کد خبر: 4301428
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲
معاون سیاسی استانداری فارس:

قدرت با احساسات و هیجان تولید نمی‌شود

حجت‌الله رضایی بر اهمیت امیدآفرینی، پیوند سنت و مدرنیته و نقش جهاددانشگاهی به عنوان موتور محرک جامعه تأکید کرد و گفت: برخی ابتکار عمل‌ها قابل تحسین است، اما مسئولیت‌های مهم‌تری همچنان باقی است. قدرت با احساسات و هیجان تولید نمی‌شود.

حجت‌الله رضایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الله رضایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس امروز، دوم شهریور در بازدید از ایکنا و ایسنا، خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: اصحاب رسانه کسانی هستند که اگر عشق، علاقه و اعتقاد به این حرفه نداشتند، هرگز با روحیه صرفا مادی نمی‌توانستند وارد این عرصه  شوند. انگیزه اصلی ورود به این عرصه، عشق و تعهد است.

وی افزود: رسالت خبرنگاری نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی عوامل مختلف است تا اتفاقی مبارک در این حوزه رقم بخورد. پیش از هر چیز، خوشحالم که خودم نیز بیش از ۲۰ سال در عرصه رسانه تجربه و دانش اندوخته‌ام و به همین دلیل، دردها و دغدغه‌های امروز رسانه را درک می‌کنم.

رضایی با اشاره به شرایط کنونی رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی تصریح کرد: این دوره تاریخی علاوه بر فرصت‌ها، چالش‌هایی هم دارد. هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار عرصه رسانه را به طور کامل برطرف کنیم. زیرساخت‌های موج سوم تمدن بشری به طور کامل فراهم نشده است، اما ما وارد موج چهارم یعنی عصر هوش مصنوعی شده‌ایم.

مؤلفه‌های قدرت در رسانه و فضای مجازی

وی تولید محتوا را یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت رسانه‌ای دانست و گفت: محتوای مطلوب باید بر پایه واقعیت شکل بگیرد تا بتواند مخاطب را همراه کند. آگاهی و دانش نیز مؤلفه مهم دیگری است که در رسانه‌ها، پلتفرم‌ها و فضای مجازی کشور با ضعف جدی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

رضایی همچنین بر اهمیت مدیریت داده‌ها تأکید کرد و افزود: حجم داده‌هایی که تولید می‌شود و میزان تسلط ما بر آن‌ها، بخش مهمی از قدرت رسانه است. آیا موتورهای جست‌وگر مانند گوگل در اختیار ما هستند؟ خیر، زیرا در عرصه زیرساخت‌های مدرن نتوانسته‌ایم وارد رقابت جدی شویم و باید این واقعیت را پذیرفت.

قدرت با احساسات و هیجان تولید نمی‌شود

چالش تصمیم‌گیری در فضای رسانه‌ای

وی ادامه داد: در حالی که جهان به‌سرعت در حال بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی است، ما همچنان درگیر تصمیم‌گیری‌هایی مانند محدود یا آزاد بودن واتساپ هستیم، چون مولفه‌های اصلی قدرت رسانه را در اختیار نداریم. امروز عصر رسانه‌های دوسویه است و رسانه‌های یک‌سویه در سراسر جهان شکست خورده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته در کسب مرجعیت رسانه‌ای افزود: این کشورها با تکیه بر مولفه‌های قدرت رسانه، جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند، اما ما حتی در توجه به حداقل‌ها کوتاهی کرده‌ایم. به عنوان مثال، در موضوعاتی مانند پوشش، مناسک مذهبی یا سنت‌ها، نمی‌توانیم با نسل جوان خود به اجماع برسیم. با زیرساخت‌های قدیمی نمی‌توان پاسخگوی مطالبات نوین بود.

وی با یادآوری تجربه جنگ ۱۲ روزه اظهار کرد: خبرنگار باید بتواند شرایط جنگی را برای جامعه تبیین کند و مردم را از ترس، اختلاف‌افکنی و اضطراب دور نگه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در ادامه الگوریتم‌ها را از دیگر مولفه‌های قدرت در فضای مجازی دانست که ذائقه و هویت کاربران را شکل می‌دهند.

قدرت با احساسات و هیجان تولید نمی‌شود

جهاددانشگاهی؛ موتور محرکه جامعه 

وی بر اهمیت امیدآفرینی، پیوند سنت و مدرنیته و نقش جهاددانشگاهی به عنوان موتور محرک جامعه تأکید کرد و گفت: برخی ابتکارعمل‌ها قابل تحسین است، اما مسئولیت‌های مهم‌تری همچنان باقی است. قدرت با احساسات و هیجان تولید نمی‌شود.

امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی فارس هم در این نشست ضمن معرفی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف، گفت: رسانه‌های جهاددانشگاهی همواره تلاش دارند تا به بهترین کیفیت و سریع‌ترین زمان ممکن اخبار را به گوش مخاطب برسانند.

انتهای پیام
captcha