ابن‌ سینا در علوم مختلف یکه‌تاز بود
کد خبر: 4165886
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
در مراسم بزرگداشت ابن‌سینا بیان شد؛

ابن‌ سینا در علوم مختلف یکه‌تاز بود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: بی‌تردید ابن سینا قبل از خود و در دوره خود و امروز جزء سرآمدان بوده است و در همه علوم قابل تصور چون پزشکی، فلسفه، حکمت، ریاضیات، موسیقی، شیمی یکه‌تاز بود.

محمد شالوییبه گزارش ایکنا، محمد شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شامگاه 7 شهریور در مراسم اختتامیه همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا، که با حضور سفیر ترکمنستان در ایران و برخی شخصیت‌های علمی برگزار شد، گفت: بی‌تردید ابن‌ سینا قبل از خود و در دوره خود و امروز جزء سرآمدان بوده است و در همه علوم قابل تصور چون پزشکی، فلسفه، حکمت، ریاضیات، موسیقی و شیمی یکه‌تاز بود.

وی افزود: او آنچنان مورد لطف خداوند بود که خودش گفته است که وقتی در مدرسه علمیه در اصفهان درس می‌خواندم، صدای چکش مسگرهای کاشان مرا آزار می‌داد، یعنی اینقدر گوش تیزی داشت یا درباره چشمان او گفته‌اند اگر تپه و کوهی در برابر چشم او نبود فرسنگ‌ها جلوتر را می‌دید. البته او در زمان خود مورد لطف آنچنانی قرار نگرفت تا جایی که گفت: کفر چو منی گزاف و آسان نبود/ محکمتر از ایمان من ایمان نبود. به راستی ابن سینا همان کسی است که بهترین توصیف را در مورد علی(ع) بیان کرد و گفت: علی(ع) در میان مردم مانند معقول در برابر محسوس است و معقول در بین محسوسات چقدر زجر و رنج می‌کشد.

شالویی با بیان اینکه در استان همدان و از روز اول شهریور در کنار مرقد ابن سینا به همت انجمن مفاخر فرهنگی و همکاری اداره ارشاد و برخی نهادهای دیگر برنامه‌هایی برگزار شد و استادانی به ارائه مقاله پرداختند و سوگندنامه پزشکی از سوی دانشجویان فارغ‌التحصیل قرائت شد. معرفی و گرامیداشت چنین بزرگانی در یک روز میسر نیست. لذا یک هفته وقت برای این برنامه تنظیم شد. برنامه آینده ما هم هفته حافظ خواهد بود، زیرا وسعت اندیشه این شخصیت‌ها و جهانی‌بودن آنان نیازمند فرصت بیشتر است و در سطح بین‌المللی هم از طریق نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج کشور و رایزنی‌های فرهنگی برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. همچنین مقرر شده بود تا در سفرهای هوایی داخلی روز ابن سینا معرفی و اعلام شود. تلاش ما در انجمن مفاخر این است که آثار ابن سینا را با زبانی ساده‌تر، ترجمه و منتشر کنیم تا نسل جوان بتواند بهتر از آن بهره‌برداری کند. نمایشگاهی هم در حاشیه این برنامه‌ها دایر شده و آثار ابن سینا در آن به نمایش درآمده است.

ابن‌سینا؛ نابغه‌ای جهانی

در ادامه خسرو ناظری، دبیرکل همکاری‌های اقتصادی اکو، گفت: برگزاری مراسم یادبود و گرامیداشت برای شخصیت‌های نمادین مانند ابن سینا از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شایسته تحسین و تقدیر فراوان است. ابن سینا نابغه دوران و جهان و از شخصیت‌هایی است که نقش مؤثری در پیشرفت فلسفه و علوم دیگر برای بشر داشته و میراثی گران‌بها و بی‌همتاست. چند روز قبل در آستانه، پایتخت قزاقستان، مراسم رونمایی از پیکره ابن سینا با حضور مقامات علمی و فرهنگی دو کشور قزاقستان و تاجیکستان برگزار شد. نوآوری و ابتکارات این حکیم فرزانه تحول عظیمی را در حوزه پژوهش و علوم ایجاد و نیز دانش استثنایی شیخ الرئیس در رشته‌های ادبیات، قرآن کریم و کلام و نجوم و منطق و شعر، ریاضیات و پزشکی او را در بین همه معاصران ممتاز کرده است.

ناظری با بیان اینکه ابن سینا عصری طلایی را به خاطر دستاوردهای علمی خود رقم زد، اضافه کرد: کتاب پزشکی وی از تأثیرگذارترین کتب پزشکی بوده و او تأثیری بنیادین در فلسفه اسلامی و فلسفه سده‌های میانی اروپا بر جا گذاشته است. بیان عظمت شیخ‌الرئیس و دستاوردهای علمی او در چند سطر ممکن نیست. دیپلماسی فرهنگی، آموزشی و علمی ابزاری مؤثر برای ارتباط میان کشورهای مختلف است. از این رو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو مؤسساتی را در این عرصه پایه‌ریزی کرده است.

دبیرکل اکو با بیان اینکه برگزاری همایش‌های فرهنگی و محافل همگون بین کشورها گامی مؤثر برای آشنایی هنر و ادبیات و میراث هنری و فرهنگی کشورهای مختلف است، تصریح کرد: با دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم اختلافات کشورها را از میان برداریم.

کمونیسم هم منکر ابن‌ سینا نشد

وی ادامه داد: وقتی کودک بودم، کشور ما جزء اتحاد جماهیر شوروی بود و اجازه نمی‌دادند هر مطلب و موضوعی در کتب درسی چاپ شود، ولی ابن سینا در کتب درسی دوره ابتدایی وجود داشت، زیرا حتی حزب کمونیست اتحاد شوروی نتوانست ابن سینا را انکار کند و اشعاری در این دو صفحه وجود داشت که با وجود اینکه متعلق به هزار سال قبل است، کاملاً معنا و محتوای آن را می‌فهمیم، بدون اینکه بخواهیم به کتاب لغت مراجعه کنیم.

ناظری گفت: زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کردم، کنفرانسی بین‌المللی با عنوان هزاره ابن سینا برگزار شد و از کشورهای مختلف در این مراسم حضور داشتند و مجسمه بزرگ و برازنده ابن سینا در شهر دوشنبه رونمایی شد. همچنین فیلمی در مورد ابن سینا در تمام کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به نمایش درآمد و در آن فیلم بهترین هنرمندان اتحاد شوروی ایفای نقش کرده بودند و به زبان فارسی هم ترجمه شده است. ماجرای دیگری که ابن سینا را به زندگی شخصی بنده پیوند زده مربوط ازدواج بنده است، زیرا کوچه‌ای که خانه همسرم در آنجا واقع بود ابن‌ سینا نام داشت. وقتی تاجیکستان به استقلال رسید، یکی از ارکان استقلال، چاپ پول ملی بود و مقامات تاجیکستان تصمیم گرفتند که تصویر ابن سینا را روی پول ملی چاپ کنند.

انتهای پیام
captcha