انتقال میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن از تهران، شاید وقتی دیگر
کد خبر: 4165700
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

انتقال میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن از تهران، شاید وقتی دیگر

چندی پیش رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، در شهری به جزء تهران از جمله مشهد مقدس را ارائه داد و بلافاصله اقداماتی برای میزبانی این شهر فراهم شد، اما کرونا مانعی شد تا این میزبانی تاکنون محقق نشود و این‌بار هم میزبان تهران است!

انتقال میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن از تهران، شاید وقتی دیگر یکی از موضوعاتی که مخاطبان فعالیت‌های قرآنی و فعالان این حوزه با آن مواجهند، متمرکز شدن فعالیت‌های قرآنی در مرکز کشور است، موضوعی که منتقدان جدی دارد و با توجه به اهمیت این موضوع، در این راستا گام‌هایی برداشته شده است. 

از جمله فعالیت‌هایی که بحث تمرکززدایی آن مورد اجماع بسیاری از فعالان قرآنی قرار گرفته، مسابقات بین‌المللی قرآن است، مسابقاتی که در تاریخ چهل‌ساله جز در مواردی بسیار معدود همواره در مرکز کشور و تهران برگزار شده است. این موضوع باعث شد تا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، بعد از حضور در این سازمان در مراسم اختتامیه یکی از مسابقات قرآن، پیشنهاد برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در مشهد مقدس را ارائه کند و بلافاصله اقدامات آن آغاز شد.

در حالی که میزبانی مشهد از این رویداد مهم قرآنی قریب‌الوقوع شده بود و مدیران استانی به تکاپو برای برگزاری مطلوب این مسابقات افتاده بودند، شیوع ویروس کرونا که همه‌گیری آن تا دو سال بعد هم ادامه داشت، مانع از تحقق این افتخار و رؤیای شیرین برای اهالی خراسان رضوی به خصوص قرآنی‌های بی‌شمار شهر مشهد شد. انتظار می‌رفت که بعد از شیوع کرونا، شاهد میزبانی شهر مشهد از مسابقات در ادوار بعد باشیم، اما مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه بی‌توجه به موضوع مطرح‌شده در دوران قبل از کرونا، مسابقات را در تهران برگزار کردند و به نظر می‌رسد تا چند سال آینده در همین شهر برگزار شود.

برای بررسی وضعیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در استان‌های مختلف و چرخشی شدن برگزاری این رویداد در استان‌ها، با حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت‌وگو کردیم.  

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد تمرکززدایی در حوزه مسابقات قرآنی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، گفت: تمرکززدایی در عرصه مسابقات ملی و سراسری به بهترین نحو ممکن صورت گرفته است و در هر دوره از مسابقات سراسری قرآن شاهد میزبانی یکی از استان‌ها هستیم.

مجیدی‌مهر در پاسخ به این سؤال که چرا مسابقات بین‌المللی قرآن در استان‌های دیگر برگزار نمی‌شود، افزود: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مقایسه با مسابقات کشوری سازوکاری متفاوت دارد. برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی باید هتلینگ، سالن، امنیت، گردشگری، فعالیت‌های دینی و مذهبی و توپوگرافی سنتی استان در بهترین وضعیت ممکن باشد و همه این موارد به عنوان شاخص‌های میزبانی در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در گذشته یک بار این موضوع رخ داده و مسابقات بین‌المللی قرآن در شهر مشهد برگزار شده است، گفت: به نظر می‌رسد امکان جابه‌جایی مسابقات بین‌المللی قرآن به شهرهای مختلف وجود داشته باشد، به شرطی که دانش برگزاری مسابقات از طریق گردش مسابقاتِ سراسری در استان‌ها به برگزارکنندگان تزریق شود. 

مجیدی‌مهر افزود:‌ فرض کنید اگر امروز استاندار خراسان شمالی به تهران می‌آید تا حکم دبیری مسابقات سراسری قرآن را دریافت کند یا ناشناس و بدون تشریفات در سالن اجلاس می‌نشیند و نکته‌برداری می‌کند یا در جلسات مکرر پیگیر امور است، این نگاه باید در همه استان‌ها و بین همه مدیران استان‌ها وجود داشته باشد تا درباره میزبانی آن استان از مسابقات بین‌المللی قرآن فکر شود و باید عالی‌ترین مقامات سیاسی، اجرایی و دینی استان‌ها به این سطح از دغدغه برسند. 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به میزبانی خوزستان از دوره گذشته مسابقات سراسری قرآن اشاره و اظهار کرد: زیرساخت‌های خوزستان با توجه به فعالیت‌ شرکت‌های نفتی در این استان و رفت و آمد مهندسان ایرانی و خارجی به این منطقه و به واسطه برگزاری همایش‌های سراسری تأثیرگذار است، اما آیا میزان اهتمام مسئولین ارشد استانی به اندازه خراسان شمالی است؟ احتمالاً پاسخ مبهم خواهد بود. در یک استان امکانات زیرساختی و اقامتی خوبی وجود دارد، اما مسئولان همراه نیستند و در استان دیگر مسئولان همراه هستند، اما امکانات زیرساختی زیادی برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی قرآن وجود ندارد. 

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه جمع دو گزاره مسئولان دغدغه‌مند و استان‌های دارای امکاناتِ میزبانی از مسابقات بین‌المللی امکان‌پذیر نیست، گفت: این دو شاخص و ویژگی باید توأمان در یک استان جمع شود تا بتوانیم به جمع‌بندی میزبانی آن استان از مسابقات بین‌المللی قرآن برسیم. ضمن اینکه در مسابقات بین‌المللی بُعد رسانه‌ای و پخش زنده مسابقات و... بسیار گسترده است و عمدتاً صدا و سیمای مراکز استانی زیرساخت‌های لازم را برای این حجم از پوشش ندارند. 

وی بیان کرد: با تمام معاذیری که گفته شد برگزاری مسابقات در استان‌های دیگر هیچ وقت منتفی نبوده و همیشه به عنوان یک گزینه مد نظر مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است، اما باید پذیرفت که در مورد یکی از بهترین رویدادهای دنیا صحبت می‌کنیم، رویدادی که به سبب سطح بالایی که دارد به هیچ وجه نمی‌توانیم روی مؤلفه‌های آن مسامحه کنیم. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم افزود: اگر در تهران مسابقات در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، در استان‌های دیگر هم باید در سالنی با همین استاندارد برگزار شود. باید امکانات با مسابقات حداقل هشتاد درصد تناسب داشته باشند. شاید اگر تصمیم شتاب‌زده‌ای بگیریم، اهالی فن جزو اولین منتقدان ما به این موضوعات باشند. 

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود این به زودی شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در استان‌ها نخواهیم بود؟ گفت: این موضوع صددرصد منتفی نیست و در حوزه مدیریتی تصمیمات قائم به شخص است؛ مثلاً اگر امروز یک چهره قرآنی یا یک دغدغه‌مند قرآنی نفر اول اجرایی یک استان مانند اصفهان شود که امکانات خوبی برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی دارد، شرایط برای برگزاری مسابقات در این استان فراهم خواهد شد. لذا نگاه مدیریتی و در کنار آن زیرساخت برای ما مهم است. اگر اینها توأمان باشند، برای میزبانی اقدام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha