ضریب امنیت ملی با مبنا قرارگرفتن استان در انتخابات افزایش می‌یابد
کد خبر: 3252749
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
محمد جواد آرین‌منش:

ضریب امنیت ملی با مبنا قرارگرفتن استان در انتخابات افزایش می‌یابد

گروه سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره نقش استانی‌شدن انتخابات در افزایش یا کاهش امنیت ملی گفت: در این طرح یک استان که دربرگیرنده همه اقوام و زبان‌ها است مبنا قرار می‌گیرد که سبب افزایش سطح و ضریب امنیت ملی کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مجلس شورای اسلامی چندی پیش کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کرد که موجب بحث‌های فراوانی در میان کارشناسان و فعالان سیاسی در موافقت یا مخالفت با این طرح گردید.

حاکم شدن کلان‌نگری به جای جزئی‌نگری

محمد جواد آرین‌منش، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ارزیابی خود از طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مجلس در مجموع مزایای بیشتری از مضرات آن دارد که با توجه به تجربه هشت سال حضور در مجلس این امتیازات را بیان می‌کنم.

وی افزود: متأسفانه نمایندگان بیشتر وقت خود را به جای مسائل کلان و ملی صرف مسائل خرد می‌کنند لذا یکی از امتیازات استانی شدن انتخابات مجلس حاکم شدن نگاه ملی و کلان‌نگری بر مجلس شورای اسلامی خواهد بود. از طرفی با اجرای این طرح شاهد ارتقای کیفی مجلس و افزایش بهره‌وری نمایندگان خواهیم بود.

آرین‌منش اظهار کرد: وقتی مسائل کلان ملی به جای صرف وقت در مسائل بسیار جزئی محلی و منطقه‌ای مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد آنگاه آثار مثبت و پربرکت این کلان‌نگری به همه ملت می‌رسد و کشمکش‌هایی که میان دولت و مجلس بر سر نحوه توزیع اعتبارات و بودجه در مناطق مختلف وجود دارد کاهش می‌یابد.

افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی با استانی شدن انتخابات مجلس

این نماینده پیشین مجلس عنوان کرد: از طرفی این مسئله سبب افزایش قدرت شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌شود و کارها و پروژه‌های روستایی و منطقه‌ای به شوراها محول می‌شود که کارآمدی شوراهای اسلامی را افزایش خواهد داد.

آرین‌منش درباره تأثیراستانی شدن انتخابات مجلس با مشارکت سیاسی مردم گفت: زمانی که قرار است فردی از شهر کوچک در سطح استان وارد رقابت با سایر افراد استان خود شود طبیعتا مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد و کیفیت مشارکت نیز بالا خواهد رفت و کسانی انتخاب خواهند شد که از توانمندی و تجربه بیشتری برخوردار باشند.

مبنا قرار گرفتن استان در انتخابات و افزایش ضریب امنیت ملی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره نقش استانی شدن انتخابات در افزایش یا کاهش ضریب امنیت ملی به ویژه در استان‌هایی که اختلافات قومی و منطقه‌ای وجود دارد، گفت: هم اکنون در برخی حوزه‌های انتخابیه دعوا بر سر حوزه جغرافیایی است. به عنوان نمونه در برخی استان‌ها، سه شهرستان یک نماینده مشترک دارند و هر شهرستان نیز مدعی است نماینده باید از آن منطقه و شهر باشد و یا همزبان و هم قوم باشد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر ما کشوری هستیم که در آن فارس، کرد، ترک، لر، بلوچ، سنی، شیعه  واقلیت‌های دینی در کنار هم زندگی می‌کنند. لذا هر چقدر اقدامات ما در جهت افزایش انسجام ملی و کاهش تنش‌های محلی و منطقه‌ای باشد ضریب امنیت ملی را بالا برده‌ایم.

آرین‌منش اظهار کرد: در این طرح به جای اینکه مانند الان تقسیمات قومی و محلی صورت بگیرد و مثلا دو منطقه در برابر هم قرار بگیرند یک استان که دربرگیرنده همه اقوام و زبان‌ها است مبنا قرار می‌گیرد که سبب افزایش سطح و ضریب امنیت ملی کشور می‌شود.

افزایش سلامت انتخابات

آرین‌منش درباره نسبت طرح استانی شدن انتخابات با مسئله خرید و فروش آرا و فساد انتخاباتی به ویژه در شهرهای کوچک گفت: زمانی که در یک منطقه با ده هزار یا پانزده‌ هزار رأی امکان تعیین سرنوشت یک نماینده وجود دارد طبیعی است که امکان خرید و فروش رأی و تعیین سرنوشت آرا با پول ساده‌تر انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اما اگر فردی بخواهد در استانی با حدود یک میلیون رای‌دهنده یا بیشتر به رقابت بپردازد در این شرایط امکان خرید و فروش رأی در سطح وسیع به شدت کاهش می‌یابد. لذا طرح استانی شدن انتخابات سلامت انتخابات را بیش از گذشته تضمین خواهد کرد.

متن کامل طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس به شرح زیر است:

ماده ۱: در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌گردد.

تبصره ۱: تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۶۶/۱/۳۰ و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده است.

تبصره ۲: رای‌دهندگان در هر حوزه انتخابیه می‌توانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

تبصره ۳: حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی از شمول این قانون مستثنی هستند.

ماده ۲: هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصراً برای یکی از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام در بیش از یک حوزه انتخابیه موجب لغو ثبت‌نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

ماده ۳: علاوه بر شرایط مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه محل ثبت‌نام بوده یا سابقه نمایندگی مجلس از آن حوزه یا سابقه حداقل پنج سال سکونت در آن محدوده را داشته باشد.

ماده ۴: از هر حوزه انتخابیه موجود در حوزه استانی نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره یک ماده یک این قانون را کسب کنند و بالاترین رای را در کل استان بدست آوردند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

ماده ۵: در انتخابات مجلس شورای اسلامی به منظور تجمیع و اعلام نتایج آرای نامزدهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان، هیات اجرایی مرکز استان توسط استاندار با ترکیب اعضا شامل استاندار، دادستان، مدیرکل ثبت احوال استان و از تمام هیات‌های اجرایی اصلی هر حوزه انتخابیه استان یک نفر از معتمدان به انتخابات هیات اجرایی همان حوزه تشکیل می‌گردد.

ماده ۶: یک تبصره به شرح زیر، ذیل ماده ۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه می‌شود:

تبصره ـ وزارت کشور مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که حداقل ۷۰ روز مانده تا پایان دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات برگزار شود و فرآیند اخذ رای صورت گیرد.

captcha