفته شده است. لذا علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به تارنمای این سازمان به نشانی http://daneshjo.isqa.ir/ مراجعه کنند. اجرای این دوره نیز در رمضان ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

بر اساس آنچه در آیین‌نامه این طرح آمده است ارائه کلی سوره و موضوع اصلی سوره، تبیین طهارت عملی متناسب به سوره و تبیین گام‌های شش‌گانه فرایند خیرگزینی مربوط به موضوع سوره در این دوره در ۱۰ سوره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این طرح با همکاری واحدهای جهاددانشگاهی استان‌های سمنان، سازمان تهران، امیرکبیر، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری انجام می‌گیرد.

آشنایی با حافظ راه‌یافته به هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌‌آموزان

محمدرضا جعفرپور، دانش‌آموز گیلانی راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌‌آموزان جهان اسلام در رشته حفظ کل است که طی سه سال توانسته به درجه حفظ کل برسد و در حال حاضر به صورت حرفه‌ای قرائت را با تقلید از استاد مصطفی اسماعیل دنبال می‌کند.

برگزیدگان مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» معرفی شدند

مسابقه مجازی فرازخوانی مشکات در اولین دوره با حضور و مشارکت چهار هزار نفر از پنجاه کشور دنیا از تمامی قار‌های جهان به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و فینال و داوری برترین‌های آن چهارم اسفندماه به پایان رسید.

مراسم اختتامیه این مسابقات ۱۱ اسفندماه در در شبستان حضرت زهرا(س) حرم کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

یازده نفر برتر این مسابقه به صورت حروف الفبا منتشر ‌شد که نفرات اول تا سوم از این افراد هستند و الباقی به عنوان برگزیده تقدیر خواهند شد، براین اساس جلیل اشرفی از ایران، علی اکبر بصائری از ایران، محمدجواد گلچین از ایران، احمد حسینی از ایران، مصطفی سواری از ایران، جمعه عبدالقنی از نیجریه، علیرضا مکاری از ایران، اکبر مهدی جوشقانی از ایران، سید امیر هاشمی از افغانستان، محمد جواد هاشمی از ایران و امیر یونسی از ایران از جمله این افراد هستند که دراختتامیه مورد تجلیل قرارگرفتند.

در این دوره مسابقات به ترتیب نفر اول ۱۰۰۰ دلار، نفر دوم ۷۰۰ دلار، نفر سوم ۵۰۰ دلار و نفرات چهارم تا دهم نیز ۱۵۰ دلار دریافت کردند. ضمن اینکه هدایای نفیسی نیز از طرف آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تقدیمشان شد.

چهره فعال حوزه قرائت و هم‌سرایی قرآن درگذشت

حسن صفری، فعال قرآنی و عضو فعال و از استوانه‌های گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) و محراب تهران بعدازظهر امروز دهم اسفندماه بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. در این حادثه همسر این قاری نیز مصدوم شده و در کما به سر می‌برد.

صفری علاوه بر قرائت قرآن کریم در زمینه همسرایی و همخوانی قرآن کریم نیز فعالیت داشت و افزایش فعالیت‌های وی در این حوزه در سال‌های اخیر باعث شده بود تا بیشتر با بحث همسرایی شناخته شود.

مرحوم صفری قاری ممتاز قرآن، صدابردار و آهنگساز نغمات قرآنی بوده و در تولید بیش از ۱۵۰۰ اثر قرآنی و دینی نقش داشته است. صدابردار بیش از ۹۰ درصد آثار گروه محمد رسول‌الله (ص) بوده و آخرین کارهایی که با صدای ایشان تولید شده است می‌توان به آثاری همچون «نگین دمشق» و «اخت الحسین» اشاره کرد. همچنین دعای فرج که این روزها بسیار از شبکه‌های سیما پخش می شود از دیگر کارهای این چهره قرآنی بوده است.

آغاز عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر

پیرو مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر افزوده شدن فعالان قرآن و عترت به سایر اقشار دریافت کننده خدمات از صندوق اعتباری هنر، «آیین نامه عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر» با هدف رفع موانع سابق شفافیت و توزیع عادلانه خدمات صندو ق، در بین فعالان قرآن و عترت مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

بر همین اساس با توجه به اعلام صندوق هنر، مبنی بر لزوم بررسی مجدد شرایط افراد عضو شده، تمامی اعضای فعلی صندوق، باید از اول اسفندماه جاری به مدت ۱۰ روز با مراجعه به سامانه حمد (qia.ir) اقدام به ثبت نام و درج مستندات لازم مطابق با آیین نامه مذکور می‌کردند.

جلسه «شکوفایی نوجوانی با قرآن» برگزار شد

جلسه «شکوفایی نوجوانی با قرآن» با حضور هانی چیت‌چیان از مدرسان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با حضور معلمان، مدیران مدارس متوسطه دوره اول، دبیران دینی و ... منطقه ۱۵ تهران برگزار شد.

اینکه آیا می‌توان با قرآن چالش‌های نوجوانی را به خوبی پشت سر گذاشت؟ چگونه از قرآن برای این دوره که پر از آسیب‌های فراوان است، استفاده کنیم؟ شکوفایی تفکر، مهم‌ترین راهبرد تربیتی در دوره نوجوانی است که طی این جلسه به آن پرداخته شد.

اجرای طرح ارزیابی از نخبگان قرآنی نداجا

نخستین طرح ارزیابی و اعطای مدرک به نخبگان قرآنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقطع بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان  در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ یک جزء تا کل، اذان (ویژه فرزندان پسر) و مفاهیم به صورت غیرحضوری، از طریق اسکای روم برگزار خواهد شد.

این آزمون ۹ اسفندماه ویژه فرزندان پسر، سه‌شنبه، ۱۰ اسفند ویژه بانوان برگزار شد. همچنین آزمون رشته مفاهیم نیز به منظور ارتقای آمادگی شرکت‌کنندگان در تمامی مقاطع کارکنان پایور و وظیفه و خانواده‌ها سه‌شنبه، ۱۰ اسفندماه، ساعت ۱۶ از طریق سامانه پرسال و براساس  ۲۰۰ صفحه ابتدایی جزء ۲۲ تفسیر نمونه، ویژه بانوان شاغل وخانواده‌ها و ۲۰۰ صفحه ابتدایی جزء ۲۵ تفسیر نمونه ویژه کارکنان پایور و وظیفه برگزار شد.

آشنایی با آداب دعا و مناسک ایام رجب و شعبان با برنامه «صدای نیایش»

همراه با ایام رجب برنامه «صدای نیایش» با رویکرد معرفی آداب دعا و مناسک این ماه‌ها در بیان بزرگان دین به روی آنتن این شبکه رادیویی رفته است.  معرفی ادعیه و مناجات‌های سفارش شده، گفتگو با دعاخوانان مطرح در سطح ملی و بین‌المللی، پخش ادعیه مناسبتی به همراه ترجمه و شرح آن‌ها و برگزاری پویش مردمی دعاخوانی از بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه است.

رونمایی از اپلیكیشن ۱۰۰ رادیو قرآن در بهار1401

مدیر كمیته تبلیغات و فضای مجازی جشنواره صد و مدیر گروه فضای مجازی رادیو قرآن از ساخت و طراحی اپلیكیشن صد رادیو قرآن، در دوره بعدی جشنواره یعنی بهار ۱۴۰۱ خبر داد.

اپلیكیشن صد با هدف تعامل و ایجاد دسترسی بهتر مخاطبان و شركت‌كنندگان جشنواره صد به اطلاعات شبكه، در مرحله طراحی است

تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

مراسم رونمایی از تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (وزارت مردم) برگزار شد.

طی این تفاهم نامه مقرر شد 30 هزار معلم قرآن فاقد پوشش بیمه‌ای از خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این صندوق بهره‌مند شوند.

همچنین علاقه مندان می توانند پوشش گزارش اجرای تلاوت ها و حفظ روزانه مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را همراه با تحلیل اساتید قرآنی از اجراهای روزانه را در بخش مسابقات گروه فعالیت های قرآنی دنبال کنند. 

انتهای پیام
captcha