شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسماً به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد + عکس
کد خبر: 4168418
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
طی نشستی با حضور دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسماً به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد + عکس

در نشستی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی به طور رسمی به این سازمان واگذار شد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسماً به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شدبه گزارش ایکنا، انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی، طی روزهای اخیر پربحث‌ترین خبر حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بوده و باعث شکل‌گیری اظهار نظرات زیادی در رسانه‌های مجازی رسمی و غیر رسمی شده است و بالاخره امروز خبر انتقال رسمی آن از سوی روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامی منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست روز گذشته، 20 شهریورماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تأکیداتی که هم مقام معظم رهبری و هم رئیس‌جمهور دارند، چابک‌سازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: پیرو این موضوع مقرر شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح شورای قرارگاهی بماند و به کار تصدی‌گری در امور نپردازد و به دنبال این تصمیم، کمیته چابک‌سازی تشکیل شد و در آنجا بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت و تصمیماتی در 17 شورای اقماری گرفته شد که این تصمیمات به شورای معین رفت و در دو جلسه در این شورا بررسی شد.

خسروپناه افزود: براساس اين تصميم‌ها، مقرر شد فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در چارچوب مشخصی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شود و سازمان تبلیغات بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور قرآنی باشد. در اين سال‌ها اعضای محترم شورای توسعه قرآنی زحمت زيادی در حوزه سياست‌گذاری كشيده‌اند به‌گونه‌ای كه در حال حاضر كمبودی از لحاظ تعيين سياست‌های فعاليت قرآنی نداريم.

سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد، گزینه‌های واگذاری شورای توسعه قرآنی بودند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فضای عمومی و حکمرانی فرهنگ قرآنی در کشور عنوان کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم، تنظيم‌گری و هماهنگی بین دستگاه‌هاست. دو دستگاه مد نظر بود تا كار اين شورا به آن سپرده شود. از بين سازمان تبليغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دو جلسه‌ای كه بحث شد، سازمان تبليغات رأی بسيار بالاتری آورد که امیدواریم سازمان تبلیغات اسلامی بتواند به درستی و قدرت و قوت در این امر مهم به موفقیت برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این معنی نیست که این شورا کاملاً به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده باشد، بلکه سازمان تبليغات بازوی اجرايی شورا خواهد بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عملکرد این شورا نظارت خواهد داشت؛ هر چند که مدیریت و مسئولیت صندوق و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است.

خسروپناه

خسروپناه در ادامه در تشریح جزئیات این واگذاری افزود: جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی همانند قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود، ولی ریاست این شورا را رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عهده خواهد داشت و‌ با پیشنهاد خود ایشان این واگذاری به مدت سه‌سال انجام می‌شود و پس از سه سال، ارزیابی‌های لازم برای عملکرد این شورا ذیل مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده و در آن زمان، تصمیمات مقتضی گرفته خواهد شد.

واگذاری به این معنا نیست که سایر دستگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی خود را تعطیل کنند

وی با اشاره به برخی اشتباهات در خصوص اینکه گفته می‌شود باید دستگاه‌های دیگر، فعالیت‌های قرآنی خود را تعطیل کنند، گفت: هیچ تفاوتی در اینکه شورای توسعه به وزارت فرهنگ داده شود یا به سازمان تبلیغات وجود ندارد و این موضوع به این معنی نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت قرآنی نپردازد و نباید تفکری سکولار و ضد قرآنی قلمداد شود؛ همان فعالیت‌هایی که وزارت ارشاد در حوزه قرآنی تا به حال پيش می‌برد، باید مانند قبل و حتی باقدرت بیشتری انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به موضوع تغییر حکمرانی در این شورا پرداخت و عنوان کرد: امروز شاهد تغییر حکمرانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، به نحوی که نوع حکمرانی در این شورا در حال تبدیل شدن به حکمرانی شبکه‌ای است؛ شبیه موضوعی که پیش‌تر هم در واگذاری شورای فرهنگ عمومی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد بودیم.

خسروپناه تأکید کرد: در پذیرش این مصوبه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تشکر می‌کنیم و از سایر دستگاه‌ها انتظار داریم، حضور پررنگ در پیشبرد امور و اهداف قرآنی داشته باشند.

وی همچنین در پایان از دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی خواست تا مانند قبل به فعالیت‌های قرآنی خود ادامه دهند و مطالبات قرآنی خود را مانند گذشته با قوت و دغدغه بیشتر دنبال کنند.

سازمان تبلیغات خود را موظف به اجرای امور محوله می‌داند

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشكر از همه اعضايی كه در سال‌های گذشته در دبيرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی زحمت كشيده‌اند، با اشاره به واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی و نقش این سازمان در پیشبرد برنامه‌های قرآنی نظام گفت: سازمان تبلیغات اسلامی تصمیمی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است را محترم می‌شمارد و خود را موظف به اجرای امور محول شده می‌داند؛ امیدواریم این امور با جدیت دنبال شود و بتوانیم با حس برادری و همدلی که بین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، شاهد پیشبرد درست اهداف قرآنی در کشور باشیم.

محمد قمی

وی ادامه داد: قطعاً در این مسیر به کمک و هماهنگی سایر اعضا و دستگاه‌ها نیاز داریم تا با کیفیت بیشتر فعالیت‌ها و امور قرآنی را مدیریت و اجرا کنیم. سازمان تبليغات دو شأن در امر قرآنی دارد؛ يكی سازمان دارالقرآن كه وظايف مشخصی دارد و آنها را پيش می‌برد و ديگری وظيفه تازه‌ای است كه برای پيشبرد شورا در امور قرآنی به سازمان تبليغات اسلامی محول شد.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: ما از ابتدای فعالیت خود قول دادیم که با قدرت و تمام توان به شورای عالی در امور مختلف و محوله کمک کنیم. سعی و اهتمام ما همكاری کامل با شورای عالی است و اميدواريم بهترين همكاری‌ها در اين زمينه رقم خورده و بهترين نتايج برای توسعه و اعتلای فرهنگ قرآنی در جامعه فراهم شود.

براساس این گزارش، در ادامه حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ مشاور قرآنی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در رأس شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهتمام ویژه ایشان به حکمرانی قرآنی امید داریم که اتفاقات بزرگی در حوزه قرآن رخ بدهد.

هم‌اندیشی و هم‌افزایی؛ دو اولویت فوری شورای توسعه فرهنگ قرآنی

وی دو اولویت فوری امروز شورای توسعه فرهنگ قرآنی را شکل‌گیری فضای هم‌اندیشی و هم‌افزایی برای تحقق سیاست‌گذاری‌های کلان انجام شده و حل و فصل مسائل و موضوعات مالی شورا دانست و افزود: اگر این دو مورد به درستی پیش روند، ان‌شاءالله ماه رمضان آینده فضای متفاوتی از منظر قرآنی در کشور ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

خسروپناه

در پایان این نشست حجت‌الاسلام خسروپناه در تشریح فرایند واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی در شش بند، موضوع فوق را جمع‌بندی کرد که موارد مطرح شده به شرح ذیل است:

  1. ـ شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنان بخشی از شوراهای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و به صورت کامل از این مجموعه جدا نمی‌شود.
  2. ـ دبیرخانه و صندوق شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت کامل به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار می‌شود.
  3. ـ ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است و دبیر آن با پیشنهاد ایشان و تصمیم شورای عالی انتخاب می‌شود.
  4. ـ این انتقال به مدت سه سال است به پیشنهاد خود ایشان و بعد از آن کارکرد سازمان تبلیغات اسلامی ارزیابی می‌شود و تصمیم مقتضی در آن زمان گرفته خواهد شد.
  5. ـ تمام فعالیت‌های قرآنی دولت و بخش مردمی با قدرت ادامه پیدا خواهند کرد و نباید هیچ ضعفی را در آن‌ها شاهد باشیم.
  6. ـ شورای توسعه فرهنگ قرآنی از این به بعد باید تمرکز خود را بیشتر بر راهبری اسناد مصوب گذشته قرار دهد.

در پایان این نشست، کمیته انتقال شورای توسعه فرهنگی قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام تقی‌زاده، محمدعلی خواجه‌پیری، سیدمحمدجواد آل‌احمد، رضا سلامت‌پناه، غلامرضا محمدی و مجید جعفری تشکیل شد.
 

انتهای پیام
captcha