پیگیر ترک‌فعل‌ها در حوزه امور قرآنی هستیم + فیلم
کد خبر: 4148721
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام پژمانفر:

پیگیر ترک‌فعل‌ها در حوزه امور قرآنی هستیم + فیلم

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی به اقدامات این فراکسیون در دوره اخیر و برگزاری جلسات مطالبه‌گری با مسئولان برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امور قرآنی اشاره کرد و گفت: از طریق کارگروهی که اخیراً تشکیل شده است، ترک‌ فعل‌ها در حوزه قرآن از طریق کمیسیون اصل نود پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود و فراکسیون قرآن،‌ عترت و نماز مجلس شورای اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن،‌ عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد عملکرد این فراکسیون در دوره یازدهم مجلس گفت: دستگاه‌های امور قرآنی به جلسات فراکسیون دعوت می‌شوند و مورد سؤال قرار می‌گیرند و ضمن دریافت گزارش، تذکراتی که به آنها داده می‌شود.

مطالبات قرآنی مجلس از دستگاه‌ها

پژمانفر تصریح کرد: در این دوره جلسات متعددی با آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، تشکل‌های قرآنی، صدا و سیما و ... داشته‌ایم. هر کدام از اینها وظایفی در حوزه قرآنی داشته‌اند که مورد مطالبه‌گری فراکسیون قرار گرفته است. اینگونه نبوده که مطالبه‌گری انجام شود و بعد کار را رها کنیم. از این دستگاه‌ها و نهادها گزارش کتبی دریافت می‌کنیم و این موضوع توانسته است مقداری تحرک را در مجموعه‌های قرآنی ایجاد کند.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این جلسات و این مطالبه‌گری‌ها منجر به یک تصمیم برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی از سوی این فراکسیون شده است یا خیر، گفت: سعی کرده‌ایم در ارتباط با این موضوع به سمتی برویم که خواسته‌ها و مطالبات عملیاتی و اجرایی شود و لذا من افق خوبی را پیش رو می‌بینم.   

وی با اشاره به برگزاری جلسه با برخی فعالان قرآنی در سطح کشور که فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند، گفت: در این جلسه نقطه نظرات فعالان قرآنی در ارتباط با ظرفیت مجلس برای شکل‌گیری فرایند توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور دریافت شد. اولین اقدام که به صورت جدی قرار شد انجام شود، تشکیل کارگروهی با محوریت مرکز تحقیقات مجلس و خبرگزاری قرآن و سایر مجموعه‌های قرآنی بود تا این کارگروه در اسرع وقت پیشنهادات خود را در حوزه قانون برنامه هفتم توسعه برای توسعه فعالیت‌های قرآنی به فراکسیون ارائه دهند تا بتوانیم این موارد را در برنامه‌های مجلس نهایی کنیم.


فیلم | نشست فراکسیون قرآن مجلس با جمعی از پیشکسوتان و فعالان قرآنی


پژمانفر افزود: مقرر شد تا از طریق این کارگروه ظرفیت‌های قرآنی که امکان دارد با پیگیری‌های مجلس فعال‌تر شوند یا ترک‌ فعل‌هایی که در حوزه قرآن در وزارتخانه‌ یا دستگاهی صورت گرفته باشد به فراکسیون ارائه کنند تا از ظرفیت کمیسیون اصل نود برای پیگیری این مسائل استفاده کنیم.

بهره‌مندی حوزه قرآن از اشتراک مجلس و دولت

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهم این است که امروز بتوانیم از فرصت خوب اشتراک بین مجلس و دولت در ارتباط با توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش این فعالیت‌ها در زندگی مردم باشیم.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌هایی در حوزه قرآن ظرفیت اضافه شدن به برنامه هفتم توسعه را دارد، بیان کرد: طبیعتاً باید پیشنهادهایی را داشته باشیم که بتوانیم در یک بازه زمانی پنج ساله عملیاتی کنیم. ما بسیاری از برنامه‌ها را می‌توانیم انجام دهیم، یکی از این برنامه‌ها برطرف کردن بی‌سوادی قرآنی است. به این معنا که در یک بازه زمانی مشخص به سمتی برویم تا همه این افراد و هر کسی که از سواد خواندن و نوشتن برخوردار است بتواند از مهارت روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم بهره‌مند شوند. 

موضوعات قرآنی که ظرفیت اضافه شدن به برنامه هفتم را داراست

وی با اشاره به اینکه این امر موضوعی نیست که نیاز به بودجه‌های زیاد و کار فراوان داشته باشد، اظهار کرد: فردی که در جمهوری اسلامی زندگی می‌کند احتیاج به ارتباط با قرآن دارد بنابراین حداقل باید بتوانیم این توانمندی را در برنامه مشخصی برای مردم داشته باشیم. قطعاً موضوعاتی از این دست که وجود دارد، این برنامه‌ها را احصاء خواهیم کرد تا بر اساس برش‌های یک ساله بتوانیم به آنها برسیم.

پژمانفر همچنین بیان کرد: مسائلی همچون حفظ قرآن کریم و حمایت از مراکزی که در این حوزه فعالیت دارند، بحث روخوانی و روان‌خوانی قرآن و مهدهای قرآنی نیز از جمله موضوعات مورد حمایت است. تلاش ما این است که با توجه به ضروری بودن فعالیت‌های قرآنی در راستای مردم‌محور شدن این فعالیت‌ها گام برداریم و هر نوع مجموعه‌ای که می‌تواند در قانون مورد حمایت قرار گیرد و کار آنها جلو برود مورد حمایت قرار گیرد. 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مورد موانع موجود بر سر راه تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع حفظ قرآن کریم و وظایف مجلس در این حوزه، گفت: آن چیزی که روشن است این است که با افق بلندی که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، بسیار فاصله داریم. البته باید در این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشیم. به گمان من منظور از حافظ قرآن هم شامل حفظ در اجزاء مختلف می‌شود. باید انگیزه اینکه افراد به سمت این موضوع بروند، ایجاد کنیم. باید صادقانه اعلام کنم دستگاه‌های متولی در ارتباط با این موضوع هیج برنامه‌های نداشته‌اند و لذا ضعفی که وجود دارد در برنامه‌ها و انگیزه‌های مسئولان است. 

وی با اشاره به اشاره به اینکه رسیدن به 10 میلیون حافظ قطعاً محقق شدنی است، گفت: در جلسه‌ای که با فعالان قرآنی برگزار شد، بسیاری از افرادی که در این حوزه توانمند هستند، اعلام کردند در یک افق 10 تا 12ساله می‌توانند این مسئله را عملیاتی و اجرایی کنند. ما نیز تلاش خودمان را در مجلس به کار خواهیم بست تا بتوانیم در حوزه قرآنی به یک توسعه برسیم. 

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha