برنامه‌ریزان بودجه برای قرآن چه كرده‌اند
کد خبر: 3949627
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
آیت‌الله دژكام:

برنامه‌ریزان بودجه برای قرآن چه كرده‌اند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس از بی‌توجهی‌ها به ساحت قرآن و تخصیص نیافتن بودجه‌ مناسب به فعالیت‌های قرآنی انتقاد كرد و گفت: ضمن احترام به تمام برنامه‌ریزان در کشور سؤال این است كه آنها برای قرآن چه کرده‌اند.

این روزها كه تنور مباحث بودجه‌ در مجلس شورای اسلامی داغ است و نمایندگان در كمیسیون تلفیق مشغول بررسی لایحه بودجه 1400 ارائه شده از سوی دولت هستند، اظهار نظرات مختلفی از سوی مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و حتی فرهنگوران و پیشكسوتان قرآنی در خصوص بودجه‌های قرآنی مطرح می‌شود.

طی چند ماه اخیر خبرگزاری ایكنا فارس، مطابق با رسالت خود، اقدام به انجام مصاحبه‌های مختلف و متعددی با نمایندگان مجلس و همچنین پیشكسوتان و مسئولان قرآنی در سطح استان و كشور كرده است كه در تمام آن‌ها بر تخصیص بودجه‌های مناسب از سوی مجلس و دولت به فعالیت‌های قرآنی تأكید شده است و البته این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید: 


اخیراً و طی یكی دو ماه اخیر نیز قرآنیان استان فارس درخواستی از امام جمعه شیراز و نماینده رهبر معظم انقلاب در استان مبنی بر راه‌اندازی شورای عالی قرآن در سطح استان به‌منظور ساماندهی بودجه‌های قرآنی مطرح كرده‌اند كه این مسئله بر حساسیت آیت‌الله دژكام بر مباحث قرآنی افزود به طوری كه وی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته شیراز گفت: ضمن احترام به تمام برنامه‌ریزان در کشور و بزرگانی که در برنامه بودجه زحمت می‌کشند و برنامه می‌نویسند اما سؤال این است كه برای قرآن چه کرده‌اند.

وی از بی‌توجهی‌ به ساحت قرآن و عدم تخصیص بودجه‌ مناسب به فعالیت‌های قرآنی انتقاد كرد و افزود: اینکه در ارتباط با قرآن هیچ کاری انجام‌ نشده زشت است، اگر اکنون عدد حمایت از برنامه‌های قرآنی در بودجه به‌ اندازه 8 سال گذشته باشد، یعنی با تورم موجود، مقدار بسیاری از این بودجه کم شده است اما اگر بفهمیم که یک‌دهم بودجه سال 92 در سال 99 برای قرآن هزینه کرده‌ایم، آیا این کار درست است؟ بزرگان مجلس باید به این کار نظارت داشته باشند و تلاش کنند قرآن را از مهجوریت خارج کنند.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: نمایندگان را به مجلس می‌فرستیم تا برای مسائل وقت بگذارند، لذا توقع داریم به بودجه‌ای که به صحن مجلس می‌آید دقت کنند، چراکه در قبال آن مسئول هستند و در این میان نباید قرآن غریب واقع شود، مسئولان دولتی و مجلسی باید همه تلاش‌های خود را در این زمینه انجام دهند، شورای گسترش فرهنگ قرآنی نیز باید فعال شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه اگر جایگاه قرآن را فراموش کنیم ضرر خواهیم کرد، گفت: قرآن کریم کتاب ناطق خداوند است و باید به آن احترام بگذاریم که اگر این کار را انجام ندهیم برکت از زندگی‌ها خواهد رفت.

وی با یادآوری اینكه قرآن به ما بصیرت می‌دهد، گفت: ظاهر قرآن کریم روشن و واضح است، ارتباط‌گیری با این كتاب آسمانی هم راحت و آسان است چنانچه حضرت زهرا(س) می‌فرماید اگر کسی از قرآن پیروی کند، نتیجه آن این است که مورد غبطه قرار می‌گیرد به این معنا که همه در دنیا بیان می‌کنند که‌ ای کاش ما نیز همانند این فرد می‌شدیم و در آخرت نیز همین‌گونه بیان خواهند کرد، حال پرسش این است که چرا ما این‌گونه نیستیم؟ چرا عده‌ای به دنبال اروپایی بودن هستند؟ قرآن مسیر الگو شدن را پیش پای ما گذاشته است.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه عزت و عظمت ما در گرو قرآن است، گفت: باید قرآن را بفهمیم، وظایف فردی خود را به‌ خوبی انجام دهیم و فرزندان خود را به قرائت قرآن دعوت کنیم تا در مسیر اهل‌ بیت(ع) قدم بردارند. انقلاب کرده‌ایم تا قرآن را در برنامه‌ریزی حکومتی و اجتماعی بیاوریم، از این‌رو قرآن را باید در برنامه‌ریزی اجتماعی و سیاسی و حکومتی وارد کنیم.

امام جمعه شیراز همچنین در یكصد و پانزدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس بر لزوم توجه به فعالیت‌های قرآنی در این استان تأكید كرد و گفت: شورای عالی قرآن استان فارس ذیل شورای فرهنگ عمومی استان فارس تشکیل خواهد شد و از ایجاد و سامان یافتن آن حمایت می‌کنم.

وی با بیان اینكه ساز و کار و ساختار شورای عالی قرآن، دستور کار جلسات بعدی شورای فرهنگ عمومی استان خواهد بود، افزود: امیدواریم با همسوسازی تشکل‌های قرآنی در راستای جامعه‌سازی قرآنی و با هم‌افزایی و پیشگیری از موازی‌کاری‌ها، شاهد تحول جدی در فعالیت‌های قرآنی باشیم.

بنا بر این گزارش، تقریباً می‌توان گفت اینکه امام جمعه‌ در خطبه‌های نماز جمعه خود درباره بودجه‌های قرآنی سخن به میان آورده است و همچنین در جلسه شورای فرهنگ عمومی شخصاً به مباحث ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در سطح استان به‌ویژه بودجه‌های قرآنی ورود کرده است، در سطح کشور منحصر به فرد است که جای امیدواری بسیاری دارد. امیدواریم این روند نیز به سایر مسئولان ارشد در سطح استان‌ها و کشور تسری یابد تا به یاری خدا شاهد ایجاد تحول در فعالیت‌های قرآنی باشیم.

قطعاً با عنایت ویژه تمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی به بحث بودجه‌های قرآنی و همچنین ساماندهی و انسجام‌بخشی این فعالیت‌ها همراه با نظارت دقیق، اتفاقات فرخنده و مبارکی در فعالیت‌های قرآنی و سبک زندگی و فرهنگ جامعه رخ خواهد داد.

انتهای پیام
captcha