اعلام جزئیات شیوه ارسال آثار به جشنواره ملی خوشنویسی آیات
کد خبر: 3963573
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱

اعلام جزئیات شیوه ارسال آثار به جشنواره ملی خوشنویسی آیات

با توجه به سؤالات مطرح شده از سوی هنرمندان، جزئیات دقیق شیوه ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی خوشنویسی آیات وی‍ژه نكوداشت میرزا احمد نی‌ریزی اعلام شد.

نخستین جشنواره ملی خوشنویسی آیات ویژه نكوداشت میرزا احمد نی‌ریزی، یكی از برنامه‌هایی بود كه خبرنگار ایكنا فارس پیگیر اجرای آن بود و در این زمینه هم خبرهای متعددی بر روی خروجی این رسانه منتشر كرد، چراكه مسئولان ارشاد وعده اجرای آن را داده بودند و در نهایت بعد از گذشت دو سال این وعده تحقق یافت.

با توجه به استقبال هنرمندان نقاط مختلف كشورمان از این جشنواره و سؤالات مطرح شده در خصوص شیوه ارسال آثار، جزئیات دقیقی برای این كار از سوی دبیرخانه جشنواره و ارشاد فارس اعلام شده است.


بيشتر بخوانيد:


هنرمندانی كه قصد دارند در رشته خط نسخ جشنواره خوشنویسی آیات شرکت كرده و سؤالی مطرح کرده‌اند، مبنی بر اینکه آیا لازم است تمام سوره نوشته شود و یا قسمتی از آن، به اطلاع می‌رساند که هدف تولید و خلق قطعات فاخر و زیبای خوشنویسی و پاسداشت خط نسخ سبک میرزا احمد نی‌ریزی است و اگر مقداری از سوره مبارک هم که کتابت شود و مورد نظر و توجه هنرمند قرار گیرد، برای ارائه در جشنواره کافی است و نیازی به کتابت کل و یا تمام یک سوره نیست. همچنین هنرمندان دقت كنند كه حتماً شماره آیاتی را که کتابت می‌کنند را اعلام کنند.

در این جشنواره اساتیدی همچون احمد عبدالرضایی، مجید چیزفهم دانشمندیان و فرهاد نصیری شیرازی به‌عنوان داوران انتخاب شده و بررسی آثار رسیده به جشنواره یاد شده را به مرور آغاز خواهند کرد.

هنرمندانی که از سراسر کشور تصویر آثار خود را به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال می‌كنند، یک قطعه عکس و کارت ملی‌ خود را نیز ضمیمه اثر كرده و توجه داشته باشند که تکمیل فرم شرکت در جشنواره ضروری است.

ستاد برگزاری جشنواره آیات در نظر دارد پس از داوری اولیه از آثاری که انتخاب می‌شوند و اصل اثر به دبیرخانه ارسال می‌شود، نمایشگاهی در فضای مجازی برگزار کند و تأکید شده است که در روی هیچ یک از آثار رقم و یا نام نویسنده ذکر نشود و هنرمندان محترم برای هرگونه سؤال و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با فرهاد نصیری شیرازی، مدیر اجرایی جشنواره به شماره 09177134452 تماس بگیرند.

این جشنواره در راستای بزرگداشت استاد بزرگ قرآن‌نویسی، میرزا احمد نی‌ریزی از سری جشنواره‌های آیات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن خوشنویسان ایران، شعبه شیراز برگزار می‌شود و اشاعه و ترویج فرهنگ کتابت قرآن کریم، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با رشته خوشنویسی در خطوط قرآنی نسخ و ثلث، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ و هنر خوشنویسی و کمک به انتشار گسترده‌تر این هنر اصیل و تکریم از مقام زند یاد میرزا احمد نی‌ریزی کاتب بزرگ قرآن کریم، عناوین این اهداف را دربر می‌گیرد و محورهای فراخوان قرآن کریم سور مبارکه انعام و ابراهیم است.

قالب‌های جشنواره ثلث و نسخ است و فرآیند ثبت نام و ارسال اثر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به نشانی fars.farhang.gov.ir انجام می‌شود و شرکت در جشنواره با ارسال حداکثر سه اثر در هر بخش است و فایل آثار باید با فرمت jpg با حجم تقریبی یک مگابایت باشد و فایل‌های دیجیتالی که فاقد کیفیت باشند در مرحله انتخاب بررسی نخواهند شد.

به صاحبان آثار منتخب مرحله نخست داوری برای ارسال اصل آثار و گزینش نهایی آثار برای حضور در نمایشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت راهیابی اثر به بخش مسابقه، اصل اثر بدون قاب به همراه فرم تکمیل شده به نشانی دبیرخانه ارسال شود.

همچنین، آثار قاب شده به‌ هیچ عنوان پذیرفته نخواهند شد و در شرایط مساوی آثاری در اولویت داوری قرار می‌گیرند که ارائه بهتری شامل (کاغذ دست‌ساز، تذهیب و پاسپارتوی بهتر) داشته باشند و دبیرخانه از پذیرش و دریافت آثار به‌صورت لوله شده معذور است و اصل قطعات ارسال شده با احتساب پاسپارتو در یکی از قطع‌های ۵۰× ۳۵ یا ۵۰×۷۰ باشد و آثاری که در قطع‌های غیر از اندازه‌های یاد شده باشند، مورد ارزیابی قرار نخواهند گرفت و انتخاب آیه و یا آیاتی از سوره‌های مبارکه انعام و ابراهیم برای خوشنویسی بر عهده شرکت‌کننده است و دبیرخانه جشنواره در قبال خسارات وارده به آثار از ناحیه پست، مسئولیتی ندارد و مسئولیت آثار صرفا و موکدا پس از دریافت و ثبت، بر عهده دبیرخانه است.

همچنین دبیرخانه جشنواره خوشنویسی آیات اعلام كرده است كه تاریخ خلق اثر نباید قبل از ۱۳۹۸ باشد و آثاری که پیش از این در جشنواره‌های خوشنویسی شرکت کرده باشند و همچنین آثار قدیمی به تشخیص هیئت داوران از فرآیند ارزیابی حذف خواهند و دبیرخانه مجاز است از آثار ارسالی در امور فرهنگی و تبلیغی و سایر بخش‌های جشنواره، حسب مورد، استفاده کند.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با رعایت مقررات فراخوان از طریق نشانی  Daneshmand228@gmail.com ارسال كرده و آثار رسیده به دبیرخانه پس از پایان مهلت اعلام شده، در جلسه داوری بررسی نخواهند شد و در دو مرحله انتخاب اولیه آثار و داوری نهایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که البته تصمیم‌گیری در خصوص هر رویداد، موضوع و مسئله پیش‌بینی نشده جشنواره، برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است.

اصل کلیه آثار غیر برگزیده حداکثر ظرف ۱۰ روز به نشانی ارسال‌کننده فرستاده خواهد شد و با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری آئین پایانی و اعلام نتایج داوری از طریق فضای مجازی و غیر حضوری خواهد بود و به کلیه هنرمندانی که آثارشان به مرحله نهایی راه یافته است، گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.

تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش‌بینی نشده در این فراخوان بر عهده دبیرخانه برگزاری است و در هر یک از رشته‌های نسخ و ثلث جوایز به این شرح خواهد بود، نفر اول تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ پنج میلیون تومان، نفر دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ سه میلیون تومان، نفر سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ دو میلیون تومان و جوایز ویژه نیز به‌منظور تشویق استعدادهای جوان، در هر بخش ثلث و نسخ، برگزیدگانی از میان هنرمندان زیر ۳۰ سال سن معرفی خواهند شد.

یادآور می‌شود، آخرین مهلت ارسال آثار، پنجم اردیبهشت‌ و داوری و گزینش اولیه آثار، ۱۰ اردیبهشت‌، دریافت اصل آثار راه یافته به بخش پایانی جشنواره، ۱۵ اردیبهشت و آئین پایانی، ۲۵ اردیبهشت سال جاری اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha