گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال
کد خبر: 4205367
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال

خانواده شهدای قرآنی پایتخت، پس از برگزاری 39 دیدار کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با ایشان، در چهلمین و آخرین دیدار در سال جاری، در محفلی قرآنی گردهم آمدند.

گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سالبه گزارش خبرنگار ایکنا، محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» عصر روز گذشته چهارشنبه 23 اسفند و به فاصله یک روز پس از روز بزرگداشت شهید، به همت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران و با همکاری کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی 24هزار شهید پایتخت در سالن سورنا دانشکده جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

پس از برگزاری 39 جلسه دیدار اعضای کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سال 1402، چهلمین و آخرین رویداد با محوریت شهدای قرآنی، شاهد برگزاری محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» با حضور جمعی از خانواده شهدای قرآنی پایتخت که براساس آخرین آمار، 280 شهید بودیم.

اجرای این برنامه را مهدی صفری؛ مجری کارشناس شناخته شده شبکه قرآن و معارف سیما به عهده داشت و در آن چهره‌های نام‌آشنای قرآنی همچون سیدمحسن موسوی بلده، قاسم رضیعی و رحیم قربانی حضور داشتند.

شاید یکی از مهمترین بخش‌های این رویداد قرآنی حضور فاطمه شیرازی؛ حافظ کل قرآن و تنها بانوی دارنده «اقراء قرائات عشر» به همراه مادرش زهرا صریحی‌نژاد بود که او نیز حافظ قرآن است. بانویی که پاییز ۱۳۹۸ موفق به دریافت اجازه‌نامه اقراء از شیخ محمد فهمی عصفور از قاریان ممتاز مصری شده است که بنا به گفته خودش ویژگی که این اجازه‌نامه را برای او متمایز می‌کند، دریافت این اجازه‌نامه در جوار بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علی(ع) در نجف اشرف بوده است.

شیرازی حفظ قرآن را در عین حالیکه گفته می‌شود کاری سخت است، بسیار آسان دانست و به این نکته اشاره کرد که ساختار مغز برخلاف سایر اندام‌های بدن به گونه‌ای است که اتفاقاً وقتی کار بیشتری با آن انجام شود، ظرفیت بالاتری پیدا می‌کند و اینگونه نیست که دچار رخوت و کسالت شود و لذا نه در مورد قرآن  بلکه در مورد سایر محفوظات بهتر آن است که به جای نت‌برداری سعی در به کاربردن حافظه داشته باشیم تا مغز به غایت پویایی خود برسد.

اهمیت تثبیت بعد از حفظ قرآن

این حافظ کل قرآن تثبیت را از جمله نکات مهم در جریان حفظ قرآن دانست که تکرار مکرر محفوظات توسط حافظ موجب می‌شود تا او کمتر دچار فراموشی شود و اینکه خود او به طور ثابت حداقل روزی دو جزء قرآن از آنچه حفظ است را تکرار می‌کند اما مواقعی هم به ویژه در جریان مسابقات، او بین 10 تا 15 جز قرآن را در یک روز مرور می‌کند؛ امری که موجب شد او در مسابقات قرآن اردن، حائز رتبه برتر شود.

فاطمه شیرازی قرآن را دارای بلاغت و فصاحت درعین شیوایی و روان بودن در کلام دانست که موجب می‌شود تا حفظ آن به شکلی آهنگین بسیار ساده باشد؛ نمونه بارز آن به خاطر سپردن قرآن توسط پیامبر(ص) در زمان نزول آیات است در حالیکه ایشان در آن روزگار که شعر و شاعری در سرزمین عربستان رواج بالایی داشت اما رسول اکرم(ص) قادر به حفظ اشعار رایج آن روزگار جامعه خود نبود.

زهرا صریحی مادر فاطمه شیرازی نیز مرور حداقل دو جزء از قرآن را در روز رمز موفقیت خود در حفظ قرآن دانست و توصیه کرد که به ویژه در ایام ماه رمضان که انس با قرآن و قرائت آن از ثواب بیشتری برخوردار است، روزه‌داران قرابت بیشتری با کلام وحی داشته باشند.

اجرای سه برنامه از سوی گروه همخوانی «محمد رسول الله»

بخش دیگری از این برنامه اختصاص به اجرای گروه همخوانی محمد رسول‌الله بود که این گروه قطعات «افلاکیان»،«ملکا ذکر تو گویم» و «اسماء‌الحسنی» را اجرا کردند و به موازات اجرای آنها کلیپ همخوانی این سه‌قطعه به ترتیب از مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غربی، مشهد مقدس و زینبیه در دمشق سوریه پخش شد.

قاسم رضیعی؛ قاری ممتاز و بین‌المللی در ادامه این برنامه به تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه «انبیاء» و همچنین سوره مبارکه «کوثر» پرداخت و در پایان نیز حضار در این برنامه پای صحبت‌های سیدمحسن موسوی بلده نشستند.

محوریت هشتمین یادوار شهدای قرآنی پایتخت که کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ آن را دی‌ سال جاری برگزار کرد، جلسات قرآنی سه استاد پیشکسوت قرآن یعنی سیدمحسن موسوی بلده، سیدمحسن خدام حسینی و مرحوم علی اربابی بود که این میان بیشترین آمار شهدا را در جریان دفاع مقدس، شاگردان جلسات قرآن استاد موسوی بلده بودند.

موسوی بلده در سخنان کوتاهی در فرصت باقیمانده به اذان مغرب و هنگامه افطار از میان شاگردان شهیدش به چند تن از آنها اشاره کرد که یکی از آنها شهید‌ خسروی بود و موسوی بلده از او به عنوان مبصر جلسات قرآنی خود یاد کرد که وقتی شهید شد، زمانی که ناخودآگاه از روی فهرست شاگردان نام او خوانده می‌شود، بعد از مدتی سکوت، همگی بچه‌ها به جایش حاضر می‌گفتند و همین امر سنتی شد تا از آن پس با وجود آنکه غیبت غیرموجه موجب حذف شاگرد از کلاس می‌شد اما هر یک از آنها که شهید می‌شدند سایر همشاگردی‌ها به جایش حاضر می‌گفتند که البته این امر همچون سنتی پایدار تاکنون هم در جلسات قرآنی وی استمرار داشته است.

قاری شهیدی که صدایش شبیه به عبدالباسط بود

او از شاگرد دیگرش به نام سیدعلی محمودیان یاد کرد، نوجوانی که صدایی شبیه به عبدالباسط؛ قاری شهیر مصری داشت تا جایی که وقتی او در حال تلاوت قرآن بود و از تلاوت دست کشید، دوستانش ابراز کرده بودند چرا ضبطی که عبدالباسط در حال تلاوت قرآن بود را خاموش کردید!

موسوی بلده در ادامه بیان خاطراتش از شهید محمودیان گفت: او به اتفاق دیگر شاگرد شهیدم ناصرالدین باغبانی در جریان کربلای 5 شهید شدند و شهید محمودیان با اصابت ترکش خمپاره به حنجره‌اش شهید شد. وقتی پس از چند روز، به سراغ پیکر مطهرش رفتند، مشاهده کرده بودند که شنی نفربر دشمن از روی حنجره‌اش رد شده است که به نظر من خدا حنجره را به واسطه آنکه با آن آیات قرآن را با صوتی زیبا خوانده بود و در منطقه عملیاتی نیز با خواندن قرآن، سایر رزمندگان را برای مبارزه تشجیع می‌کرد، قبول کرده است.

در پایان این مراسم نیز این استاد پیشکسوت قرآن، اسامی شاگردان شهیدش را قرائت کرد و حضار به جای آنها حاضر گفتند. حُسن خاتم برنامه هم خوانش دعای ختم قرآن توسط موسوی بلده بود که او در پایان هر جلسه از کلاس‌های قرآن می خوانَد.

خانواده شهدای حاضر در این مراسم در پایان نیز برای صرف افطاری و خواندن نماز جماعت مغرب و عشاء دعوت شدند.

انتهای پیام
captcha