بودجه ۱۴۰۰ قدرت مانور ندارد / بررسی امکان افزایش بودجه‌های قرآنی
کد خبر: 3939312
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

بودجه ۱۴۰۰ قدرت مانور ندارد / بررسی امکان افزایش بودجه‌های قرآنی

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش بودجه‌های قرآنی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، اظهار کرد: امسال اوضاع بودجه خوب نیست و قدرت مانور بالایی برای افزایش اعتبارات نداریم، اما تلاش می‌کنیم تغییر اولویت‌هایی داشته باشیم.

جعفر قادری، رئیس كمیته اقتصادی كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه علی‌رغم تورم زیاد و افزایش هزینه‌ها متأسفانه در لایحه بودجه 1400، بودجه‌های قرآنی افزایشی نسبت به امسال نداشته است، آیا مجلس برای افزایش بودجه ورود خواهد كرد، گفت: امسال اوضاع بودجه خوب نیست، علی‌رغم اینكه سقف بودجه اضافه شده است، اما هزینه‌های جاری دولت و مطالبات مردم از دولت یا بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی افزایش پیدا كرده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از این افزایش بودجه مربوط به هزینه‌های جاری و بخشی هم مربوط به بازپرداخت بدهی‌های دولت است و یك بخش هم مربوط به حقوق و مزایاست، لذا آنچنان قدرت مانور روی آن نداریم تا بتوانیم اعتبارات یک بخش را اضافه كنیم.

قادری با بیان اینكه مشكلی كه وجود دارد این است كه 40 درصد بودجه افزایش پیدا شده مربوط به درآمدهای نفتی است كه امكان تحقق آن بسیار ضعیف است، تصریح کرد: به همین دلیل شرایط سختی در پیش داریم و با گزینه‌های محدود در مجلس، اگر بخواهیم همین بودجه را مصوب كنیم، امكان محقق نشدن آن بسیار بالاست و اگر بخواهیم آن را تعدیل كنیم، قدرت مانور زیاد نیست به‌همین دلیل كار بسیار سختی را در مجلس در پیش‌رو داریم. تلاش می‌كنیم تا بتوانیم بودجه را مقداری واقعی‌تر كرده و بخشی از هزینه‌های غیرضروری را حذف كنیم.

وی در پاسخ به اینكه آیا امكان افزایش بودجه‌های قرآنی وجود دارد، اظهار کرد: باید بررسی كنیم اگر در موارد دیگر امكان كاهش بودجه وجود داشته باشد، تلاش كنیم آن را كاهش داده و تغییر اولویت‌هایی داشته باشیم، زیرا عدد بودجه‌های قرآنی بسیار زیاد نیست، بنابراین شاید بتوانیم كاری در این زمینه انجام دهیم.

قادری همچنین در پاسخ به اینكه آیا مجلس به نظارت بر وضعیت تحقق كامل بودجه‌های قرآنی از سوی دولت ورود نمی‌كند، گفت: بخشی از این كار به متولیان امر بازمی‌گردد یعنی به موقع از طریق كمیسیون‌های فرهنگی و ذیربط پیگیر تحقق كامل بودجه‌های قرآنی باشند، زیرا این رقم‌ها عدد درشتی نیست كه بخواهد به منابع دولت فشار بیاورد، بنابراین اگر بودجه‌های قرآنی در سال‌های گذشته كامل محقق نشده است، بخشی از این كار به متولیان امر که به موقع پیگیری نكردند باز می‌گردد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان همچنین با اشاره به در نظر گرفتن 52 میلیارد تومان بودجه قرآنی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای تحقق این بودجه قرآنی باید كمیسیون فرهنگی پیگیر قضیه باشد كه بودجه‌ها در جای خود هزینه شود و قطعاً كمیسیون برنامه و بودجه هم به كمیسیون فرهنگی كمک خواهد كرد.

انتهای پیام
captcha