تداوم درگیری‌ها بر سر راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان صهیونیستی
کد خبر: 4060887
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
تحولات فلسطین/

تداوم درگیری‌ها بر سر راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان صهیونیستی

مناطق مختلف کرانه باختری در 24 ساعت گذشته در واکنش به برگزاری راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان، صحنه درگیری‌های شدید بین فلسطینیان و اشغالگران اسرائیلی بود.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، طبق آمارهای منافع فلسطینی، در این مدت فلسطینیان در 191 نقطه با اشغالگران اسرائیلی درگیر شدند و 55 مورد عملیات مقاومتی اعم از تیراندازی، پرتاب کوکتل نارنجک‌های دست‌ساز به وقوع پیوست.

در این درگیری‌ها و عملیات‌ها در مجموع 19 نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست زخمی شدند که بیشتر زخمی‌ها مربوط به درگیری‌های شهر قدس است.

مبارزان مقاومت در 12 نقطه به سمت پایگاه‌های نظامی، ایست بازرسی‌ها و خودروهای رژیم صهیونیستی آتش گشودند و 35 نارنجک دست‌ساز به سمت اهداف اسرائیلی از جمله ایست بازرسی‌های این رژیم در کرانه باختری به ویژه جنین و نابلس پرتاب شد.

همچنین در 33 نقطه از کرانه باختری، فلسطینیان در واکنش به راهپیمایی تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان دست به تظاهرات زدند.

ترکیه و قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوزات اشغالگران صهیونیست علیه قدس و مسجدالاقصی، نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناک آنان علیه مسجدالاقصی که به روشنی بیانگر تمایل این رژیم به راه انداختن جنگی دینی در منطقه است، هشدار داد.

قطر خواستار تحرک فوری جامعه بین‌الملل برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و عمل به مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی خود در قبال قدس و مقدسات آن شد.

در این بیانیه آمده است که تجاوزات روز گذشته شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی، نقض صریح قوانین بین‌المللی، تلاش در جهت تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر مسجدالاقصی و پیشبرد طرح تقسیم زمانی و مکانی این مسجد است و موجب تحریک احساسات و عواطف مسلمانان در سرتاسر جهان شده است.

این وزارتخانه بار دیگر بر موضع ثابت قطر در حمایت از قضیه عادلانه فلسطین و حقوق مشروع این ملت به ویژه تشکیل کشور مستقل خود به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای دولت رژیم صهیونیستی را به اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ وضعیت حاکم بر اماکن مقدس در قدس فراخواند.

این وزارتخانه تعرض ایتمار بن غفیر، عضو تندرو کنست رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی همراه با شماری دیگر از صهیونیست‌های افراطی تحت حمایت پلیس را نقض صریح وضعیت حاکم بر این مسجد دانسته است.

ترکیه بار دیگر از رژیم صهیونیستی خواست از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که ممکن است به تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه منجر شود، خودداری کند.

احتمال لغو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از جانب تشکیلات خودگردان

آمریکایی‌ها در پی برگزاری راهپیمایی پرچم و احتمال اتخاذ تصمیماتی حساس از سوی رهبران تشکیلات خودگردان در واکنش به این راهپیمایی، از احتمال بروز تنشی دیگر در فلسطین اشغالی بیم دارد.

منابع خبری از تلاش‌های گسترده آمریکا برای بازداشتن رهبران تشکیلات خودگردان از لغو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در واکنش به راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم خبر داده‌اند.

این منابع اشاره کرده اند: قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا فردا گفت‌وگویی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در همین رابطه داشته باشد.

رسانه‌های فلسطینی پیشتر اعلام کرده بودند، محمود عباس قرار است تصمیمات مهمی اتخاذ کند که یکی از این تصمیمات لغو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و اجرای تمامی مصوبه‌های شورای مرکزی فلسطین است.

انتهای پیام
captcha