دو پاسخ مؤثر ایران به اقدام خصمانه پارلمان اروپا + صوت
کد خبر: 4116146
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
منصوری در واکنش به تروریستی خواندن سپاه تشریح کرد:

دو پاسخ مؤثر ایران به اقدام خصمانه پارلمان اروپا + صوت

اولین فرمانده سپاه تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی پارلمان اروپا را اولین و آخرین اقدام ضد ایرانی اروپایی‌ها ندانست و گفت: جمهوری اسلامی به طور جدی باید کاهش روابط اقتصادی با اروپا و بی‌اعتنایی به مواضع سیاسی آنها را در دستور کار قرار دهد زیرا تصور اروپایی‌ها این است که حیات ما به روابط اقتصادی با آنها گره خورده است.

جواد منصوری

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پس از پیروزی انقلاب و سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل اقدام پارلمان اروپا در وارد کردن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی گفت: اروپا و آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاه مثبتی نسبت به انقلاب نداشتند و مواضع آنها در تعارض با ایران غالبا هماهنگ بود، گرچه ظاهرا آمریکایی‌ها تندتر و خشن‌تر برخورد می‌کردند اما اروپایی‌ها هم هیچ‌گاه یک نظام دینی مستقل را برنتابیدند.

وی افزود: گرچه تصمیم جدی و قاطع ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همزیستی مسالمت‌آمیز و رفتار متقابل دوستانه با همه کشورها از جمله اروپایی‌ها بود و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با صراحت بر رابطه و همکاری با همه کشورها به شرط احترام متقابل تأکید داشتند اما اگر کشوری بخواهد از موضع برتر، زورگویی و سلطه‌طلبی با ملت ایران رفتار کند به طور طبیعی جمهوری اسلامی چنین رابطه‌ای را نمی‌پذیرد و این تنها به افزایش اصطکاک میان کشورها می‌انجامد.


بیشتر بخوانید:


منصوری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی علاقه‌مند به حفظ روابط و همکاری با اروپا مثل سایر کشورهاست اما اروپایی‌ها به خاطر برخی مسائل داخلی و نوع روابط ویژه با آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به فراهم کردن زمینه روابط حسنه با ایران نیستند و بعضا احساس می‌شود خودشان تمایلی به برقراری روابط و همکاری‌های مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ندارند به همین دلیل در دوره‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب شاهد رفتارهای غیردوستانه، خصمانه و در تعارض با منافع ایران از سوی آنها بوده‌ایم.

حرکت جدیدی رخ نداده 

اولین فرمانده سپاه یادآور شد: با چنین تجربه‌ای تحریم یا تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران اولین و آخرین اقدام ضدایرانی اروپا نیست و از نگاه من حرکت جدیدی از سوی اروپایی‌ها اتفاق نیفتاده است؛ اروپایی‌ها در چند دهه گذشته یک مشی ضدایرانی را در پیش گرفته‌اند که در برخی برهه‌ها این مشی ملایم‌تر و بعضی مواقع تندتر شده است.

وی اضافه کرد: اقدام اخیر علیه سپاه نیز ریشه در اعدام علیرضا اکبری به جرم جاسوسی دارد که دیدیم یک باره سران و مقامات چند کشور اروپایی در یک حرکت عجیب به محکومیت این اتفاق و دخالت صریح در امور داخلی کشور پرداختند در حالی که این فرد شهروند ایرانی بوده و این اصل بدیهی در حقوق بین‌الملل است که حاکمیت حقوقی و سیاسی یک کشور را در تصمیم‌گیری درباره اتباع خود به رسمیت شناخته است. بنابراین به نظر می‌رسد اتفاق مهمی از سوی اروپایی‌ها نیفتاده و این روال رفتاری همیشگی آنها نسبت به ایران بوده و این روال در آینده هم تغییر جدی نخواهد کرد.

منصوری با بیان اینکه بحران اوکراین و برخی مسائل دیگر در غرب آسیا در تشدید خصومت اروپایی‌ها نسبت به ایران بی‌تأثیر نبوده، گفت: آنها به جای اینکه در داخل خود دنبال مقصر بگردند به دنبال پیدا کردن یک مقصر فرضی و هجمه به آن برای سرپوش نهادن بر بی‌تدبیری‌ها و اشتباهات فاحش خود هستند.

دو واکنش مؤثر به اقدام اروپا 

منصوری درباره برخورد مؤثر جمهوری اسلامی ایران با این دخالت صریح اروپایی‌ها در امور داخلی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی باید کاهش روابط اقتصادی با اروپا و بی‌اعتنایی به مواضع سیاسی آنها را در دستور کار قرار دهد زیرا تصور اروپایی‌ها این است که حیات ما به روابط اقتصادی با آنها گره خورده و ما باید ضمن تکیه بر نیروها و توان داخلی، روابط خود را با هر کشوری که تمایل به توسعه همکاری با ایران دارد، گسترش دهد.

سفیر اسبق ایران در چین بیان کرد: این به معنای قطع همکاری‌ها و روابط با اروپایی‌ها نیست اما قطعا همکاری یک‌طرفه و بدون حسن نیت هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نخواهد بود و این اروپایی‌ها هستند که باید با جبران خطاهای چند وقت اخیر خود شرایط را برای همکاری‌ با ایران مبتنی بر احترام و منافع متقابل فراهم کنند.

واکاوی یک تحلیل غلط

منصوری با مردود دانستن این تحلیل که تشدید خصومت اروپایی‌ها به دلیل برداشت غلط آنها از شرایط داخلی ایران و تصور آنها از کاهش پشتوانه مردمی نظام است، گفت: مشکل اروپا با ایران نیست که به فرض سطح اعتماد مردم به جمهوری اسلامی ایران کاهش پیدا کرده یا نکرده است. در واقع مشکل اروپا با ایران این است که یک کشور، ملت و حکومتی تصمیم گرفته مستقل باشد و زیر بار سلطه دیگران نرود و با آن مقابله کند و براساس اعتقادات دینی و ارزش‌های خود در نظام بین‌الملل رفتار کند.

وی تصریح کرد: مگر برخی از دولت‌های عربی پایگاه مردمی دارند که اروپایی‌ها بدون چون و چرا و با تمام توان از آنها حمایت می‌کنند؟ آنها در حالی در مقابل ایران حقوق بشر را بهانه تنش‌آفرینی می‌کنند که در مقابل برخی کشورهای پادشاهی و دیکتاتوری عربی که علنا حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، سکوت کرده و به صراحت دلیل این سکوت را داشتن منافع در این کشورها بیان می‌کنند. لذا چنین استدلال‌ها و تحلیل‌هایی نمی‌تواند به واقعیت نزدیک باشد و فاقد پایه و مبنای علمی و تجربی دقیقی است.

کد

منصوری تأکید کرد:‌ غربی‌ها به دلیل تعارض با ماهیت انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی مخالفت می‌کنند و این ربطی به پشتوانه و مقبولیت مردمی بالا یا پایین جمهوری اسلامی ندارد. نمونه آن در جریان امضای برجام است که به رغم حضور گسترده مردم در انتخابات آن دوره، غربی‌ها باز هم بی‌تفاوت به پشتوانه بالای مردمی نظام، به راحتی برجام را زیر پا گذاشتند و تعهدات خود را اجرا نکردند.

تبعات اقدام اروپایی‌ها

منصوری درباره تبعات این اقدام در صورت تصویب در شورای اروپا گفت: این اقدام اروپایی‌ها یک بازی سیاسی جدید است که اهمیت چندانی ندارد اما ما باید دقیقا در راستای اعتقادات و منافع خود عمل کنیم و اقدامی را که در جهت پاسخ متقابل و متناسب با رفتار آنهاست انجام دهیم. آنها منافع، دیدگاه‌ها و هویت ما را هیچ‌گاه به رسمیت نمی‌شناسند و لذا ما نیز باید تنها و تنها براساس منافع و امنیت ملی خودمان نسبت به آنها رفتار کنیم و هیچ نگرانی نسبت به واکنش آنها نداشته باشیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha