هدایایی که در شأن جشنواره نبود/ ضرورت اختصاص بودجه‌ای مستقل برای جوایز
کد خبر: 3863342
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در بوته نقد/

هدایایی که در شأن جشنواره نبود/ ضرورت اختصاص بودجه‌ای مستقل برای جوایز

گروه مسابقات ــ پرونده سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان هفته گذشته بسته شد؛ اما پرونده بررسی آن همچنان باز است و این بار به موضوع جوایزی که به دانشجویان نخبه قرآنی اهدا شد پرداختیم که حتی مسئولان برگزاری این دوره از نازل بودن آن سخن گفتند و بر ضرورت تعیین بودجه‌ای مستقل برای جوایز تأکید کردند.

هدایایی که در شأن جشنواره نبود/ ضرورت اختصاص بودجه‌ای مستقل برای جوایز

به گزارش ایکنا؛ سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور هفته گذشته طی سه روز از 12 تا 14 آذرماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد. این جشنواره در مجموع در شش بخش و ۳۴ رشته و در مرحله پایانی آن یعنی صرفاً رشته‌های بخش آوایی (رشته‌های قرائت تحقیق، ‌قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم، ‌حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، دعا و مناجات‌خوانی، اذان و تواشیح و همخوانی‌ قرآن) با حضور بیش از 350 نفر در شیراز برپا شد.

البته آئین تجلیل از نفرات برتر دیگر بخش‌ها و بخش آوایی به منظور جلوگیری از تجمع شرکت‌کنندگان در دو مراسم جداگانه برگزار شد. یکی در روز افتتاحیه بخش آوایی به تاریخ 12 آذرماه بود که از منتخبان بخش معارفی(رشته‌های آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)،‌ آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی)، منتخبان بخش پژوهشی(دو رشته مقاله‌نویسی و تلخیص کتاب)، منتخبان بخش فناوری(سه رشته تولید نرم‌افزار، تولید اپلیکیشن و کانال‌های مجازی قرآنی)، منتخبان بخش هنری(هفت رشته خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرّق، منبّت و طراحی پوستر) و منتخبان بخش ادبی(رشته‌های شعر، داستان‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی) تجلیل شد و در روز اختتامیه بخش آوایی، 14 آذرماه، از برترین‌های همین بخش تجلیل شد.

در هر مسابقه جوایز برگزیدگان اگر نگوییم نقشی اثرگذار، اما نقش مهمی در استمرار آن دارد، اما در حوزه قرآن کمتر به این امر بها داده می‌شود، موضوعی که به منظور جذب حداکثری اقشار مختلف مردم، نیازمند توجه و دقت نظر مسئولان مربوطه در این موضوع و تغییرات آیین‌نامه مسابقات است و برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان انتظار توجه بیشتری را دارند، برای نمونه نفر اول قرائت تحقیق قرآن مبلغ یک میلیون تومان و نفرات دوم و وسوم مبالغ بسیار کمتری را دریافت کردند.

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اینکه هزینه جوایز برگزیدگان از کجا تأمین می‌شود، گفت: هزینه جوایز منتخبان نیز در کنار دیگر هزینه‌های جاری، طبق روال برگزاری این جشنواره و براساس آئین‌نامه، برعهده دانشگاه میزبان است. دانشگاه میزبان در کنار تجلیل از دانشجویان برگزیده‌اش در مرحله درون‌دانشگاهی خود، به دلیل میزبانی باید از تمامی برگزیدگان مرحله ملی نیز تقدیر کند.

عدم اختصاص بودجه به جشنواره ملی با وجود پیگیری‌های مستمر

بنا بر گفته عبدالمجید طالب‌تاش، قائم مقام دبیر سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كشور، «این جشنواره هر ساله به میزبانی یکی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که تمامی هزینه‌ها اعم از اجرا، هدایا و مستندسازی برعهده دانشگاه میزبان است. از طرفی نیز هیچ کمکی از طریق شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و دیگر دستگاه‌های دانشگاهی نمی‌شود».

وی با اشاره به اینکه هر ساله بودجه برای فعالیت‌های قرآنی در کشور در نظر گرفته می‌شود، افزود: متأسفانه تاکنون با وجود چندین بار پیگیری، بودجه‌ای برای این جشنواره منظور نشده است، با توجه به اینکه جشنواره فوق، ملی و فرادانشگاهی است باید حتما بخشی از آن بودجه به این موضوع اختصاص داده شود.

رئیس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: قبول داریم که هدایایی که برای نفرات برگزیده منظور می‌شود، درخور شأن دانشجویان نخبه قرآنی نیست. هر کدام از دانشگاه‌ها نیز در مرحله نخست، این جشنواره را درون دانشگاه خود برگزار می‌کنند و چنین هدایایی را به برگزیدگان خودشان می‌دهند. طبیعی است که از تعداد زیادی از برگزیدگان دانشگاه خود تجلیل کنند و در کنار آن طی جشنواره نیز به دلیل میزبان بودن و به عنوان کار فرادانشگاهی در نظر دارند که از برگزیدگان تجلیل کنند، آن طور که علاقه‌مندند تا هدایایی درخور جایگاه این عزیزان داده شود، اما قطعاً شرمنده می‌شوند.

میزان جوایز در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تصویب شود

وی ادامه داد: بودجه کل جشنواره را شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها مستقر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از شورای توسعه فرهنگ قرآنی بخواهد، به طوری که شورا در اختیار دانشگاه مجری و میزبان بگذارد و بحث جوایز را از هزینه‌های برگزاری جدا کنند، چون به طور دقیق مشخص نشده است به هر کدام از برگزیدگان چه هدیه‌ای داده شود.

طالب‌تاش گفت: در آیین‌نامه میزان جوایز دقیق تعیین نشده و نیاز است منابع آن نیز مشخص شود تا جوایزی که دانشگاه میزبان به دانشجویان برگزیده مرحله سراسری می‌دهد با دانشجویان برگزیده دانشگاه خود در سطح درون‌دانشگاهی برابری نکند.

حفظ کیفیت جشنواره همراه با رعایت صرفه‌جویی

قائم مقام دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به اینکه البته دانشگاه آزاد اسلامی تلاش خود را برای تأمین هدایایی مناسب کرده بود، بیان کرد: سعی کردیم حداقل سطح این هدایا از دوره گذشته کمتر نباشد. دانشجویان مطلع باشند که هزینه ایاب و ذهاب برعهده دانشجویان برگزیده نیست، یعنی دانشگاه‌های مبدأ باید از دانشجویان برگزیده حمایت کنند، یعنی هر دانشگاهی که دانشجویانی را در سطح ملی معرفی می‌کند، لازم است هزینه‌های ایاب و ذهاب دانشجو را پرداخت کند و تمام هزینه‌های دانشجو برعهده دانشگاه میزبان باشد تا به محل سکونت و شهر خود بازگردد.

طالب‌تاش در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود از دیگر هزینه‌ها کم شود و به حد نصاب جوایز افزوده شود؟ گفت: در بحث اسکان محل اسکان تخفیف ویژه‌ای به دانشگاه آزاد اسلامی داده بود، به طوری که نیمی از هزینه‌های آن به واسطه ارتباطات و حمایت‌ها استانداری شیراز، دفتر امام جمعه شیراز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌ها و نهادها در برگزاری این جشنواره بود.

وی در پایان تأکید کرد: برگزاری جشنواره در این سطح و پذیرایی از بیش از 700 میهمان طی سه روز و رعایت کیفیت‌های مطلوب در آن، دیگر امکان اینکه بیش از این هزینه کنیم وجود نداشت و این جشنواره را با بالاترین توان و تلاش دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم. چنانکه رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی توصیه کرده بودند، در عین رعایت صرفه‌جویی و قناعت، سعی کنیم چیزی کم نگذاریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha