موافقت بالای ۷۰ درصدی با قانونی بودن مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی + فیلم
کد خبر: 4185168
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
با حضور نزدیک ۱۵۰ نفر صورت گرفت

موافقت بالای ۷۰ درصدی با قانونی بودن مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی + فیلم

بیش از دو سوم اعضای دعوت شده به مجمع عمومی (به صورت فوق‌العاده) اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به قانونی بودن این مجمع رأی دادند.

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مجمع عمومی به طور فوق‌العاده اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به دعوت هیئت بازرسی، امروز، 10 آذر با دعوت ۲۰۵ نفر از مدیران و نمایندگان موسسات قرآنی(برابر سهمیه هر استان به ازای تعداد موسسات) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

این جلسه که با ۱۰۳ نفر(نصف به علاوه یک) رسمیت می‌یافت با قریب ۱۵۰ نفر از حاضران و نمایندگان استان‌ها همراه بود با تلاوت عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های هرمزگان آغاز شد و به منظور رسمیت یافتن جلسه، هیئت رئیسه سنیّ تشکیل و سپس برای انتخاب کاندیداهای رئیس، نایب رئیس، ناظر و منشی جلسه رأی‌گیری شد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی به عنوان رئیس مجمع مشورتی، بهروز کریم‌نژاد به عنوان نایب‌رئیس، حجت‌الاسلام مومنی و سیده‌مریم موسوی‌زاده به عنوان ناظر و سروش ابوالفتحی به عنوان منشی جلسه انتخاب شدند. سپس محمد پیلان‌نژاد، رئیس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری برای ارائه گزارش به جایگاه دعوت شد.

وی با اشاره به اینکه مجمع فوق به دعوت هیئت نظارت و بازرسی تشکیل شده و اولین باری است که این امر در طول فعالیت اتحادیه‌ها انجام شده است، گفت: با وجود تمام مشکلات اما مقدمات این مجمع را فراهم کردیم. هیئت نظارت و بازرسی وظیفه و تکلیف خود را بدون جانبداری و ورود به جریان‌های حزبی و اختلافی، انجام داده است و خواستیم تا با فراخوان اعضای مجمع، مشکلات و اختلافات توسط خود اعضا حل شود.

پیلان‌نژاد با تاکید بر اینکه در انجام وظیفه‌‌ بازرسی خودمان کوتاهی نمی‌کنیم و واهمه‌ای از دستگاه‌ها و نهادها نداریم و از حقوق موسسات و اعضای مجمع دفاع می‌کنیم، افزود: چهار دستور کلی در دعوتنامه ارسالی هیئت بازرسی ذکر شده است؛ تعین تکلیف و تصمیم‌گیری درباره مجمع ۱۳ مرداد که به حد نصاب مقرر اساسنامه نرسید، تصمیم‌گیری درخصوص شیوه‌نامه و نحوه اجرای انتخابات دوم هیئت مدیره، تصمیم‌گیری درباره شرایط عضویت، پروانه و مجوز موسسات و اعضای شرکت‌کننده در مجامع عمومی و فوق‌العاده و تصمیم درباره شرایط داوطلبان انتخابات هیئت مدیره و بازرسی، بررسی و تصمیم درباره غیبت‌های بیش از حد مجاز اعضا و استعفای پنج نفر از اعضای هیئت مدیره.    

رئیس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری با تاکید بر اینکه دستور جلسه به صورت قانونی از یک ماه قبل به استان‌ها ابلاغ شده و تلاش کرده‌ایم روال قانونی انجام شود، افزود: اما با توجه به نامه‌های دیرهنگام دستگاه نظارت، امکان تعطیلی این مجمع فراهم نشد و لذا بنا شد مجمع فوق تشکیل و تصمیم‌گیری درباره مشورتی بودن یا فوق‌العاده بودن آن به عهده اعضا باشد. 

وی با اشاره به مجمع ۱۳ مرداد که به دلیل عدم حضور دو سوم اعضا نمی‌توانست مصوبه و بیانیه‌ای به همراه داشته باشد، افزود: در این مجمع از ۲۰ استان و ۱۵۰ نفر از اعضا شرکت نکردند و قریب به ۵۰ شرکت‌کننده داشته است و اینکه عدم شرکت برخی از عزیزان در برابر تحریک و فشار دیگران بوده یا نه و عدم شرکت در مجمع با وجود دریافت دعوتنامه، تخلف نیست. بنده نیز در آن مجمع به عنوان بازرس تذکر دادم که مجمع نمی‌تواند بیانیه داشته باشد اما... .

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

پیلان‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز هیئت مدیره اتحادیه کشوری به دلیل استعفای مکتوب و شفاهی پنج نفر از اعضا، حد نصاب ندارد، ادامه داد: هیئت مدیره اتحادیه کشوری به دلیل اختلاف نظرات پس از تشکیل جلساتی در ماه‌ اخیر به دلیل همین عدم حدنصاب، مصوبه نداشته است با وجود اینکه بارها نسبت به تعیین تکلیف انتخابات و مجمع از سوی هیئت بازرسی و نظارت تذکر دریافت کردند، لذا به دلیل همین عدم توافق و تصمیم‌گیری هیئت بازرسی ورود پیدا کرد. 

 اتحادیه؛ تشکل قانونی، مردمی، مدنی و مستقل

رئیس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری به نامه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد در مهرماه مبنی بر واگذاری موارد اختلافی به مجمع اتحادیه کشوری به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری اتحادیه اشاره کرد و گفت: سپس نامه درخواست ۸۱ نفر از اعضای مجمع و هشت نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه را برای تعیین تکلیف این موضوع دریافت کردیم که پیرو آنها و عدم رفع اختلاف‌نظرها، هیئت بازرسی بنابر ماده ۲۱ اساسنامه به این موضوع قانونا ورود پیدا کرد. 

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه، تشکل قانونی، مردمی، مدنی و مستقل است، تصریح کرد: باید به فلسفه تشکیل تشکل‌های مردم نهاد دقت کنیم. دستگاه ناظر باید صرفا نظارت کند. ما به عنوان هیئت بازرسی براساس اساسنامه(که مرامنامه اتحادیه نیز هست و توسط دستگاه‌های ناظر و اداره ثبت شرکت‌ها تأیید شده) به این جریان قانونا ورود کردیم.

پیلان‌نژاد با تاکید بر دعوت از اعضای مجمع به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیر اتحادیه برای رفع موارد اختلافی و در جریان گذاشتن امور اضافه کرد: طبق ماده ۲۵۸ قانون تجارت، بازرس اگر به وظایف خود عمل نکند و اطلاعات اشتباه به هیئت مدیره و مجمع ارائه کند، مجرم است. همچنین هیئت بازرسی همواره سعی کرد تا در جلسات هیئت مدیره حضور داشته و مصوبات را بررسی کند.

تذکرات مکرر هیئت بازرسی و بی‌اعتنایی دستگاه ناظر

رئیس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری با تاکید بر رفتار اخلاقی و بهره‌‌گیری از آموزه‌های قرآنی در منش، کردار و عمل، افزود: بنابر بند اول و سوم ماده ۲۴، تصمیم‌های کلان باید در مجمع تصویب شود. بله فاصله زمانی مجمع گذشته تا مجمع بعدی تخلف است، اما علت آن اختلاف نظرات، تعابیر و تفاسیر از موارد اختلافی اساسنامه، خروج هیئت مدیره از حد نصاب لازم با استعفای سلسله‌وار و دخالت دستگاه ناظر است. موارد تخلف مجمع گذشته چون دخالت نماینده دستگاه ناظر در امور اجرایی مجمع، صدور بیانیه با استفاده از تریبون آن مجمع و ...  مکرر اعلام شد، اما از سوی نمایندگان دستگاه ناظر اقدامی صورت نگرفت.

حضور حداکثری اعضا در مجمع

پیلان‌نژاد به موارد تصمیم‌گیری درباره اختلافی چون بحث انتخابات و شیوه‌نامه انتخابات، شرایط عضویت در مجمع و شرایط داوطلبان هیئت مدیره و بازرسی، تقویم زمانبندی انتخابات پیش رو و جزئیات و نحوه برگزاری مجازی یا حضوری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مجمع به دلیل حضور بیش از دو سوم اعضا می‌تواند علاوه بر تصمیم‌گیری درباره موارد صورتجلسه در سایر موارد نیز تصمیماتی را اتخاذ کند. 

پیلان‌نژاد با اشاره به اینکه رونوشتی از مکاتبات هیئت بازرسی به هیئت مدیره، به دستگاه ناظر ارسال شد که نامه‌های ارسالی از سوی آنها از بی‌توجهی به مکاتبات انجام شده حکایت دارد، بیان کرد: در نامه دستگاه‌های ناظر اشتباهاتی بود چون عدم امکان برگزاری جلسه فوق‌العاده که خلاف ماده ۲۱ اساسنامه تایید شده هیئت رسیدگی است یا در نظر گرفتن زمان برای کاندیداهای جدید که خواسته خودمان بود و طی نامه‌ای آن را خواستار شدیم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اساسنامه در برخی از موارد نیاز به تغییرات اساسی دارد که باید کمیته‌ای یا هیئت مدیره یا شورای اتحادیه‌های استانی در این خصوص اقداماتی را انجام دهند، گفت: همچنین نیاز است به دلیل افترا، بهتان، شایعات و تهمت‌هایی که طی این مدت در بستر فضای مجازی به اتحادیه و اعضای هیئت مدیره و بازرسی زده شد، کمیته اخلاق و صیانت تشکیل شود‌. 

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، رئیس جلسه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ۷۵ درصد اعضا با دلایل روشن در مجمع ۱۳ مرداد شرکت نکردند. نامه تخلفات صورت گرفته شده و کوتاهی‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های ناظر از ۲۰ استان تهیه و رسانه‌ای شد، اما گام مثمرثمر برداشته نشد.

وی با اشاره به تشکیل قریب به هفت جلسه اعضای هیئت مدیره و برخی از مدیران موسسات با دستگاه‌های ناظر پس از مجمع ۱۳ مرداد، افزود: پیگیری‌های مجدانه‌ای رخ داد، اما در این رفت و برگشت، اتفاق مد نظر نیفتاد و چند نامه از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد آمد و وجاهت مجمع را زیر سوال برد که آخرین نامه، شامگاه چهارشنبه بود.

طرح پیشنهاد تبدیل مجمع به نشست مشورتی

رئیس مجمع اضافه کرد: در این نامه چهار موضوع مطرح شد؛ غیر قانونی بودن مجمع که آقای پیلان‌نژاد در این باره به صورت قانونی توضیح دادند. تاکید بر تشکیل مجمع دوم (اما باید اختلافات رفع شود تا مجمع برگزار شود)، گذاشتن فرصت مجدد برای ثبت‌نام افرادی که نتوانستند کاندیدای هیئت مدیره و بازرسی شوند و بررسی صلاحیت آنها (که مورد تقاضای موسسات نیز بود) و پیشنهاد برگزاری انتخابات به صورت مجازی.

کوششی با تاکید بر اینکه هر چند غیرقانونی بودن مجمع خلاف اساسنامه، اصلاً وجاهت قانونی ندارد، گفت: راه برون‌رفت از این مشکل طرح پیشنهاد تبدیل مجمع به نشست مشورتی است.

 این پیشنهاد با واکنش صریح و قریب به اتفاق اعضا رو‌به‌رو شد‌ و با وجود اعلام نظر اعضای موافق و مخالف، پس از رای‌گیری با قاطعیت آرا با این پیشنهاد مخالفت شد و قریب به اتفاق اعضا، خواستار خطاب شدن به عنوان مجمع عمومی به طور فوق‌العاده شدند تا شاهد خروج مصوبات از جلسه و پیگیری‌های آن تا عملیاتی شدن، باشند.

در ادامه این گزارش، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به بیان نکات اجمالی پرداخت. وی با تاکید بر رعایت صبر برای رسیدن به هدف به ارائه گزارشی از جلسات اخیر با وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و پیگیری‌های انجام شده برای رسیدن به نتیجه و انتخابات درخور شأن اتحادیه کشوری، پرداخت.

وی گفت: منفعت شخصی در هیچ کجای این مراحل مد نظر نبوده و نیست، بلکه اتحادیه موضوعیت دارد. ما ناچاریم با هماهنگی دستگاه‌‌های نظارتی کار کنیم. از طرفی خود را ملزم کرده‌ایم تا از حق اعضای مجمع صیانت کنیم. 

طلایی بیان کرد: شما نهاد مستقل مدنی و مردمی هستید. بنابراین تدبیر مدیریتی برای برون‌رفت این مشکلات باید انجام شود. شما نماینده سه هزار موسسه هستید باید از حق خود دفاع کنید تا بخش مردمی حیات داشته باشد. 

تشکیل مجمعی با کمترین تنش و بیشترین همراهی و همدلی

در ادامه امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گیلان گفت:  این لذت‌بخش است که خودتان برای خودتان تصمیم می‌گیرد. 

وی با تاکید بر حفظ اتحاد و وحدت ادامه داد: امیدوارم مجمع با همین قوت و وحدت و همدلی فعالیتش را ادامه دهد و در انتخاب پیش رو شاهد افراد مسئولیت‌پذیر، پیگیر و دغدغه‌مند در بخش مردمی باشیم. 

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

از دیگر موارد مطرح شده و تأکید شده در این جلسه؛ 

  • مجمع امروز، رسمیت دارد و جلسه مشورتی نیست.
  • تعیین قطعی جلسه بعدی و انتخابات
  • افزودن تبصره به موارد اختلافی اساسنامه
  • اتحادیه بالاترین رکن مردمی است و وقتی تشخیص داده است که این جلسه مجمع عمومی است، باید مسئولان همراهی کنند.
  • چرایی عدم پیگیری اصلاح اساسنامه در نخستین مجمع
  • قصور در اطلاع‌رسانی مصوبات جلسه هیئت مدیره
  • تعلل در ارسال به موقع تقویم زمانی انتخابات
  • عزل اعضای هیئت مدیره که در جلسات غیبت داشتند یا پذیرش استعفا
  • توجه به انتخاب افراد جوان در دوره بعد 
  • تشکیل مجمعی این‌چنینی با اکثریت اعضا

سپس 4 دستور جلسه ارسالی به اعضا به تفکیک از سوی رئیس مجمع اعلام، پیشنهادات اعضا مطرح و پس از اخذ نظرات موافق و مخالف، رأی‌گیری شد. 

اهم مصوبات جلسه؛

  • تشکیل مجمع دوم با همان دستور جلسه مجمع نخست، حداکثر تا دوماه بعد و در این مدت مهلت برای ثبت‌نام افراد جدید فراهم شود. 
  • برابر ماده ۲۶ اساسنامه، برگزاری انتخابات نوبت دوم مجمع عمومی و تنظیم و تدوین اصلاح شیوه‌نامه(با توجه به اشکالات شیوه‌نامه قبلی تصویب نشده است) به شورای مدیران عامل استان‌ها و همچنین تصمیم‌گیری درباره تایید صلاحیت کاندیداهای داری پروانه فعالیت منقضی‌
  • بنابر اساسنامه با غیبت بیش از حد اعضای هیئت مدیره پس از تذکر هیئت بازرسی، به صورت جدی برخورد شود. 
  • بازنگری اساسنامه و اصلاحات احتمالی توسط گروهی چند نفره شامل محمد پیلان‌نژاد، امیرحجت مرادی، پورآزاد، لیلی شکرانی، سیده‌مریم موسوی‌زاده، نیکی و خانم جمشیدی و ارائه موارد اصلاحی اساسنامه به مجمع برای تصویب
  • تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری تخلفات و مداخلات غیر قانونی به دیوان عدالت اداری متشکل از سه نفر محمد پیلان‌‌نژاد، سیدحسن دهقان و میثم طاهرآبادی.
  • محکومیت زمزمه‌های جدایی اتحادیه‌ها پس از ۱۰ سال سعی بر ادغام اتحادیه با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تفرقه‌افکنی‌ها

حسن ختام این مجمع امضا نامه‌ای از سوی اعضای مجمع خطاب به رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رؤسای قوای سه‌گانه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی با موضوع برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده وفق قانون و اعتراض نسبت به فعالیت مداخلانه دستگاه‌های نظارتی بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha