آسیه دهقان، قاری ممتاز استان فارس، در گفتوگو با ایکنا از فارس، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید گفت: نخستین درخواست قرآنیان این است که دیده شوند و از ظرفیتهای آنان در بخشهای مختلف استفاده شود، چیزی که متأسفانه همیشه از آن غفلت میشود.
وی خواستار راهاندازی صندوق حمایت از فعالان قرآنی در استانها شد و افزود: بسیاری از فعالان و نخبگان قرآنی منبع درآمدی از فعالیتهای قرآنی ندارند یا اگر دارند بسیار کم و اندک است؛ لذا خوب است که صندوقی برای این افراد در نظر گرفته شود تا بتوانند در صورت نیاز حداقل وامی تهیه کنند، گرچه اگر از ظرفیت قرآنیان در بخشهای مختلف ادارات استفاده میشد، حتی نیاز به چنین صندوقی هم نبود.
دهقان بیان کرد: بسیاری از فعالان و اساتید قرآنی قدیمی در سطح استانها بسیار شناخته شده و معروف هستند، اما با گذشت یک عمر فعالیت قرآنی هنوز حتی بیمه هم ندارند، بنابراین فعالان و نخبگان قرآنی استانها باید ساماندهی و سازماندهی شوند تا بتوان هم از ظرفیت آنها بهرهمند شد و هم خدماتی به آنان ارائه داد.
بیشتر بخوانید:
این قاری ممتاز استان فارس یادآور شد: بسیاری از قاریان و حافظان برتر کشور هستند که در مسابقات اوقاف به عنوان بالاترین مسابقات قرآن در سطح ایران بلکه جهان اسلام رتبه آوردهاند اما از ظرفیت آنان هیچ استفادهای نمیشود در صورتی که میتوانیم از نخبگان قرآنی که دارای مدارک دانشگاهی بوده و در مسابقات کشوری اوقاف رتبه کسب کردهاند، به عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش استفاده کنیم. خوب است که در دولت جدید تمهیداتی اندیشیده شود تا اجازه داده شود این افراد با آزمون یا بدون آزمون با هر مقطع تحصیلی دانشگاهی به عنوان معلم قرآن به استخدام آموزش و پرورش درآیند زیرا این افراد که تخصص قرآنی دارند، قطعاً میتوانند بهترین معلم قرآن هم برای نسل آینده باشند.
دهقان اظهار کرد: قرآن به خوبی در مدارس تدریس نمیشود و به دلیل کمبود معلم قرآن از معلم دروس دیگر استفاده میشود که تخصص این کار را ندارند، با این اوصاف چگونه میتوانیم انتظار داشته باشیم که جامعه ما به سمت قرآنی شدن حرکت کرده و نسل جدید جذب قرآن شوند.
این قاری ممتاز کشورمان به وضعیت استخدام معلمان قرآن در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال جاری آزمون استخدامی معلمان قرآن که تدریس آنان به قبل از سال 91 برمیگشت، برگزار شد که ما هم جزو آنها بودیم اما در آن زمان به دلیل قوانین حاکم بر آموزش و پرورش هیچ مدرکی مبنی بر تدریس در آموزش و پرورش ارائه نشد و به صورت نیروی آزاد همکاری میکردیم. قانون آزمون امسال که ارائه مدرک مبنی تدریس طی آن سالها بود، باعث شد تا بسیاری از معلمان قرآن از جمله من هم نتوانم در این آزمون شرکت کنم و علیرغم نامهنگاریهای مسئولان آموزش و پرورش استان، وزارتخانه این مسئله را قبول نکرده و اجازه شرکت در آزمون استخدامی را ندادند.
دهقان در پایان تأکید کرد: بهترین ارگانی که نخبگان قرآنی میتوانند فعالیت کرده و دانش و تجربیات خود را به نسل آینده منتقل کنند تا بتوانیم نسل قرآنی داشته باشیم، آموزش و پرورش است در صورتی که اصلاً از ظرفیت این قشر هیچ استفادهای نمیشود.
انتهای پیام