به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) مجلس شورای اسلامی چندی پیش کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کرد که موجب بحثهای فراوانی در میان کارشناسان و فعالان سیاسی در موافقت یا مخالفت با این طرح گردید.
کاهش مشارکت مردم با استانی شدن انتخابات
محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: درباره این طرح نمیتوان اکنون نظر قطعی داد. اما به نظر میرسد با استانی شدن انتخابات حضور و مشارکت مردم کمتر خواهد شد و من به این دلیل و دلایل دیگر مخالف این طرح هستم.
وی ادامه داد: نقطه ضعف دیگر این طرح این است که بعضی افراد که در قالب گروهها، سازمانها و احزاب شناخته شده در انتخابات حاضر میشوند به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر شانس بالاتری نیز برای انتخاب شدن دارند.
کاهش شانس افراد مستقل
کوثری اظهار کرد: شاید این درست باشد که با استانی شدن انتخابات کیفیت نمایندگان بالاتر میرود اما از طرفی شانس افرادی که به صورت مستقل و انفرادی در انتخابات حاضر میشدند و مردم براساس شناخت شخصی به آنها، مخصوصا در شهرهای کوچک، رأی میدادند بسیار کاهش مییابد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: طراحان این موضوع هنوز نتوانستهاند معایب و محاسن این طرح را به صورت دقیق استخراج کنند که محققان، پژوهشگران و تحلیلگران بتوانند نظر قطعی خود را در مورد رد یا تأیید این طرح ارائه دهند.
کوثری یادآور شد: احساس خود من به عنوان مخالف این طرح این است به دلیل این نقاط ضعف، البته با تفاوت کمی، انتخابات به شکل فعلی ادامه پیدا کند. هر چند برخی با درصد بالاتری به این نتیجه رسیدهاند که برگزاری انتخابات به شکل استانی بهتر است.
نمیتوان طرح را فعلا به طور مطلق رد یا تأیید کرد
وی تأکید کرد: در مجموع فعلا نمیتوان به صورت مطلق این طرح را رد یا تأیید کرد بلکه باید معایب و محاسن هر دو مدل انتخابات را بررسی کرد و آنچه را که به نفع منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی است، انتخاب کرد.
کوثری در پایان اظهار کرد: به همین خاطر که این طرح مورد بررسی کامل و جامعی قرار نگرفته بود رئیس مجلس بعد از تصویب کلیات، طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع دادند تا پس از آن در صحن مجلس به صورت جزء به جزء بررسی شود و رایگیری در مورد آن صورت بگیرد.
متن کامل طرح استانی شدن حوزههای انتخابیه انتخابات مجلس به شرح زیر است:
ماده ۱: در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب میگردد.
تبصره ۱: تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزههای انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۶۶/۱/۳۰ و اصلاحیههای بعدی آن تعیین شده است.
تبصره ۲: رایدهندگان در هر حوزه انتخابیه میتوانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند.
تبصره ۳: حوزههای انتخابیه اقلیتهای دینی از شمول این قانون مستثنی هستند.
ماده ۲: هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصراً برای یکی از حوزههای انتخابیه موجود در استان ثبتنام کنند. ثبتنام در بیش از یک حوزه انتخابیه موجب لغو ثبتنام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
ماده ۳: علاوه بر شرایط مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه محل ثبتنام بوده یا سابقه نمایندگی مجلس از آن حوزه یا سابقه حداقل پنج سال سکونت در آن محدوده را داشته باشد.
ماده ۴: از هر حوزه انتخابیه موجود در حوزه استانی نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره یک ماده یک این قانون را کسب کنند و بالاترین رای را در کل استان بدست آوردند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب میشوند.
ماده ۵: در انتخابات مجلس شورای اسلامی به منظور تجمیع و اعلام نتایج آرای نامزدهای انتخابات در حوزههای انتخابیه استان، هیات اجرایی مرکز استان توسط استاندار با ترکیب اعضا شامل استاندار، دادستان، مدیرکل ثبت احوال استان و از تمام هیاتهای اجرایی اصلی هر حوزه انتخابیه استان یک نفر از معتمدان به انتخابات هیات اجرایی همان حوزه تشکیل میگردد.
ماده ۶: یک تبصره به شرح زیر، ذیل ماده ۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه میشود:
تبصره ـ وزارت کشور مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که حداقل ۷۰ روز مانده تا پایان دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات برگزار شود و فرآیند اخذ رای صورت گیرد.