راهبرد بریتانیا برای سودبردن از بازار گردشگری حلال
کد خبر: 4038365
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰

راهبرد بریتانیا برای سودبردن از بازار گردشگری حلال

بریتانیا یکی از بزرگترین شرکای تجاری بسیاری از کشورهای اسلامی است. تنها صنعت غذای حلال در این کشور یک میلیارد پوند ارزش دارد و به‌نظر می‌رسد که بازار گردشگری حلال می‌تواند میلیون‌ها پوند برای کسب‌وکارهای این کشور ارزش داشته باشد.

به گزارش ایکنا، یکی از سریع‌ترین رشدها در بین حوزه‌‌های مختلف صنعت گردشگری در جهان، مربوط به بخش گردشگری حلال است. با وجود پاندمی کرونا که تقریباً دو سال صنعت گردشگری و بخش‌های جانبی آن را تحت تأثیر قرار داد، این صنعت به تدریج در حال بازیابی خود است و بخش گردشگری حلال هم به تبع آن در انتظار بازگشت به دوران پیشا کرونا است.

با این پدیده روبه‌رشد، همراه با افزایش تعداد گردشگران مسلمان در سراسر جهان، برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز راهبردهای مختلفی را برای سود بردن از این بازار بزرگ در پیش گرفته‌اند.

به عنوان مثال، در ژاپن، نمازخانه‌ها در فرودگاه‌های اصلی شروع به فعالیت کرده‌اند و برخی از رستوران‌ها اکنون غذای حلال سرو می‌کنند. در همین حال، سازمان گردشگری تایلند یک اپلیکیشن گردشگری مسلمان به نام «تایلند مسلمان‌دوست» راه‌اندازی کرده است. این را می‌توان از طریق فروشگاه اپل و گوگل پلی دانلود کرد تا به مسافران مسلمان کمک کند رستوران‌ها و هتل‌های حلال و همچنین نمازخانه‌ها را در کشوری که بازدید می‌کنند، بیابند.

یکی از کشورهایی که همواره مورد توجه گردشگران مسلمان قرار داشته بریتانیا است و به نظر می‌رسد که اقبال مسلمانان به دیدن از این کشور در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

استراتژی‌های بریتانیا برای موفقیت در صنعت گردشگری حلال

در آوریل 2017، بریتانیا در فهرست کلی سفر مسلمانان جهان در رتبه 20 قرار گرفت، اما در مقاصد کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اسلامی در رتبه سوم قرار گرفت. نکته جالب اینجا بود که اسپانیا با وجود داشتن میراث فرهنگی برجسته‌ و تاریخی از حضور مسلمانان در این کشور بعد از بریتانیا قرار گرفت.

برای ترویج بریتانیا به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب مسلمانان، چندین سازمان و اپراتورهای گردشگری اجلاس‌ها یا کنفرانس‌هایی را در مورد گردشگری حلال ترتیب داده‌اند.

به عنوان مثال، کنفرانس گردشگری حلال در اسپانیا در سال 2014، اجلاس جهانی حلال 2015 در کوالالامپور، اجلاس جهانی حلال و گردشگری 2015 در ابوظبی، و کنگره گردشگری حلال در آیندهوون در سال 2017. این تلاش‌ها به افزایش تعداد هتل‌ها، رستوران‌های حلال و همچنین بسته‌های گردشگری در بسیاری از نقاط جهان از جمله بریتانیا کمک کرده است.

بخشی از موفقیت بریتانیا به عنوان یک مقصد سفر مناسب برای مسلمانان، به دلیل اتصال هوایی، سهولت ارتباط، مقصد مناسب برای خانواده و دسترسی راحت به مسجد و نمازخانه است که بخشی از آن به دلیل وجود اقلیت قابل توجه از مسلمانان در بریتانیا است.

در لندن  بیش از 13 هزار کسب و کار مرتبط با مسلمانان وجود دارد که حدود 33.6 درصد از کل شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در پایتخت را تشکیل می‌دهند.

به گفته تسنیم محمود، مدیر CM Media در بیرمنگام: گردشگری حلال فرصت‌های بسیار خوبی را برای مشاغل بریتانیا به‌ویژه کسانی که در غذا و نوشیدنی، گردشگری و امور مالی فعالیت می‌کنند، فراهم می‌کند. به عنوان مثال، تنها در بریتانیا، صنعت غذای حلال یک میلیارد پوند ارزش دارد و این در حالی است که بریتانیا یکی از بزرگترین شرکای تجاری بسیاری از کشورهای مسلمان است. پیش‌بینی می‌کنیم که بازار گردشگری حلال می‌تواند میلیون‌ها پوند برای کسب‌وکارهای کشور ارزش داشته باشد.

بریتانیا، مقصد غیراسلامی مهم در حوزه گردشگری حلال

یک راهنمای تور گردشگری در این باره به Salam Gateway می‌گوید: جامعه مسلمان در واقع برای تاریخ ارزش زیادی قائل است. حتی در بریتانیا، جنبشی برای افراد بیشتری که مایلند در مورد میراث مسلمانان در بریتانیا بیاموزند، وجود داشته است. از زمان همه‌گیری COVID-19، سهم مشتریان محلی تورها از 50 درصد به 80 درصد افزایش یافته است. علاوه بر تمام جاذبه‌های گردشگری بریتانیا، مناسب بودن امکانات برای مسلمانان و در دسترس بودن نمازخانه دلیل دیگری برای جذابیت بریتانیا برای مسلمانان است. 2131 نمازخانه مسلمانان در بریتانیا وجود دارد. در حال حاضر حتی در استادیوم‌های فوتبال نیز نمازخانه داریم.

فروشگاه‌های حلال زنجیره‌ای

دسترسی به غذای حلال یکی از معضلاتی است که مسلمانان ممکن است در سفر به کشورهای غیر اسلامی با آن روبه‌رو شوند. اما در بریتانیا علاوه بر مغازه‌های مسلمانان، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Waitrose و Saisbury اقلامی را با برچسب حلال به فروش می‌رسانند. برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر بریتانیا، مانند KFC، Subway و Nandos نیز غذاهای حلال را به مشتریان مسلمان خود عرضه می‌کنند.

بریتانیا، مقصد غیراسلامی مهم در حوزه گردشگری حلال

نمازخانه‌ها و دسترسی به آنها تنها دلایل مسلمان‌پسند بودن بریتانیا نیستند. نمونه‌های دیگر هتل‌هایی هستند که غذاهای حلال سرو می‌کنند و استخرهای جداگانه و امکاناتی مانند سونا برای مردان و زنان دارند. از طرف دیگر تعداد پروازهای با غذاها و نوشیدنی‌های حلال، داشتن فضای نماز، اعلام برنامه‌های نماز و گنجاندن برنامه‌های مذهبی در بسته‌های فعالیت‌های گردشگری  بریتانیا و تورهای این کشور افزایش یافته است.

از طرف دیگر روابط بسیار خوب بریتانیا با بیشتر کشورهای اسلامی را هم می‌توان به عنوان دلیلی برای محبوبیت بریتانیا برای مسلمانان در نظر گرفت.

بیشتر گردشگران ثروتمندی که در ماه‌های فصل بهار و تابستان از بریتانیا دیدن می‌کنند از کشورهای عربی می‌آیند و صرف حضور این افراد باعث رونق فروشگاه‌ها و مراکز خرید عمدتا لوکس می‌شوند.

در سال 2017، Visit Britain گزارش داد که گردشگران کشورهای خاورمیانه بیشترین هزینه را در بریتانیا دارند. گزارش دیگری حاکی از آن است که گردشگران عربستان سعودی بیشترین هزینه را در تعطیلات خود در خارج از کشور (از جمله در بریتانیا) انجام می‌دهند.

با وجود مسائلی مانند برگزیت که مشکلاتی برای سفر مسلمانان غیراروپایی به وجود آورده و رشد موارد اسلام‌هراسی در بریتانیا، به نظر می‌رسد که گردشگری حلال با توجه به پتانسیل بالای اقتصادی آن برای کشورهایی مانند بریتانیا که بخش خدمات نقش مهمی در اقتصاد آنها دارد، رشد خوبی را در پیش داشته باشد.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha