ایجاد رشته‌های جدید قرآنی هزینه‌بر نیست
کد خبر: 4064917
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها؛ چالش‌ها و راهکار‌ها / ۳

ایجاد رشته‌های جدید قرآنی هزینه‌بر نیست

علی‌اکبر حنیفی،‌ پیشکسوت قرآنی با تأکید بر ایجاد رشته‌های جدید قرآنی گفت: برقراری و تأسیس این رشته‌ها برای کشور هزینه‌بر نیست.

علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآنعلی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به چالش‌های فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: علاوه بر دانشگاه‌ها در وزارتخانه‌های دیگر و برای همه آحاد جامعه نیز باید به گونه‌ای برنامه‌های قرآنی را طراحی کنیم و رشته‌های متنوع وجود داشته باشد که همه بتوانند در آن شرکت کنند.

وی با تصریح اینکه مبانی این کار وجود دارد اما باید عزمی برای تصمیم‌گیری باشد، بیان کرد: برقراری و تأسیس این رشته‌ها برای کشور هزینه‌بر نیست،‌ چراکه این رشته‌ها کم‌هزینه‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند انجام شود.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه ایجاد رشته‌هایی مثل نمایش، بیان و تدوین قصص قرآنی از جمله جذاب‌ترین رشته‌هایی است که جوانان به آن جذب می‌شوند گفت: بهتر است زمینه‌های بروز، ظهور و فعالیت همه اقشار را در همه سازمان‌ها و اصناف با ایجاد این رشته‌ها را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها فقط منحصر به مسابقات دانشجویی شده است، اظهار کرد: رشته‌هایی مثل اذان، ترتیل و قرائت قرآن فقط در یک رشته وجود دارد که معمولاً باعث می‌شود افراد کمتری جذب می‌شود.

حنیفی با یادآوری اینکه همه این رشته‌ها در یک مقطع سنی برگزار می‌شود، افزود: به طور مثال یک فرد ۵۰ ساله نمی‌آید با یک جوان ۲۰ ساله مسابقه دهد یا استاد نمی‌آید با دانشجوی خود مسابقه دهد بنابراین یکی از علل مقطع سنی است چون مقاطع سنی جدا نیست؛ همچنین مقاطع تحصیلی جدا نیست البته در بعضی جاها جداست.

وی ادامه داد: برنامه‌های قرآنی اکنون کامل نیست و به همین دلیل است که افراد کمی جذب می‌شود لذا ضعف در کمیت رشته‌ها و همچنین کیفیت مدیریت داریم.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تمام این‌ها به مسئله مدیریت برمی‌گردد و مدیریت بسیار مهم است، گفت: بیش از آن چیزی که پول می‌تواند تأثیر بگذارد مدیریت می‌تواند مؤثر باشد و باید مدیریت، فکر، اندیشه، تشخیص نیاز، زمان‌سنجی، نیازسنجی و آینده‌سنجی را در نظر داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha