ارسال بیش از 200 مقاله داخلی به کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری»
کد خبر: 4191742
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

ارسال بیش از 200 مقاله داخلی به کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری»

رئیس اجلاسیه شرق کشور گفت: بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و ۶۸ مقاله خارجی به دبیرخانه کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری» ارسال شده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدرضا صالح رئیس اجلاسیه شرق کشور و مدیر جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان رضوی، در افتتاحیه کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری» که امروز ۱۳ دی‌ماه، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن خیر مقدم و تبریک روز مادر به تمامی حضار، اظهار کرد: همایش اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری، در حقیقت ابتکاری است که توسط جامعةالمصطفی العالمیه و مجتمع قرآنی جامعة‌المصطفی در قم آغاز شده است و باتوجه به استقبال گسترده مردم، این مراسم سومین اجلاسیه‌ای است که در کشور درحال برگزاری است. اجلاسیه شرق کشور شامل خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سیستان و بلوچستان می‌شود. 

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و ۶۸ مقاله خارجی برای اجلاسیه شرق کشور ارسال شده است. این اجلاسیه دارای ابعاد مختلف علمی و اجرایی متنوع و بزرگی است که با همکاری، همراهی و همدلی نهادهای استان با حضور فرهیختگان، طلاب، دانشجویان، مسئولان شهری و اساتید برگزار شده است. 

صالح از تمامی مراکزی که در برگزاری این کنگره همراهی کرده بودند تشکر کرد و گفت: نهادهای مختلفی جامعه المصطفی را در برگزاری این کنگره همراهی و همکاری کرده‌اند که شامل نهادها و افرادی نظیر تولیت آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مجموعه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان، دانشگاه علوم رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و صداوسیما می‌شود. بنابراین از مجموع این عزیزان در نهادهای مختلف سپاسگذاری می‌کنیم. 

رئیس اجلاسیه شرق کشور بیان کرد: این اجلاسیه چهار هدف عمده را دنبال می‌کند، اولین هدف توسعه و تبیین معارف قرآنی در سطح جامعه است، زیرا امروزه چیزی که بر ما حیاتی و اساس جامعه اسلامی بر آن استوار شده است، قرآن کریم است. فلذا وظیفه تمام انسان‌های تاثیرگذار و اصحاب قلم این است که جامعه را به سوی قرآن و آموزه‌های آن رهنمون سازند. هدف دوم این کنگره معرفی شخصیت و اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در حوزه قرآن کریم است که ایشان شخصیتی مبتکر با نوآوری‌های علمی و تطبیق نیازهای امروز با قرآن کریم را دارا هستند. 

وی در خصوص دو هدف دیگر این اجلاسیه بین‌المللی، تصریح کرد: سومین هدف این مراسم ایجاد زمینه تدبر و تفکر در قرآن کریم بین اندیشمندان، دانشجویان، روحانیون و اساتید است، به همین علت این فضا آماده شده است و حدود 2000 مقاله در موضوعات قرآنی برای ما ارسال شده است. هدف چهارم تربیت پژوهشگر در حوزه تولید محتوای قرآنی مبتنی بر اندیشه‌های امامین انقلاب است. زیرا قرائت امامین انقلاب، قرائت ویژه‌ای است که برجستگی آن تطبیق قرآن کریم با نیازهای امروز و آوردن آن به صحنه اجتماع برای اداره جامعه و حاکمیت قرآن با این نگاه است. 

صالح بیان کرد: مشهد خاستگاه تفسیری مقام معظم رهبری بوده است، زیرا ایشان از سال 1343 درس‌های تفسیری خود را که مخاطب اصلی آنها جوانان و دانشجویان بودند، آغاز کرده و امروز ثمره آن با توجه به آن فعالیت‌ها 10جلد تفسیر از مقام معظم رهبری است که در قالب «بیان قرآن» ارائه می‌شود. همچنین یکی از اقداماتی که برای این کنگره صورت گرفته است، معرفی این 10 جلد در صداوسیما به صورت برنامه‌های کوتاه به مردم است.

مدیر جامعةالمصطفی العالمیه نمایندگی خراسان رضوی در خصوص سبک تفسیری آیت الله خامنه‌ای، اظهار کرد: تفسیر رهبر انقلاب چند ویژگی برجسته دارد که از ویژگی‌هایی برخوردار است. با توجه به شخصیت علمی و اجرایی که ایشان دارا هستند، نگاهی اجتماعی و سیاسی در تفسیر دارند. نکته بعدی این است که تفسیر مقام معظم رهبری متناسب با نیازهای روز جامعه است، زیرا ایشان با توجه به نیازهای امروزی، نکات را از آیات برداشت کرده و برای مردم در تمامی حوزه‌ها اراه می‌دهند. همچنین تفسیر رهبری از انسجام و نظام‌بارگی زیادی برخوردار است و در بحث خلاقیت در ارائه مباحث بسیار خلاق عمل می‌کنند. زیرا ایشان به زوایایی از بررسی آیات توجه می‌کنند که بسیاری از مفسرین بزرگ از آن نکات بی‌بهره هستند. ویژگی بعدی تفسیر مقام معظم رهبری عدالت‌طلبی و نگاه شبکه‌ای به مضامین قرآن، عینیت‌بخشی به مضامین قرآنی و انطباق آن با شرایط جامعه است. فلذا مقام معظم رهبری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی توانسته‌اند که این امتداد اجتماعی قرآن را حفظ کنند.

انتهای پیام
captcha