مؤمن در سختی‌ها ناامید نمی‌شود + فیلم
کد خبر: 4205715
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
باران حکمت/ 6

مؤمن در سختی‌ها ناامید نمی‌شود + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت ششم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: انسان مؤمن و انسانی که در زندگی هدف دارد و برای رسیدن به هدف، از خودش مقاومت نشان می‌دهد و نباید نازک نارنجی باشد و با دیدن کمترین بلا و مشکلی، یأس و ناامیدی را بر خودش روا بداند و روزنه امید را به روی قلب خودش ببندد.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت ششم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
دنیایی که ما در آن زندگی می‌‌کنیم، بخواهیم یا نخواهیم دنیایی آکنده از مشکلات و سرشار از اندوه، مصیبت، بلا و گرفتاری است. قرآن کریم می‌فرماید شما انسان‌ها در متن سختی آفریده شدید و ما باید در دریای مشکلات شنا کنیم تا به ساحل رستگاری برسیم. انسان مؤمن و انسانی که در زندگی هدف دارد و برای رسیدن به هدف، از خودش مقاومت نشان می‌دهد نمی‌‌تواند و نباید نازک نارنجی باشد و با دیدن کمترین بلا و مشکلی، یأس و ناامیدی را بر خودش ترجیح دهد و روزنه امید را به روی قلب خودش ببندد.
 
برای هر کار کوچک و بزرگ ما، موانع طبیعی زیادی وجود دارد. موانع غیر طبیعی هم کم نیست. ستم بندگان خدا و اجحافی که به یکدیگر می‌کنند و دانسته یا نادانسته حق همدیگر را پایمال می‌کنند از مشکلاتی هستند که روزانه در متن زندگی خودمان مشاهده می‌کنیم. مقصود این نیست که به استقبال مشکلات برویم یا آرزوی بلا کنیم بلکه مقصود این است که اگر احتمالاً مشکل و بلایی بر سر راه موفقیت ما دیده شد یأس و اندوه به دل راه ندهیم و بدانیم که این مشکلات همگانی است.
 
همچنین باید بدانیم که دیگران هم این مشکلات را به صورت مضاعف دارند و بدانیم این مشکلات و گرفتاری‌ها همانند تمرینی است که یک مربی ورزیده به شاگردان خودش می‌دهد تا ورزیده‌تر شوند. اگر نگاه ما به مشکلات زندگی اینچنین باشد آن وقت به راحتی با حضرت علی(ع) همصدا می‌شویم که می‌فرمود: به همان اندازه و به همان کیفیت که خدا را در خوشی‌ها سپاسگزارم در ناخوشی هم شاکر و خرسندم.
 
انتهای پیام
captcha