حجتالاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفتوگو با ایکنا از فارس، با اشاره به شاخصهای انقلابیگری از دیدگاه امامین انقلاب گفت: از دیدگاه امامین انقلاب یکی از شاخصهای انقلابیگری مسئله استکبارستیزی است یعنی همواره ما به دنبال این باشیم که با نظام سلطه و مستکبر مبارزه و از تمام مظلومان عالم دفاع کنیم.
وی تصریح کرد: نکته دیگری که در انقلابیگری باید به آن توجه شود، اتحاد داخلی است که در فرمایشات امام و رهبری به کرات شاهد این مسئله هستیم یعنی هرجا که افرادی یا جناحهایی به دنبال تفرقه و توطئه فتنه باشند و انسجام ملی ما را هدف قرار دهند، به شدت این کار مذموم و با انقلابیگری در تعارض است البته این به معنای آن نیست که مانع آزادی بیان یا مطالبهگری یا امر به معروف و نهی از منکر مسئولان هستیم بلکه مطالبهگری و نقد منصفانه وظیفه همگانی است و چنین نیست که اگر مسئولی را مورد مطالبهگری قرار دادیم، این به معنای تضعیف نظام باشد.
رصاف با تأکید بر اینکه در مطالبهگری مواظب باشیم که با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنیم و از دایره انصاف خارج نشویم، افزود: متأسفانه در گذشته برخی از مسئولان چنین وانمود میکردند که اگر به آنها نقدی شود نقد به نظام است و نقد به نظام تضعیف نظام است پس باید مانع مطالبهگری شد، اما به جرئت میتوان گفت اگر در جامعهای مطالبهگری منصفانه وجود نداشته باشد، آن جامعه به مرور از اهداف خودش فاصله میگیرد و دچار انحطاط میشود، بنابراین باید مراقب اتحاد، همدلی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود؛ به ویژه نسبت به مسئولان تا جامعه بتواند در مسیر تعالی و اهداف انقلاب حرکت کند.
عضو جامعه اساتید حوزههای علمیه فارس یکی دیگر از شاخصهای انقلابیگری را توجه به مردم برشمرد و گفت: از دیدگاه امام راحل، راه خدا از دلهای مردم میگذرد بنابراین هر فردی یا جریانی و یا مسئولی خود را از جامعه و از مردم جدا دید و یا برای خودش شأنی بالاتر از مردم دانست قطعا از روحیه انقلابیگری فاصله گرفته و دچار انحراف شده است.
وی تأکید کرد: مردم عمود انقلاب هستند و باید همه به خدمتگزاری به آنها افتخار کرد؛ به ویژه مسئولان و نخبگان و چنانچه کسانی ولو در قالب خدمتگزاری و دلسوزی نسبت به مردم در عمل بخواهند برای خودشان شأن و جایگاهی قائل شوند و عملاً از مردم سوءاستفاده کنند همگی مطرود است و فاصله گرفتن از آن ملاکها و شاخصهای انقلابیگری است.
رصاف شاخص مهم دیگر انقلابیگری را توجه به دستورات اسلام و اخلاق اسلامی و عمل به آنها دانست و افزود: برخی گمان میکنند عمل به دستورات دین باعث عقب ماندن جامعه میشود اینها به دلیل آن است که دین را نشناختند؛ دین اسلام از دستوراتی برخوردار است که سالیان سال باید بگذرد تا جامعه بشری برخی از آن دستورات را درک کند.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: در مسئله حقوق بشر دستوراتی که در اسلام حتی نسبت به حقوق حیوانات وجود دارد که هنوز عقل بشر این دستورات را به طور کامل درک نکرده است به عنوان یک نمونه اسلام نسبت به جان انسانها، آبرو و مال انسانها آنقدر حساسیت بزرگی دارد که میفرماید اگر انسانی در حالی که فسادی ندارد یعنی مفسد فیالارض نیست و گناهی نکرده باشد یا کسی را کشته باشد، کشته شود گویی کل بشر کشته شده است این تعبیر کل بشر سالیان سال باید بگذرد که جامعه حقوق بشری بتواند عمق آن را بفهمد.
انتهای پیام