امروزه نیازمند تمدن جدید قرآن‌محوری هستیم
کد خبر: 4191755
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
حجت‌الاسلام عباسی:

امروزه نیازمند تمدن جدید قرآن‌محوری هستیم

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: قرآن محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، فلذا امروزه نیازمند تمدن جدید قرآن‌محوری هستیم که منبع و محور این تمدن کتاب الهی باشد.

حجت‌الاسلام علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی عباسی رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه، در افتتاحیه کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری» که امروز ۱۳ دی‌ماه، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به صورت ویدئو کنفرانس، بیان کرد: موضوعات قابل‌توجه و مهمی برای این همایش انتخاب شده است، که اولین موضوع آن در مرحله اول خود قرآن کریم است که عظمت بسیاری دارد و در مرحله دوم نگاه و اندیشه‌های قرآنی رهبر حکیم انقلاب است که هردوی این محورها برای ما قابل اهمیت است. زیرا قرآن محور شکل‌گیری جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بوده است و تا به امروزه الهام‌بخش‌ترین منبع برای مسلمانان و فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود. همچنین قرآن محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، فلذا امروزه نیازمند تمدن جدید قرآن‌محوری هستیم که منبع و محور این تمدن کتاب الهی باشد. 

وی تصریح کرد: قرآن برنامه جامع زندگی بشر است که نگاه منظومه‌ای را دنبال می‌کند. طی پژوهش محققان در سال‌های اخیر در خصوص قرآن آن چیزی که درک شده، این است که قرآن منظومه فکری را به بشر ارائه می‌کند که این نظام بسیار جامع است و از یک جهان‌بینی الهی سرچشمه می‌گیرد. نظام جامع زندگی از عقیده‌ای که براساس ادعای خدا و آخرت شکل می‌گیرد، متفاوت است. 

عباسی بیان کرد: نظام زندگی انسان باید در سازگاری آن جهان‌بینی باشد، هر اخلاق و جهان‌بینی با نظام اجتماعی سازگاری ندارد، بلکه این اعتقاد و اخلاق با یک سبک زندگی و جامعه خاص سازگار است. فلذا نگاه منظومه‌ای به آموزه‌های الهی نکته‌ای است که متفکران مخصوصا متفکران سده اخیر، توجه زیادی به آن نشان داده‌اند. همچنین افرادی نظیر آیت الله جوادی، علامه مصباح یزدی، آیت‌الله طباطبایی و اندیشمندانی از این قبیل نگاه نظام‌وار به قرآن را بیشتر مطرح کرده‌اند.

رییس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: این نگاه منظومه‌ای امروزه همان نگاه تمدنی نامگذاری می‌شود که براساس یک زندگی اجتماعی و تمدنی است، تمدن به مجموعه‌ای گفته می‌شود که نگاه به جهان، نگاه به انسان، حقوق انسان و تکلیف انسان را شامل شود و تنظیم و کنترل کند، طبیعتا این مجموعه منشا مدنیت تازه‌ای می‌شود که امروزه بشر سخت بدان نیازمند است. در میان متفکرانی که نگاه منظومه‌ای و نظام‌وار نسبت به قرآن کریم داشتند، مقام معظم رهبری از شاخص‌ترین آنها هستند که این نگاه را با وضوح فراوان بیان کرده‌اند. 

وی بیان کرد: این منظومه بسیار پیوسته بوده و در آن مشخص است که از کجا آغاز شده و تا کجا ادامه پیدا می‌کند. یعنی از ایمان و نگاه توحیدی به جهان آغاز کرده و تا به نظام حکمرانی و جامعه‌داری می‌رسد. نگاه انسان به جهان، مبدا عالم، مقصد عالم، حضور انبیاء و راهنمایی پیامبران الهی در قالب وحی برای بشریت، نگاهی به دین است که بعد از آن زندگی بشر و پیشوایی و... است که تمامی آنها باید در ارتباط باهم دیده شود. فلذا قرآن عزیز چنین منظومه‌ای را برای بشر ارائه می‌کند، مسئله مهم زندگی بشر هم امروزه همین تمدن، سبک زندگی و مدنیت است. 

عباسی بیان کرد: امروزه با تمدنی مادی مواجه هستیم که فرد محور، سودمحور، لذت محور است و ارزش‌های الهی در حاشیه آن قرار دارد و نگاهی مادی دارد. یعنی ارزش‌های الهی در آن یا به صورت کلی انکار می‌شود، یا هم قسمتی از آن به حاشیه گذاشته می‌شود، طبیعی است که محصول این نگاه تمدن مادی، پیامدهای بسیار تلخ است که امروزه در جهان دیده می‌شود. نسخه ساختن تمدن الهی و انسانی و ارزش‌های انسانی جهان شمول در قرآن  است. آن نوری که می‌تواند نوید یک تمدن تازه و معنوی را بدهد، تنها در این کتاب الهی قرار گرفته است. 

رییس جامعةالمصطفی العالمیه افزود: رسالت مراکز علمی این است که این پیام الهی و نورانی را به بشریت و قلب‌های مشتاق ارائه سازد. این همایش هم گامی است که در این مسیر قرار گرفته است، که گامی کوچک بوده و برای این امر فعالیت‌های بسیاری باید صورت گیرد. حوادث عالم و تلخی‌هایی که بشر شاهد آن است، دل‌های فراوانی را متوجه خود کرده، فلذا این نیاز به صورت واضحی در جهان درحال پدیدآمدن است. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مستحرمی معاون علمی این کنگره، گزارشی از اقدامات علمی دبیرخانه همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha