استراتژی فیلیپین برای درآمدزایی از بازار گردشگری حلال
کد خبر: 4039908
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷

استراتژی فیلیپین برای درآمدزایی از بازار گردشگری حلال

نزدیکی فیلیپین به جمعیت بزرگ مسلمان مالزی و اندونزی، همراه با فرهنگ متنوع و غنی آن، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران مسلمان تبدیل کرده است که علاقه‌مند به کشف یکی از منحصر به‌فردترین مکان‌های آسیا هستند.

به گزارش ایکنا، گردشگری حلال یا به عبارت دیگر مسلمان‌پسند از جمله انواع گردشگری است که در سال‌های اخیر وارد فرهنگ این صنعت شده است. با این همه بسیاری از مقاصد گردشگری تلاش می‌کنند که امکانات و خدمات خود را برای استفاده از پتانسیل بالای پذیرش توریست‌های مسلمان آماده کنند.

برنامه‌ریزی برای مطابقت دادن امکانات با الزامات گردشگری حلال تنها مختص کشورهای اسلامی نیست و کشورهای غیراسلامی که به‌طور عمده مقاصد گردشگری هستند نیز تلاش دارند از این بازار سهمی داشته باشند. فیلیپین یکی از مقاصد مهم گردشگری جنوب شرق آسیا است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه‌های محصولات حلال انجام داده است. گردشگری حلال نیز یکی از این بخش‌ها است که مورد توجه سیاست‌گذاران صنعت توریسم فیلیپین قرار گرفته است.

فیلیپین مانند بیشتر مناطق جنوب شرق آسیا به دلیل طبیعت خود میزبان گردشگران مختلف از سراسر جهان است با این همه سیاستگذاران این کشور به دنبال بهره‌بردن هرچه بیشتر از درآمدهای صنعت گردشگری بوده و استراتژی‌هایی را در این بخش تدوین کرده‌اند. فیلیپین از بیش از 7000 جزیره تشکیل شده و تجربه سفر منحصر به‌فردی را از سواحل زیبا، رشته کوه‌های سرسبز و مراکز شهرهای شلوغ خود ارائه می‌دهد. این امر پتانسیل بسیار خوبی برای اقتصاد این کشور فراهم کرده تا جذب سرمایه برای توسعه گردشگری حلال سرعت بیشتری بگیرد.

نزدیکی فیلیپین به جمعیت بزرگ مسلمان مالزی و اندونزی، همراه با فرهنگ متنوع و غنی آن، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران مسلمان تبدیل کرده است که علاقه‌مند به کشف یکی از منحصر به‌فردترین مکان‌های آسیا هستند. تا سال 2021، فیلیپین نزدیک به 566 هزار گردشگر از خاورمیانه، بخش‌هایی از ASEAN و همچنین هند داشته است. دولت فیلیپین که مشتاق بهره‌برداری از پتانسیل بازار است، اقداماتی را برای ارتقای شهرت خود در داخل و خارج از کشور با تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های صدور گواهینامه لازم انجام داده است.

یکی از اقدامات وزارت گردشگری فیلیپین (DOT) در سال 2021 عقد قرارداد با دو برند معروف فعال در حوزه گردشگری حلال بود. این وزارت‌خانه اعلام کرد که فیلیپین در حال تقویت برنامه‌ها برای قرار گرفتن به عنوان یکی از مقاصد ترجیحی جهان برای گردشگران مسلمان است و حرکت بزرگی را برای ایجاد زیرساختی بلندمدت در سراسر کشور جهت تنوع بخشیدن به ورود گردشگران مسلمان به‌ویژه از منطقه همسایه ASEAN و خاورمیانه شروع کرده است.

همکاری با شرکت CrescentRating بخشی از این اقدام بوده تا به راه‌اندازی کمپین بازاریابی گردشگری حلال این کشور کمک کند.

 CrescentRating و برند خواهرش HalalTrip برای راه‌اندازی راهنمای اختصاصی برای بازدیدکنندگان مسلمان و تبلیغ پیشنهادات خود از طریق کمپین‌های آنلاین از جمله استفاده از تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در ASEAN همکاری کرده‌اند. استفاده خدمات CrescentRating برای اعتبار بخشیدن به هتل‌ها و رستوران‌ها در چهار شهر فیلیپین با سیستم رتبه‌بندی منحصر به فرد خود، از دیگر اقداماتی بود که مقامات گردشگری فیلیپین انجام داده‌اند تا بتوانند از بازار گردشگری حلال استفاده کنند.

دولت فیلیپین و سیاست‌گذاری برای سود بردن از بازار گردشگری حلال

یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری حلال، دسترسی به غذای حلال است. در سال 2021، مسئولان صنعت گردشگری فیلیپین، کمپین بزرگی را برای معرفی غذاهای سنتی این کشور با هدف جذب گردشگران مسلمان آغاز کردند. این کمپین غذاهای سنتی این کشور را از طریق برنامه‌های مختلف تبلیغ می‌کند. این ابتکار که در جولای 2021 راه‌اندازی شد، سنت‌های غذایی منحصر به فرد در میندانائو(ایالت عمدتاً مسلمان‌نشین فیلیپین) را از طریق یک سری ویدیویی که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، یوتیوب و اینستاگرام منتشر شده است، به نمایش گذاشت.

با این همه گردشگران در سراسر فیلیپین به غذای حلال دسترسی دارند و غذای حلال در سرتاسر فیلیپین شکل‌های مختلفی دارد. در مانیل، رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند که غذاهای دارای گواهی حلال ارائه می‌دهند.

ارائه خدماتی مانند نمازخانه و جداسازی مکان‌هایی مانند استخر یکی از اقداماتی است که در حوزه گردشگری حلال و در مورد اماکن اقامتی صورت می‌گیرد. در فیلیپین برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها متناسب‌سازی امکانات خود را آغاز کرده‌اند. 

دولت فیلیپین و سیاست‌گذاری برای سود بردن از بازار گردشگری حلال

در سال 2016، مانیل ماریوت (The Manila Marriott) اولین هتل زنجیره‌ای ممتاز در این کشور بود که به دلیل ارائه خدمات مناسب مسلمانان توسط CrescentRating، به عنوان 5 ستاره (بالاترین رتبه متناسب بودن برای مسلمانان) در فیلیپین ثبت شد. این هتل علاوه بر اینکه غذای حلال در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، سیاست عدم ارائه مشروبات الکلی در مینی‌بار اتاق‌های هتل و همچنین داشتن نمازخانه را هم به عنوان خدمات خود ثبت کرد.

به نظر می‌رسد گردشگری حلال به یکی از مؤلفه‌های کلیدی رشد بخش گردشگری در فیلیپین تبدیل شود، زیرا دولت در حال حرکت برای حمایت از توسعه این بخش از طریق سرمایه‌گذاری کلان به خصوص برای جذب گردشگرانی از کشورهای مالزی و اندونزی است.

 در سطح جهانی، صنعت گردشگری حلال به دلیل افزایش تقاضا و آگاهی روزافزون از پتانسیل آن، به عنوان دارای فرصت های قابل توجهی برای گسترش شناخته شده و فیلیپین نیز یکی از کشورهایی است که تلاش دارد با سیاست‌گذاری صحیح از این بازار پر سود، سهمی برای اقتصاد خود به خصوص در دوران بازسازی بعد از بحران کرونا بهره‌مند شود.

انتهای پیام
captcha