علل ناکامی برخی دانشگاه‌ها از کسب موفقیت در فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4081540
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها؛ چالش‌ها و راهکار‌ها / ۹

علل ناکامی برخی دانشگاه‌ها از کسب موفقیت در فعالیت‌های قرآنی

دستیار استاندار فارس در امور قرآنی در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث می‌شود برخی از دانشگاه از کسب موفقیت در فعالیت‌های قرآنی باز بمانند، گفت: دغدغه‌ای باید بین مسئولان ایجاد شود که بتوانند جایگاه فعالیت‌های قرآنی را درک کنند.

عطاءالله امیدواری، دستیار استاندار فارس در امور قرآنیعطاءالله امیدواری، دستیار استاندار فارس در امور قرآنی و مسئول توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در پاسخ به اینکه آیا صرفاً برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی می‌تواند عاملی برای جذب جوانان به این عرصه باشد یا خیر، گفت: قطعاً برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات با توجه به مراتب آموزشی و انگیزشی که درون خود دارد می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب دانشجویان به این عرصه باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جشنواره‌های قرآنی، حیطه فعالیت خود را فراتر از بخش‌های مسابقات شفاهی و کتبی لحاظ می‌کنند و رشته‌های هنری، ادبی، پژوهشی، نقاشی، شعر و داستان و... با موضوع‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآن و عترت را شامل می‌شوند، باعث می‌شود که طیف وسیع‌تری از جامعه دانشگاهیان نسبت به جشنواره گرایش پیدا کنند که اثرگذاری مطلوبی است اما کافی نیست.

امیدواری با بیان اینکه وظیفه دانشگاهیان به خصوص مسئولان دانشگاه در مرحله اول حمایت کردن از این فعالیت‌ها و مساعدت و همراهی مالی در زمینه برگزاری مراسم اختتامیه و اهدا هدایا به منتخبان است، اظهار کرد: همچنین ایجاد تسهیلات می‌تواند مثمر ثمر واقع شود مثلاً تخصیص بخشی از نمرات دروس معارف به رشته‌های جشنواره که باعث ایجاد انگیزه بین دانشجویان می‌شود به عنوان مثال در بخش کتبی مسابقات، منابع قوی در خصوص نهج‌البلاغه، احکام و سیره معصومین، ترجمه و تفسیر قرآن کریم داریم که همه این‌ها در راستای معارف دانشگاهی است و اگر به این سمت و سو حرکت کنند و این عامل تشویقی را قرار دهند بسیار تأثیرگذار می‌تواند باشد و در بخش کارکنان نیز امتیاز آموزشی که جزو امتیازات آموزشی ضمن دوره خدمت کارکنان است می‌تواند از عوامل انگیزشی باشد که انجام شود‌.

این قاری برجسته استان فارس با اشاره به سابقه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی شیراز که هفت سال متوالی است در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در بین قریب به ۷۵ مرکز دانشگاهی، رتبه اول را کسب می‌کند وظیفه مسئول دانشگاه هر سال سنگین‌تر است و تکلیف ما بیشتر می‌شود.

حمایت مالی و معنوی از نخبگان قرآنی

وی در ادامه بیان کرد: حمایت مالی و معنوی از نخبگان قرآنی، ایجاد شرایط خاص برای دانشجویان، برگزاری به موقع مراسم تقدیر و اهتمام ویژه به مسائل تحصیلی دانشجویان و کارکنان از جمله مواردی است که می‌تواند باعث شود انگیزه آن‌ها بیشتر از قبل شود و اگر این اتفاق نیفتد شاهد کمرنگ شدن حضور جامعه دانشگاهی در برنامه‌های قرآنی خواهیم بود.

مسئول توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: یکی از عواملی که می‌تواند افراد را جذب کند بحث مسابقات و جشنواره‌ها است که در وضعیت کنونی پرچم‌داران مجموعه دانشگاهی و فرهنگی باید حمایت لازم را انجام دهند.

امیدواری در پاسخ به اینکه چه چالش‌هایی باعث می‌شود برخی از دانشگاه از کسب موفقیت در این زمینه باز بمانند، تصریح کرد: بزرگ‌ترین عامل مؤثر این است که دغدغه‌ای بین مسئولان ایجاد شود که بتوانند جایگاه فعالیت‌های قرآنی را درک کنند.

این قاری ممتاز استان فارس با تصریح اینکه همراهی مسئولان در این زمینه و اینکه افرادی که مشخصاً عهده‌دار این فعالیت‌ها هستند چقدر خودشان در این زمینه  تخصص دارن،  تأثیرگذار است، گفت: دیدگاه آن‌ها نباید دیدگاه اداری باشد یعنی فراتر از مسائل اداری باید به این قضیه نگاه کنند وقتی این چنین باشد و بتوانند همراهی مسئولان را به این سمت جلب کنند خود به خود حرکتشان رو به جلو خواهد بود اما اگر بخواهند در ضوابط کار اداری بمانند و از این دیدگاه نگاه کنند قطعاً به آن موفقیت‌ها نمی‌توانند برسند.

انتهای پیام
captcha