ناشران نگران، مخاطبان ناآگاه/ هنوز حقوق ناشر و مؤلف ناشناخته است
کد خبر: 3894832
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
بیم و امید‌های ناشران در مقابل تکنولوژی‌های چاپ/ ۱۰

ناشران نگران، مخاطبان ناآگاه/ هنوز حقوق ناشر و مؤلف ناشناخته است

مدیر اپلیکیشن پاتوق کتاب گفت: بسیاری از مخاطبان کتاب‌های الکترونیک انتظار دارند که با یک بار دانلود کردن کتاب به فایل آن دسترسی داشته باشند و به دیگران نیز ارائه دهند. این امر به ناآگاهی مخاطبان درباره قانون کپی‌رایت و حقوق ناشر و مؤلف برمی‌گردد که برای بسیاری هنوز جا نیفتاده است.

ناشران نگران، مخاطبان ناآگاه/ هنوز حقوق ناشر و مؤلف ناشناخته است

مهرداد عرب باقری، مدیر اپلیکیشن پاتوق کتاب، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره استقبال مخاطبان از کتاب‌های الکترونیک در پی شیوع ویروس کرونا گفت: طی دو ماه گذشته در مقایسه با ماه‌های قبل‌تر هم از نظر تعداد کاربران و هم تعداد کتاب‌های الکترونیک دانلود شده با افزایش سه برابری مواجه شدیم و از این جهت اگر شیوع ویروس کرونا باعث شد کسب‌وکار‌های دیگر کساد شوند، اما در زمینه فروش کتاب الکترونیک و گویا شاهد وضعیت خوبی بودیم.

وی افزود: البته هر سال در همین ایام که نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شد، فروش کتاب در پاتوق کتاب و سایر اپلیکیشن‌های کتاب بسیار کاهش می‌یافت، اما امسال با تعویق نمایشگاه کتاب، کتابخوان‌ها برای تهیه کتاب مورد نظرشان به سمت اپلیکیشن‌های کتاب سوق پیدا کردند.

عرب باقری درباره اینکه چه میزان از این کتاب‌های دانلود شده مطالعه شده‌اند، ادامه داد: مسلماً کسی که کتاب الکترونیک می‌خرد آن را مطالعه می‌کند، زیرا در این فضا با خرید‌های هیجانی نمایشگاه کتاب و یا ژست کتابخوانی مواجه نیستیم و چنین انگیزه‌هایی وجود ندارد و یا ضعیف‌تر است. البته نمی‌توانیم آماری از میزان مطالعه کتاب‌های دانلود شده ارائه دهیم، زیرا ممکن است کاربر کتابی را به صورت آنلاین خریده باشد و به صورت آفلاین مطالعه کند؛ به همین جهت آمار قطعی نداریم، اما نظراتی را که از کتاب‌های گوناگون دریافت می‌شود می‌توان به مطالعه کتاب‌ها نسبت داد.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به فعالیت در عرصه کتاب‌های درسی دانشگاهی، بیان کرد: رویکرد جدیدی را در این زمینه آغاز کردیم و کتاب‌های درسی دانشگاهی دفتر نشر معارف، کتاب‌های حقوقی انتشارات قانون‌یار و دانشگاه پیام نور به صورت الکترونیک در دسترس مخاطبان قرار دارد که این کتاب‌ها به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند.

پرفروش‌ترین اثر پاتوق کتاب

عرب باقری گفت: کتاب «آن سوی مرگ»، که دربردارنده سه خاطره درباره تجربه مرگ و حاصل مصاحبه رو در رو با افرادی است که حیات پس از مرگ را تجربه کرده‌، به برزخ رفته و برگشته‌اند، در دو ماه گذشته پرفروش‌ترین اثر در پاتوق کتاب است و بسیاری از مخاطبان درباره جلد‌های دیگر این کتاب و یا کتاب‌های مشابه سؤال می‌کنند.

وی درباره اینکه دو ماه گذشته می‌تواند مبنایی برای برنامه‌ریزی بلندمدت در عرصه نشر الکترونیک باشد، بیان کرد: طی دو ماه گذشته بازخورد‌های خوبی از مخاطبان کتاب‌های الکترونیک دریافت کردیم و برنامه‌هایی هم برای آینده داریم، اما پیش‌بینی می‌کنیم که با پایان بحران شیوع ویروس کرونا و عادی شدن وضعیت، با کاهش مواجه شویم. البته یکسری از مخاطبان در این فضا خواهند ماند؛ از این رو در حال طراحی برنامه‌هایی برای حفظ مخاطبان هستیم تا نیاز‌های خود را از طریق اپلیکیشن پاتوق کتاب رفع کنند.

مدیر پاتوق کتاب تصریح کرد: ناشرانی که پیشتر رغبتی به الکترونیکی شدن کتاب‌هایشان نداشتند و ما دنبال آن‌ها می‌رفتیم. با شیوع ویروس کرونا به سمت اپلیکیشن‌های کتابخوان روی آوردند و دلیل عدم رغبت و ترس و نگرانی آن‌ها، لو رفتن کتاب در فضای مجازی بوده و هست و یا بسیاری از ناشران به دلیل آشنا نبودن با فضای الکترونیکی و اینترنتی به همان شیوه سنتی عمل می‌کنند و نمی‌خواهند وارد این عرصه شوند و مقاومت نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد در آینده همه ناشران ناگزیر از ورود به این عرصه‌اند، زیرا نیاز و سلیقه مخاطبان تغییر می‌کند.

ناشران نگران کتاب‌هایشان نباشند

وی در پاسخ به اینکه چطور درباره امنیت فضای الکترونیک کتاب‌ها به ناشران اطمینان می‌دهید، گفت: مدتی پیش در دانشگاه علامه طباطبایی نیز چنین بحثی مطرح شد که ممکن است کتاب‌ها در فضای اینترنت پخش شوند، اما فایل یک کتاب را به آنها ارائه کردیم که اگر تصور می‌کنند بستر امنیتی لازم فراهم نیست، کارگروه الکترونیک این دانشگاه این فایل را باز و یا اسم کتاب یا یک صفحه را از فایل خارج کند که پس از یک هفته نتوانستند این کار را انجام دهند و این به دلیل سیستم رمزنگاری انحصاری پاتوق کتاب است و ما با این توضیحات به ناشران اطمینان می‌دهیم که از بابت الکترونیکی شدن کتاب‌هایشان نگرانی نداشته باشند.

عرب‌باقری یادآور شد: بسیاری از افرادی که از نرم‌افزار کتابخوان استفاده می‌کنند، به قوانین استفاده از این کتاب‌ها آشنایی ندارند و مخاطبان فکر می‌کنند کتابی را که دانلود می‌کنند می‌توانند خارج از اپلیکیشن آن را باز و استفاده کنند و این سؤال از سوی بسیاری مطرح بود که چرا این امکان فراهم نیست و این امر به ناآگاهی مخاطبان درباره مسئله حقوق ناشر و مؤلف برمی‌گردد که برای بسیاری هنوز جا نیفتاده است و انتظار دارند با یک بار دانلود کردن آن را در اختیار همه قرار دهند و در این باره نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

انتهای پیام
captcha