درخواست همکاری استانداری فارس برای احداث موزه قرآن به شورای ملی زیارت
کد خبر: 4110978
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
فرخ‌زاده در پاسخ به ایکنا مطرح کرد:

درخواست همکاری استانداری فارس برای احداث موزه قرآن به شورای ملی زیارت

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به پیشنهادات راه‌اندازی موزه قرآن در شیراز گفت: راه‌اندازی موزه قرآن جزو پیشنهادات ما به شورای ملی زیارت است که این ریاست این شورا به عهده رئیس جمهور است و امیدواریم این مسئله به تصویب برسد.

محمد فرخ‌زاده، معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس بعدازظهر امروز، 10 دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص تأکیدات استاندار برای راه‌اندازی موزه قرآن در حرم شاهچراغ(ع) گفت: راه‌اندازی موزه قرآن جزو پیشنهادات ما به شورای ملی زیارت است که این ریاست این شورا به عهده رئیس جمهور است و امیدواریم این مسئله به تصویب برسد.

وی اظهار کرد: پیش از این شورا کارگروه ملی زیارت در کشور تشکیل می‌شد اما این را به شورا ارتقا دادند که ریاست آن به عهده رئیس جمهور قرار گرفته و جلسات آن با حضور ایشان تشکیل می‌شود و از استان فارس هم 23 پیشنهاد به شورای عالی زیارت ارسال شده است که منتظر تصویب آن‌ها هستیم و یکی از آن‌ها هم همین موزه قرآن است.

فرخ‌زاده در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص اقدامات انجام شده در مثلث طلایی گردشگری مذهبی کشور شامل شهرهای شیراز، مشهد و قم گفت: پیش از این گردشگری مذهبی تنها بین این سه شهر مطرح بود و در سایر شهرها خاستگاهی نداشت اما مصوب شده است که در تمام استان‌ها یک نفر به عنوان مشاور امور زیارتی استاندار معرفی شود.

وی با یادآوری اینکه معاونت امور زائرین از سال‌ها پیش در استانداری فارس فعالیت داشته است، گفت: یکی از مسائلی که در حوزه گردشگری مذهبی به دنبال آن هستیم بحث احداث زائرسراها میان سه شهر مذهبی است که در همین راستا در مشهد مقدس در حال احداث زائرسرا هستیم و همین کار هم در شیراز به صورت متقابل انجام می‌شود.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: در این راستا پیشنهاد احداث زائرسرای ارزان‌قیمت و در شأن زائران در زیباشهر و باغ جنت ارائه دادیم و امیدواریم که برای اجرای این پیشنهاد شهرداری همکاری کند. البته در اطراف حرم ساختمان‌های برای احداث زائرسرا خریداری شده و یا خواهد شد که بودجه‌های آن هم از طریق صندوق احیای بافت اطراف حرم تأمین می‌‍شود.

توسعه حرم‌ها به اندازه 57 هکتار انجام می‌شود نه 360 هکتار

وی با اشاره به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیز گفت: منظور توسعه طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) به مساحت 360 هکتار درباره مباحث خدماتی است نه کالبدی. یعنی توسعه حرم‌ها به مساحت 57 هکتار سرجایش باقی است و مصوبه دارد اما برای 360 هکتار بنا شده است که خدماتی از محل صندوق احیای بافت‌های اطراف حرم که تنها در 4 نقطه کشور شامل شیراز، مشهد، قم و ری تشکیل شده است، ارائه شود که در آن خدماتی نظیر وام یا کمک‌های بلاعوض به منظور احیای بافت‌های اطراف حرم اعطا خواهد شد.

فرخ‌زاده اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات گردشگری مذهبی همکاری ما با مشهد مقدس در ایام شهادت امام رضا(ع) بود که از ما کمک خواسته بودند و ما هم تمام قد به کمک آن‌ها رفته و تمام تجهیزات خود را کمتر از 4 از مرز شلمچه به مشهد مقدس منتقل کردیم و توانستیم خدمات خوبی به زائرین رضوی ارائه دهیم.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: اخیراً نیز جلسه‌ای با حضور 6 استان شامل 3 استان مذهبی و 3 استان غیرمذهبی تهران، یزد و اصفهان در وزارت کشور تشکیل شد تا مراودات گردشگری و زیارتی با یکدیگر داشته باشند البته به نظر می‌رسد در این گروه استان دارای ساحل و جنگل کم داریم باید که استان‌هایی بدان اضافه شوند.

وی در ادامه در پاسخ به درخواست دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص ایجاد خاستگاهی برای فعالیت‌ها یا هنرهای قرآنی در حافظیه نیز گفت: در شیراز دو موزه مشاهیر و منطقه‌ای در دست احداث داریم که اگر این موزه‌ها تکمیل شوند نیاز نیست در حافظیه چیزی احداث کنیم و می‌توان بخشی از آن‌ها را به حافظ و روایت قرآنی حافظ تخصیص داد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی موزه منطقه‌ای خوب بوده است اما بودجه میراث واقعاً به احداث موزه مشاهیر نمی‌رسد، گفت: بنا شده است که یک موزه در حرم شاهچراغ(ع) احداث شود که استاندار فارس قول مساعدت تأمین اعتبار یک میلیارد تومانی به آن داد اما محقق نشد لذا از شورای شهر برای تأمین بودجه این موزه درخواست کمک کردیم که تاکنون چندین جلسه برگزار کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.

نیاز به سرمایه‌گذار خارجی برای احداث شهر سلامت

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص آخرین وضعیت احداث شهر سلامت در شیراز گفت: جلسات راه‌اندازی این شهر در حال انجام است گرچه مدیریت آن تغییر کرد اما تلاش می‌شود تا مشکلاتی که بر سر احداث این شهر بوده است، برطرف شود البته نکته حائز اهمیت این است که برای احداث این شهر نیاز به همکاری سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی داریم تا کارها به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارائه طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه گردشگری از سوی بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: قطعاً ارائه طرح‌های خلاقانه موجب جذب گردشگر داخلی و خارجی خواهد شد که متأسفانه در این چند سال نه شاهد وحدت منسجم و نه خلاقیت ویژه‌ای از بخش خصوصی بودیم. اگر بخش خصوصی در این حوزه متحد و منسجم و عاقلانه همراه با ابتکار و خلاقیت عمل نکند بعد از مدتی صنعت گردشگری دچار اضمحلال شده و رکود مستمری بر آن حاکم می‌شود.

وی همچنین از تشکیل جلسات ستاد تسهیلات سفر نوروزی در استان فارس خبر داد و گفت: سال گذشته رتبه نخست کشور در امر ستاد تسهیلات نوروزی را کسب کردیم و تلاش می‌کنیم تا در نوروز پیش‌رو هم بهترین خدمات را ارائه دهیم. برای این ستاد کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است که تاکنون دو جلسه برای آن‌ها تشکیل شده است ضمن اینکه امسال وظیفه اسکان مسافران را به آموزش و پرورش محول کردیم.

فرخ‌زاده همچنین گفت: استان فارس دارای ظرفیت‌های منحصر به فرد گردشگری در ابعاد مختلف از جمله گردشگری سلامت است که یکی از بخش‌های گردشگری سلامت هم گیاهان دارویی است که می‌توان از این بخش به خوبی استفاده کرد چرا که مورد استقبال قرار می‌گیرند.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درخصوص اینکه عدم برگزاری برنامه‌های مرتبط با گردشگری نیز گفت: در این حوزه بخش خصوصی گردشگری و میراث فرهنگی و به صورت خاص معاون گردشگری باید پاسخگوی برگزار نشدن رویدادهای گردشگری در استان فارس باشد. شیراز با بن‌بست جاذبه‌ها مواجه شده است و امروز افراد زیادی دیگر برای دیدن حافظ و سعدی و حتی مسائل مذهبی هم به شیراز سفر نمی‌کنند نکته مسئله مهم این است که باید بررسی کنیم ما چه کار کرده‌ایم که انتظار داریم گردشگری رونق خوبی داشته باشند برای این کار باید همه نهادهای دولتی و خصوصی همکاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به شهرستان مهر و لامرد استان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر مصوبات خوبی انجام شد. بنا شد تا در کنار شهرک‌های صنعتی هنرستان‌های فنی برای تربیت نیروی فنی مورد نیاز آن شهرک‌ها احداث شوند که در استان فارس 72 شهرک صنعتی داریم و برای 40 نقطه توافق کردیم از این تعداد 37 هنرستان در شهرستان‌ها و 3 هنرستان هم در شیراز خواهد بود.

فرخ‌زاده، موضوع دیگر را بحث تجهیز هنرستان‌ها عنوان کرد چرا که 37 درصد دانش‌آموزان فارس در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و سپس افزود: علاوه بر این‌ها سه طرح گردشگری کودک هم در سفر وزیر آموزش و پرورش به فارس مصوب شد که فارس به عنوان پایلوت این طرح‌ها خواهد بود. همچنین در این سفر در خصوص احداث پارک مهارت‌های کودک در شیراز نیز مباحثی مطرح شد.

معاون استاندار فارس در بخش پایانی سخنان خود برخی از موانع سرمایه‌گذاری در استان را برشمرد و گفت: وجود قوانین دست و پاگیر دستگاه‌های خدمت‌رسانی، گرفتن استعلام‌های متعدد از دستگاه‌ها، بروکراسی اداری و عدم تمکین که باید برای آن بانک‌ها همکاری کنند، از جمله این موانع هستند. باید بدانیم که با برگزاری همایش و نشست سرمایه‌گذار جذب نمی‌شود بلکه باید پیگیر کارهای سرمایه‌گذاران تا رسیدن به نتیجه باشیم.

انتهای پیام
captcha