احساس بی نیازی از غیر خدا + فیلم
کد خبر: 4205301
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
باران حکمت/ 4

احساس بی نیازی از غیر خدا + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت چهارم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: احساس نیاز به خدا، با احساس نیاز به غیرخدا متفاوت است. وقتی انسان احساس نیاز به خدا می‌کند یعنی خودش را به منبع قدرت بی‌انتها و سرچشمه لطف و رحمت بی‌پایان مرتبط می‌کند.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت چهارم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
می‌شنویم که می‌‌گویند امنیت چیزی است و احساس امنیت چیزی دیگر. ممکن است امنیت باشد ولی انسان آن را احساس نکند. به همین شکل می‌گویند بی‌نیازی چیزیست و احساس بی‌نیازی چیزی دیگر. آنچه که انسان را سربلند و منیع الطبع می‌کند و به انسان استقامت و پایداری می‌دهد احساس بی‌نیازی از غیر خداست و با تمام وجود احساس نیاز به خداست.
 
احساس نیاز به خدا، با احساس نیاز به غیرخدا متفاوت است. وقتی انسان احساس نیاز به خدا می‌کند یعنی خودش را به منبع قدرت بی‌انتها و سرچشمه لطف و رحمت بی‌پایان مرتبط می‌کند اما اگر به غیر خدا احساس نیاز کنیم سر بزنگاه‌های زندگی، ما را رها خواهند کرد و دست ما را نخواهند گرفت لذا قدیمی‌های ما می‌گفتند؛ چشم پر بهتر از دست پر است.
 
 باید چشم دلمان سیر باشد و از عمق وجود نسبت به غیر خدا احساس بی‌نیازی کنیم تا عزت و کرامت انسانی را به تمام معنا در وجود خودمان احساس کنیم.
حضرت علی(ع) در حکمت سیصد و چهل و دوم نهج البلاغه فرمود؛ بالاترین بی‌نیازی این است که انسان، چشمش به دست بندگان خدا نباشد.

 

انتهای پیام
captcha