در ظاهر قرآن باقی نمانیم / انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس
کد خبر: 3902267
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها /2

در ظاهر قرآن باقی نمانیم / انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس

دبیر قرارگاه قرآنی جوانان فارس با تأكید بر اهمیت توجه به فهم آیات قرآن گفت: منکر پرداختن به تلاوت و حفظ قرآن نیستیم و طبق بیانات مقام معظم رهبری آن را مقدمه فهم و دریچه ورود به قرآن می‌دانیم، اما نباید فقط در ظاهر قرآن باقی ماند و از معارف ناب آن بهره نبرد.

فقط در ظاهر قرآن باقی نمانیم / انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلسسیدمصطفی موسوی، دبیر قرارگاه قرآنی جوانان فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به تبیین درخواست‌ها و انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس یازدهم پرداخت و گفت: قرآن کریم بزرگ‌ترین هدیه الهی برای انسان‌ها و گرانبهاترین میراث پیامبر(ص) برای مسلمین محسوب می‌شود، اما امت اسلامی آن‌گونه که شایسته‌ است برای استفاده از این میراث عظیم از خود همت نشان نداده و نمی‌دهد.

وی افزود: جامعه اسلامی پس از وفات پیامبر(ص) علی‌رغم تأکیدات فراوان آن حضرت مبنی بر وجوب رجوع و عمل به قرآن به عنوان ثقل اکبر و فراگرفتن علوم قرآنی از اهل بیت(ع) به‌عنوان ثقل اصغر و باقی گذاشتن حدیث ثقلین، متأسفانه از تمسک به این حبل متین الهی محروم مانده است و در نتیجه جامعه اسلامی از جایگاه اصلی خویش که قرآن آن‌ها را بدان مژده داده است و می‌فرماید «... أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِین؛... غمگین مشوید كه شما برترید» (آیه 139 سوره آل‌عمران) فاصله گرفته است.

موسوی بیان كرد: جامعه اسلامی به دلیل فاصله گرفتن از واقعیت قرآن و علوم اهل بیت(ع) متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده است، اما به‌رغم دوری مسلمانان از حقیقت و باطن قرآن و غریب بودن این گوهر آسمانی و عطیه الهی، پرداختن به ظاهر قرآن گاه از رواج و رونق خوبی برخوردار بوده است. هرچند منکر پرداختن به ظاهر، تلاوت و حفظ قرآن نیستیم و اتفاقاً طبق بیانات مقام معظم رهبری آن را مقدمه فهم و دریچه ورود به قرآن می‌دانیم، اما نباید فقط در ظاهر قرآن باقی ماند و از معارف ناب آن بهره نبرد. از طرفی بدون شناخت افکار انحرافی مخالفان قرآن و مقابله با آنان از طریق روشنگری و برملا کردن توطئه‌های فرهنگی، حاکم کردن فرهنگ قرآن و هدایت جامعه بر اساس اعتقادات دینی کار چندان آسانی نیست.

توصیه‌های امام(ره) درباره قرآن

وی با اشاره به در پیش ‌رو بودن ایام سالگرد ارتحال معمار كبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به یادآوری جملاتی از ایشان درباره قرآن و اهمیت آن پرداخت و گفت: امام راحل فرمودند: «اگر قرآن نبود باب معرفت‌الله بسته بود الی الابد، قرآن کتاب انسان‌سازی است و هرچه در راه خدا و قرآن بدهیم افتخار ماست، قرآن پناه همه ماست، قرآن کتاب انسان متحرک است، قرآن باید در تمام شئون زندگی ما حاضر باشد، من با تأیید خداوند متعال و تمسک به مکتب پر افتخار قرآن به شما فرزندان عزیز اسلام مژده پیروزی نهایی می‌دهم به شرط این که نهضت بزرگ اسلامی و ملی ادامه یابد و پیوند بین شما جوانان برومند اسلام ناگسستنی باشد، جوانان عزیزم چشم امید من به شماست با یک دست قرآن و با یک دست دیگر سلاح را بر گیرید و از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید و آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آن مستضعفین است».

موسوی سخنان رهبر معظم انقلاب را در طلیعه رمضان 99 یادآور شد و گفت: معظم‌له فرمودند باید دستورات قرآن در زندگی کاربردی شود، چون قرآن تحول‌ساز است و جامعه متصل به قرآن و روایات همواره موفق خواهد بود، چنانکه در قرآن نیز بارها به نصرت الهی اشاره شده است مانند نصرت الهی در جنگ بدر با یاری 3000 ملک. در واقع با توکل و اتصال به خداوند متعال می‌توانیم سبک زندگی قرآنی را ایجاد و در جامعه تحول ایجاد کنیم.

جانشین دارالقرآن بسیج سپاه فجر فارس ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در بحث اخلاق و قرآن‌محوری تأکید کردند که اجرای قرآن در جامعه و ساختن جامعه قرآنی نیاز به‌ همت نخبگان و مدیران قرآنی پرتلاش و افراد تحول‌ساز در جامعه دارد. قرآن حضرت یوسف(ع) را به‌عنوان فرد تحول‌ساز معرفی می‌کند که خداوند او را از زندان بیرون آورد و مشاور و امین عزیز مصر کرد و بعد می‌فرماید «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ [یوسف] گفت مرا بر خزانه‌هاى این سرزمین بگمار كه من نگهبانى دانا هستم» (آیه 55 سوره یوسف) در اینجا دو نکته مدیریتی را برای مسئولان ذکر می‌کند که باید پاکدست و حافظ بیت‌المال و متعهد و همچنین دانشمند و علیم و دانا و متخصص باشند.

چالش‌های پیش ‌روی فعالیت‌های قرآنی

وی چالش‌ها و تهدیدهای پیش ‌رو در فعالیت‌های قرآنی كشور را با توجه به آیه فوق و آیات متشابه برشمرد و گفت: نخستین چالش نرخ پایین دانش مطلوب علمی در مسئولان، متولیان و مدیران قرآنی کشور و ضعف در تربیت و جذب نیروهای کارآمد، علمی، متخصص، آشنا به اوضاع فرهنگی کشور و آشنا به نیاز روز جامعه و جوانان است.

موسوی ضعف نهادهای متولی در تولید دانش قرآنی مورد نیاز علوم انسانی قرآن بنیان، ضعف در نظام‌سازی قرآنی و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی، فقدان دانش و مهارت تخصصی در کشف مضامین قرآنی،‌ ضعف در تولید و توزیع آثار هنری رسانه‌ای قرآنی، نبود سامانه‌های اطلاعاتی مانیتورینگ و رصد فعالیت‌های قرآنی کشور برای تقویت پشتیبانی تصمیم‌سازی را از جمله مهم‌ترین نقاط چالش و تهدیدهای پیش ‌روی جامعه قرآنی کشور برشمرد.

موسوی اظهار كرد: یكی از انتظارات، افزایش سرعت در مسیر فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی قرآنی در گام دوم انقلاب با مرجعیت سندهای راهبردی قرآنی کشور است که شامل سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم، سند راهبردی تبلیغ و ترویج قرآن کریم و سند راهبردی پژوهش و آموزش‌های عالی است که باید به‌صورت مطالبه‌گری مستمر از نمایندگان مجلس، کمیسیون فرهنگی مجلس، فراکسیون قرآن و عترت مجلس، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و سایر مجریان متولیان امر به‌طور جدی انجام شود.

بازنگری طرح ملی حفظ قرآن

مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس گفت: نکته دیگر در بحث نقشه راه قرآنی کشور به خصوص در بحث طرح ملی حفظ قرآن است که در سال ۹۲ به‌طور جدی از سوی مقام معظم رهبری مطالبه شد و اکنون پس از گذشت 7 سال از این مطالبه به یک دهم آن هم نرسیدیم یعنی با تربیت کمتر از یک میلیون حافظ در کشور مواجه هستیم. اگر به همین روند پیش رویم تا رسیدن به چشم‌انداز قرآنی مقام معظم رهبری و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن با روند کند فعلی حداقل ۵۰ سال دیگر راه داریم و این امر با افزایش جلسات حفظ قرآن و توسعه کلاس‌های حفظ در مؤسسات قرآنی محقق نمی‌شود و نیاز به بازنگری در طرح ملی حفظ قرآن کریم داریم.

وی با تأكید بر اینكه حفظ قرآن نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها، مسئولان و نظام آموزش رسمی کشور است، اظهار کرد: گسترش فعالیت‌های قرآنی یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی و مسئولان و متولیان امر بوده است و به همین منظور اولین‌بار در سال ۸۹ مسئولان به تخصیص درصد بودجه‌ای جداگانه برای رفع بخشی از نیازهای جامعه قرآنی برآمدند و برای ارتقای و بهبود وضعیت بودجه قرآنی در سال‌های بعد و در سال‌ ۹۰ مسئولان قرآنی دولت و مجلس دست به اقدامات جدید زدند و بودجه نیم‌درصدی قرآنی را به تصویب رساندند، اما واقعیت این است که بعد از چندین سال از تصویب بودجه شاهد عدم واریز کامل یا نهایتاً نصف مبلغ مصوب در لایحه بودجه و یا تأخیر در پرداخت اعتبارات قرآنی کشور بوده‌ایم.

موسوی با یادآوری اینكه بودجه قرآنی کشور دو بخش است که یک بخش اعتبارات تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در قالب صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است و بخش دیگر  اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها است، گفت: متأسفانه در بخش اول این بودجه و اعتبار صندوق در سال ۹۹ با کاهش ۸۰ درصدی مواجه بودیم، اما در بخش دوم یعنی همان اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها مانند اداره اوقاف، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات با رشد و افزایش بودجه مواجه بودیم در حالی که باید بودجه اصلی به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص یابد، هرچند این بودجه‌ها هم کفاف فعالیت‌های قرآنی را نمی‌دهد و تمام نیازهای قرآنی کشور را پوشش نمی‌دهد.

اعتبارات قرآنی امانتی در دست دولت است

دبیر قرارگاه قرآنی جوانان فارس تصریح كرد: اعتبارات قرآنی و کل بودجه کشور امانتی در دست دولت است و این تفاهم‌نامه‌هایی که بین دولت و دستگاه‌ها بابت برنامه‌های قرآنی بسته می‌شود لازم‌الاجرا است، اما متأسفانه همان میزان تخصیص داده شده هم تأمین نمی‌شود و این متناقض با آیات قرآن و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است.

وی بیان كرد: سؤال اصلی اینجاست که چرا اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی طبق اساسنامه مصوب سال ۹۱ که منحصر در جذب و سپس تخصیص منابع اعتباری و مالی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی برای اجرای برنامه‌های مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است، به دلایل مختلف هر سال کاهش پیدا می‌کند؟ در چند سال گذشته شاهد بی‌مهری‌های فراوانی از سوی مسئولان و دولتمردان نسبت به فعالیت‌های قرآنی و بودجه فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده‌ایم که قطعاً مسئولان مربوطه روزی در درگاه الهی نسبت به شکایت پیامبر(ص) به مهجوریت قرآن پاسخ‌گو خواهند بود.

موسوی یادآور شد: هرچند نباید فعالیت‌های قرآنی کشور را به بودجه دولت وابسته کرد، اما تخصیص بودجه مناسب جهت فعالیت‌های قرآنی از سوی دولت نشانه مهم بودن قرآن در جامعه و اولویت ذهنی مسئولان است که کشوری که ادعای ساختن جامعه قرآنی و تمدن نوین اسلامی را دارد واقعاً چه بودجه‌هایی برای قرآن خود در نظر می‌گیرد؟

جانشین دارالقرآن بسیج سپاه فجر فارس بیان کرد: هر چند فعالیت‌های قرآنی وابسته به بودجه‌ دولت نیست و عامل اصلی افت‌ و خیز فعالیت‌های قرآنی کشور هم متناسب با رشد نرخ بودجه قرآنی نیست که مثلاً با کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی در سال ۹۹ حجم فعالیت‌ها هم مثلاً ۸۰ درصد کاهش یابد، اما انتظار جامعه قرآنی از دولت و متولیان و مسئولان امور قرآنی کشور که داعیه‌دار ساختن جامعه قرآنی هستند بیش از این است. به خصوص از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و فراکسیون قرآن و عترت مجلس برای مطالبه جدی این قضیه از سازمان برنامه و بودجه کل کشور و رئیس مجلس و کمیسیون‌های تلفیق به‌طور مجدانه درخواست و مطالبه می‌شود.

وی با تأكید بر اینكه در بحث بودجه‌های قرآنی با توکل به خدا و با کمک بودجه‌های مردمی و خیرین قرآنی کار قرآنی روی زمین نمی‌ماند، گفت: سؤال اینجاست که اگر نتایج ده‌ها جلسه شورای توسعه قرآنی کشور و صدها جلسه اقماری و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی قرآنی منجر به رکود فعالیت‌های قرآنی در کشور و برجا ماندن فرامین راهگشای قرآنی رهبران انقلاب و کاهش مستمر سالانه بودجه قرآنی کشور شده است، به نظر می‌رسد که همه این تشکیلات تعطیل شود و زمینه برای حضور خودجوش و مردمی برای احیا و تحول در امور قرآنی کشور فراهم شود.

هم‌پوشانی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی

موسوی اظهار كرد: فارغ از بحث بودجه قرآن مقوله کلی‌تری به نام بودجه فرهنگی وجود دارد که باید مطالعه و تحلیل‌های منطقی در مورد آن صورت بگیرد و اگر امکان هم‌پوشانی برخی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی هست عملیاتی شود و همچنین در نحوه هزینه‌کرد این بودجه‌ها با حساسیت بیشتری به اهلش واگذار شود.

مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم و تبریک به آنان به دلیل آغاز این مسئولیت خطیر، گفت: امیدواریم که از سوی نمایندگان بودجه‌های قرآنی خوبی برای کشور تصویب شود.

وی با تأكید بر اینكه نیاز به مجلس انقلابی، کارآمد و قرآنی داریم، تصریح کرد: اولویت مجلس باید معیشت، اقتصاد و فرهنگ باشد که قرآن برای همه این‌ها حرف دارد، امیدواریم که با کمک فراکسیون قرآن و عترت مجلس، ماده و تبصره‌هایی که قانون می‌شود، پیوست قرآنی داشته باشد، چرا باید قوانین چون ربا در بانک‌ها به سمتی برود که منجر به تذکر مراجع تقلید و مقام معظم رهبری شود؟

موسوی در پایان با طرح این سؤال كه چرا باید قوانین مهمی چون قانون تسهیل ازدواج که مصوب سال ۸۴ است بیش از 14سال روی زمین بماند و اجرایی نشود، گفت: یکی از موانع جدی جهش تولید، بانک‌ها با سودهای زیاد و دریافت جرایم و دیرکرد است. در مقدمه کتاب قانون اساسی آمده است تا موانع و قوانین دست و پاگیر برداشته شود آیا واقعاً نمایندگان مجلس به این سمت حرکت کرده‌اند؟ تا موانع تولید را برنداریم جهش تولید رخ نخواهد داد. امیدواریم که در مجلس یازدهم شاهد عزم جدی برای تحول با روحیه جهادی و شاهد حرکت‌های جدی و خوبی در قوانین و نظارت بر آن‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی و قرآنی کشور باشیم.

انتهای پیام
captcha