راه چابکسازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزایش اختیارات است
کد خبر: 4167783
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با ابراز مخالفت شدید در جابجایی مهمترین شورای قرآنی کشور:

راه چابکسازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزایش اختیارات است

عضو مجلس خبرگان رهبری، مخالفت خود را با انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به هر دستگاه دیگر اعلام کرد و گفت:‌ این کار مانند این است که شورای حل اختلاف قوا را به یکی از قوا بسپارند. آیا با این کار شاهد حل اختلاف بین قوا خواهیم بود؟ با افزایش اختیارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حد اثرگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، به چابکسازی آن کمک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت:‌ اصل تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هدف تشکیل یک قرارگاه برای تجمیع همه فعالیت‌های قرآنی متفرق در بخش‌های مختلف کشور در یک مرکزیت مشترک را دنبال می‌کرد.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: طبیعتاً اقتضای این تأسیس آن بود که این قرارگاه در مرکز شکل گیرد تا به نوعی تفوق بر سایر مراکز قرآنی کشور داشته باشد و لذا تعیین شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این مرکزیت براساس یک مصلحتی صورت گرفته بود. این تصمیم با فلسفه اصل تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی منافات دارد.


بیشتر بخوانید؛


مشاور رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت با اشاره به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش می‌کرد نهادهای در عرض هم را در کنار هم جمع کند، گفت: حالا این شورا با چنین کارکردی دارد به یکی از همان نهادها واگذار می‌شود و طبیعی است سایر نهادها در سطح سابق به این شورا تمکین نخواهند کرد. طبیعی است که از این پس شورای توسعه تبدیل به یک شورای ضعیف در یکی از مراکز قرآنی متکثر کشور خواهد شد.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: معتقدم واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی یا هر یک از نهادهای قرآنی که عضو شورا هستند، برابر با بی‌اثر کردن شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد نظرخواهی از وی در مورد این موضوع و نیز جمعی یا فردی بودن این تصمیم بیان کرد: با بنده هیچ مشورتی صورت نگرفته است، اما از ادله آقایان برای این انتقال اطلاع دارم. عزیزان در شورای عالی انقلاب فرهنگی چابک بودن شورا را در این دیده‌اند که برخی امور وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی از این شورا جدا شود.

حاج‌ابوالقاسم با تأکید بر اینکه اگر از من نظرخواهی می‌شد حتماً با این تصمیم مخالفت می‌کردم، گفت:‌ چابکی شورا به این معنا نیست که آن را بی‌اثر کنیم. چابک شدن شورا به این است که اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار کنیم، به نحوی که تصمیمات شورای توسعه به عنوان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قلمداد شود، با این کار شورا هم چابک می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه یک شورای مهم قرآنی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی منفک کنیم و به یکی از اعضای این شورا بسپاریم، یک اقدام بسیار اشتباه و در عمل باعث خاموش شدن نور آن و تعطیل شدن شورا خواهد شد. 

وی در پایان در مورد مهم‌ترین آسیب‌های این انتقال بیان کرد: مهم‌ترین و بدترین آسیب ممکن، این است که شورا از تأثیر انداخته می‌شود. این کار مانند این است که شورای حل اختلاف قوا را به یکی از قوا بسپارند. با این کار حل اختلاف بین قوا رخ نخواهد داد، چون یک قوه صاحب اختیار است. 

انتهای پیام
captcha