انتظار فراکسیون قرآن مجلس از دستگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4192292
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
حجت‌الاسلام پژمانفر بیان کرد:

انتظار فراکسیون قرآن مجلس از دستگاه‌های قرآنی

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون در سنوات اخیر در حوزه اعتبارات قرآنی، همت ویژه‌ای به کار بسته و تلاش داریم تا در حد امکان سهم این حوزه را افزایش دهیم،‌ گفت: انتظار داریم دستگاه‌های متولی، گزارشی دقیق و شفاف از هزینه‌کرد این اعتبارات ارائه کنند.

انتظار فراکسیون قرآن مجلس از دستگاه‌های قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه برگزاری جشنواره قرآنی فجر خانه کارگر در مورد برگزاری مسابقات قرآن و تأثیر این مسابقات بر جامعه گفت: پاسخ به این سوال به نوع زاویه دید و نگرش ما به قرآن بازمی‌گردد. باید دید چه نسبتی میان اندیشه دینی با اندیشه اجتماع برقرار است؟ یک برداشت از فهم دینی تمسک به ظواهر قرآن است. این برداشت عمدتاً بر محوریت ظواهر متن تولید مناسک می‌کند و امروز شاهدیم در برخی کشورهای عربی تقید خاصی به قرائت یا کتابت قرآن دارند، این نوعی توجه به قرآن است. این دیدگاهی است که تلاش دارد تا این میراث رسول خاتم(ص) را در شکل کالبدی آن تکریم کند و توجه چندانی به فهم و تعمق در معارف آن ندارد و به بیان دقیق‌تر، تمایلی به کاربست معارف الهی در ساخت قواعد حاکم بر روابط انسانی و جامعه ندارد.

وی افزود: در مقابل این نگاه، رویکرد دومی وجود دارد که ضمن تأکید بر جنبه کالبدی قرآن، می‌کوشد تا با اجتهاد در معارف قرآنی راهی برای ورود این معارف به لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی بشر بگشاید و از این منظر، کتاب نه صرف کتابی بر قرائت، که منشوری ابدی برای هدایت نوع بشر است. 

پژمانفر تأکید کرد: ضرروی است هم به ظواهر قرآن توجه نماییم؛ آن را نیکو قرائت کنیم و در زیباترین اشکال و با بهره‌گیری از هنرهای مختلف، سعی در تکریم و تعزیز این کتاب آسمانی نماییم و هم با کوشش نظری و اجتهاد بلیغ در علوم و فنون قرآنی راهی برای فهم و استنباط معارف الهی بیابیم. طبعاً این مسیر، راه نجات است و می‌تواند سعادت دنیوی و اُخروی انسان و جامعه را تضمین کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که برگزاری مسابقات قرآن در محیط‌های تولیدی می‌تواند چه تأثیراتی بر ارتقای فرهنگ عمومی داشته باشد، بیان کرد: یکی از طبقاتی که می‌بایست برای آنها در حوزه فعالیت‌های قرآنی و دینی کارویژه صورت گیرد، طبقه کارگر است. طبقه‌ای که برای توسعه و پیشرفت ایران بیشترین سهم را دارد و بار عمده تولید کشور بر دوش آنها هست.

وی افزود: این طبقه در عین فعالیت در حوزه تولید، بخش معظم جامعه دینی و سنت‌گرای کشور را نیز شکل می‌دهد و نظام باورهای استواری دارند و به طور معمول هسته اصلی وفاداران به دین، همین طبقه هستند. لذا اصل توانمندسازی علمی و ارتقا سطح بنیان‌های فکری آنها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی محسوب می‌شود که لازم است برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه صورت پذیرد. 

پژمانفر اظهار کرد: تمرکز بر قرآن و ترویج معارف قرآنی در بین کارکنان و اعضای خانواده جامعه بزرگ کارگری کشور، یکی از ابتکارات درخور تحسین خانه کارگر است که می‌بایست با قدرت و قوت ادامه پیدا کند و دایره شمولیت آن هر سال گسترده‌تر از سال قبل شده و بتواند به تحکیم پایه‌های گفتمان دینی و تقویت نظم اخلاقی بینجامد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس فراکسیون قرآن مجلس چه حمایتی از فعالیت‌های قرآنی داشته و خواهید داشت؟ گفت:‌ ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در کشور، از جمله دستورکارهای مهم ما در مجلس و فراکسیون است و بر همین اساس جلسات متعددی با وزرا و مسئولان دستگاه‌های متولی داشته‌ایم؛ اعتقاد داریم در حوزه کارگری و کارمندی نیازمند توجه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی هستیم و افزایش دانش و آگاهی این اقشار در جهت بهبود شرایط فرهنگی جامعه و ارتقای سواد قرآنی نقش بسیار مهمی خواهد داشت. 

وی در پایان گفت: فراکسیون قرآن در سنوات اخیر در حوزه اعتبارات قرآنی، همت ویژه‌ای به کار بسته است و تلاش داریم تا جای ممکن سهم این حوزه را افزایش دهیم و از سوی دیگر انتظار داریم دستگاه‌های متولی، گزارشی دقیق و شفاف از هزینه‌کرد این اعتبارات ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha