مفهوم انقلابی‌گری در سیره ائمه(ع)
کد خبر: 4061253
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
شاخص‌های انقلابی‌گری/ ۲

مفهوم انقلابی‌گری در سیره ائمه(ع)

دبیر هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با اشاره به در پیش رو بودن سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به تبیین شاخص‌های انقلابی‌گری از منظر قرآن، روایات و امامین انقلاب پرداخت.

زهره معارف، مدرس حوزه و دانشگاه زهره معارف، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین شاخص‌های انقلابی‌گری از منظر قرآن، روایات و امامین انقلاب پرداخت و گفت: با نگاه شبکه‌ای به آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) به شاخصه‌های انقلابی‌گری دست می‌یابیم.

وی مهم‌ترین شاخصه انقلابی‌گری را خدامحوری دانست و افزود: وقتی جایگاه واقعی خداوند در زندگی انسان مشخص شود، دیگر جز خدا نمی‌بیند و جز خدا طلب نمی‌‌کند و بر همین اساس فرد انقلابی زیرساخت جریان فکری خویش را بر شالوده توحید بنا می‌کند.

معارف یادآور شد: حضرات معصومین(ع) در اوج خدامحوری به مقام رضا و تسلیم برابر باری‌تعالی دست یافتند. زیارت عرفه امام حسین(ع) تجلی عشق‌­ورزی عاشق و معشوق است. نماز عارفانه حضرت در میدان کارزار، او را تا قله کرامت انسانی اوج داد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگاه توحیدی، زیربنای هر حرکت انقلابی است، گفت: خدامحوری، به اخلاق‌مداری در حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه سیاست کمک شایانی می‌کند. شخص انقلابی از چارچوب اخلاق‌مداری خارج نمی‌شود؛ البته چارچوب اخلاقی که آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) برای او تعریف می‌کند.

ترسیم نقشه راه تمدن نوین اسلامی

وی یکی دیگر از شاخصه‎‌های انقلابی‌گری را نگاه عزتمندانه توصیف کرد و افزود: زیست عزتمندانه، قوانین حاکم بر خود را دارد. انسان با عزت، طبعش عالی و انتخابش عالی­ترین و مسیرش، بهترین مسیر است. ترسیم نقشه راه تمدن نوین اسلامی، جز در پرتو نگاه عزتمندانه میسر نیست. امام حسین(ع) با شناخت جایگاه و مرتبه والای انسانی خویش، زیست عزتمندانه را انتخاب کرد و تن به ذلت نداد.

معارف با بیان اینکه در گفتمان حسینی، شعار شعورآفرین «هیهات منا الذله»، ترجمان زندگی با عزت است، گفت: پذیرش ذلت، به غرب‌گرایی و غرب‌گدایی و دوستی با کدخدا به جای خدا می‌انجامد. حضرت به زیبایی شاخصه عزتمندی را به تصویر کشید و اسوه و الگوی آزادمردان و آزادزنان آزاداندیش و روشنفکر شد. 72 یار مخلص و همراه و بصیر، ثمره نگاه کریمانه و عزتمندانه حضرت بود.

دبیر هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با تصریح اینکه بصیرت شاخصه انقلابی‌گری و موهبتی الهی است که در پرتو تمسک به ثقلین، تبلور یافته و راه‌گشای انسان در مسیرهای غبارآلود است، افزود: بصیرت، ورود دقیق و هوشمندانه و به موقع در مسائل است.

وی با ذکر این نکته که بصیرت به معنای عدم تساهل و تسامح، عدم بی­تفاوتی، عدم تشکیک و تردید است، گفت: اینکه انسان فرق جلاد و شهید را بداند و جریان فتنه و تحریف در گذر تاریخ او را دچار اشتباه و انحراف نکند، مسیر را بشناسد و ثابت­قدم پشت سر امام عصر خویش(ع) حرکت کند، حزب باد نباشد و حزب‌­الله باشد و تا آخر انقلابی بماند، همگی مفهموم بصیرت هستند.

معارف با تأکید بر اینکه بصیرت مقاومت­‌آفرین، مجاهدساز، جریان­‌ساز و تحول­‌آفرین است، افزود: با بصیرت، خونِ غیرت به کالبد جامعه تزریق می‌شود. سید و سالار شهیدان(ع) تجلی بصیرتمندی است. امام حسین(ع) به خوبی به زمانه خویش واقف بود و در تصمیم‌­سازی‌ها و تصمیم­‌گیری‌ها، قاطعانه مسیر حق­‌طلبی و عدالت­‌خواهی را می‌پیمود. خیمه­‌گاه حسینی محل تجمع نخبگان خدامحور، بصیر و ولایتمدار بود.

جهاد تبیین از شاخصه‌های انقلابی‌گری است

این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین جهاد تبیین را از شاخصه‌های انقلابی‌گری دانست که در آموزه‌های قرآنی و فرمایشات معصومین(ع) از جمله در نهج‌البلاغه و خطبه حضرت زهرا(س) و صحیفه سجادیه و... موج می‌زند.

به گفته وی روشنگری‌های امام علی(ع)، جهاد تبیینِ بزرگ بانوی اسلام؛ حضرت زهرا(س) و جهاد تبیین امام حسین(ع) و جهاد تبیین رسانه کربلا؛ حضرت زینب کبری(س)، مقابل دیکتاتوری رسانه‌ای دشمن و جهاد تبیین امام سجاد(ع) و... بسیار درس‌آموز است. امام حسین(ع) با شجاعت هر چه تمام­تر مقابل دشمن ایستاد و نقشه شوم او را نقش بر آب کرد. ایشان به لبخند دشمن توجهی نکرد، بلکه قاطعانه اهداف پلید دشمن را بر همگان آشکار ساخت و نقاب از چهره جبهه نفاق و کفر برداشت.

معارف با بیان اینکه رفتار امام حسين(ع) با سپاه حر از وقايع زيبايی است كه نشانگر کرامت انسانی و دقت‌نظر حضرت در پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی است، افزود: گفتمان حسینی با ژرف­‌نگری به كرامت انسانی، حتی دشمن سرمست و شرور را به سوی سرشت و فطرت خدادادی انسانی فرا می‌خواند، تا شاید با تلنگری، بارقه امیدِ بازگشت و توبه و رهایی از غفلت و انحراف در دلش روشن شود. اهتمام ایشان به جهل­‌زدایی، بيانگر انديشه‌ای والا و کریمانه با زیرساخت خدامحورانه است. حضرت با انقلاب فرهنگی، به جراحی غده چرکین و بدخیم انحراف پرداخت. ایشان با تقدیم جان عزیز، بسترساز تمدن نوین اسلامی شد و الگوی فاخری از مقاومت اسلامی و انسان تراز اسلام به روشنفکران و آزاداندیشان جهان ارائه کرد.

دبیر هئیت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس بیان کرد: با نگاهی به زندگی سراسر نور و برکت امام حسین(ع)، درمی­‌یابیم که حضرت با به تصویر کشیدن شاخصه‌های انقلابی‌گری پرچم پر افتخار گفتمان حسینی را در راستای بسترسازی تمدن نوین اسلامی به اهتزاز درآورد. ابا عبدالله(ع) با بصیرت تام، دشمنان و اهداف پلید آن‌ها را رصد می‌کرد و موضع‌­گیری آگاهانه و مدبرانه و طبق دستورالعمل اسلام در مقابل آنان اتخاذ می‌کرد. گاهی اوقات دشمن را به خوبی می‌شناسیم ولی به خاطر ترس و تساهل و تسامح و خودکوچک بینی و دشمن بزرگ بینی، قدرت رویارویی با دشمن را نداریم. وقتی که از موضع قدرت با دشمن مواجه نشویم، دشمن بر ما تسلط می یابد و به خاک مذلت می‌نشینیم.

کدواژه‌های انقلابی‌گری ثقلین

وی با بیان اینکه خدامحوری، استکبارستیزی، دشمن‌­شناسی، دشمن‌­ستیزی، مقاومت اسلامی، فرهنگ شهادت، جهاد، عزت نفس، عدالت‌خواهی، ظلم‌­ستیزی و ... کد­واژه‌های کارگاه انقلابی­‌گری ثقلین است، افزود: دشمن 1400 سال است که از نهادینه شدن فرهنگ انقلابی و انقلابی‌گری در هراس است، ولی نور الهی خاموش شدنی نیست. دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین از شعار «هیهات منا الذله» واهمه دارند و به خوبی واقف‌اند که این شعارِ شعورساز، کاخ استبداد، استکبار و تزویر را فرو می‌ریزد.

معارف با تصریح اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امامین انقلاب با تأسی به قرآن و اهل بیت(ع) به کرّات به تبیین شاخصه‌های انقلابی‌­گری پرداخته و در فرمایشات فراوانی به این مهم اهتمام ورزیده‌اند، افزود: ایشان بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن بسیار تأکید فرموده‌اند. کاروان انقلاب ریزش‌ها و رویش‌های فراوان دارد و در گذر از هر پیچ تاریخی و فتنه آخرالزمانی، متأسفانه عده‌ای از این کاروان با شکوه جدا می‌شوند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مشعل هدایت و نور ولایت است که ما را از انحراف حفظ می‌کند، ابراز امیدواری کرد: همگی با تأسی به ثقلین و فرمانبری از ولی فقیه در زمان غیبت، در کنکور آزمایشی قبل از ظهور، موفق و سرافراز بیرون آییم و در اعتلای جامعه مهدوی کوشا باشیم و پرچم پرافتخار انقلاب را به صاحب اصلی آن اباصالح المهدی(عج) بسپاریم.

انتهای پیام
captcha