حركت مؤسسات قرآنی به سوی فعاليت‌های پژوهشی يك نياز است
کد خبر: 971380
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
تعدد مؤسسات قرآنی؛ فرصت‌ها و آسيب‌ها/36 زهرا كنعانی

حركت مؤسسات قرآنی به سوی فعاليت‌های پژوهشی يك نياز است

بايد تلاش كرد با برگزاری همايش‌ها و گردهمايی‌ها برای مديران مؤسسات قرآنی فعاليت آنها را از آموزش به فعاليت‌های پژوهشی هدايت كرد و با استفاده از جنبه‌های تشويقی مؤسسات به جای جنبه‌های تنبيهی به صورت غير مستقيم آنان را به سمت رقابت سالم با يكديگر و خلاقيت و نوآوری در آموزش سوق داد.


گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: بايد تلاش كرد با برگزاری همايش‌ها و گردهمايی‌ها برای مديران مؤسسات قرآنی فعاليت آنها را از آموزش به فعاليت‌های پژوهشی هدايت كرد و با استفاده از جنبه‌های تشويقی مؤسسات به جای جنبه‌های تنبيهی به صورت غير مستقيم آنان را به سمت رقابت سالم با يكديگر و خلاقيت و نوآوری در آموزش سوق داد.


زهرا كنعانی، مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در پاسخ به اين سؤال كه آيا تعدد و پراكندگی مؤسسات و مراكز قرآنی باعث ايجاد گسست در فعاليت‌های قرآنی و ايجاد رقابت ناسالم می‌شود، گفت: تعدد مؤسسات قرآنی را نمی‌توان باعث پراكندگی و عامل برای ايجاد رقابت ناسالم دانست بلكه افزايش مؤسسات و خانه‌های قرآنی باعث می‌شود اين مراكز از تجربيات يكديگر استفاده كرده و با روش‌های نوين آموزشی آشنا شوند كه اين امر خود باعث هم‌افزايی و ترويج فعاليت‌های قرآنی می‌شود.


اين مسئول تصريح كرد: تعدد مؤسسات و به ويژه خانه‌های قرآنی در روستا‌ها برای فراگيران علاقه‌مند به قرآن كه امكان دسترسی آسان به مراكز قرآنی را ندارند يك مزيت است و می‌تواند به رشد خلاقيت اين افراد در زمينه‌های مختلف قرآنی كمك كند.


كنعانی در مورد هدايت رقابت مؤسسات قرآنی در جهت رشد آنان بيان كرد: بايد تلاش كرد با برگزاری همايش‌ها و گردهمايی‌ها برای مديران مؤسسات قرآنی فعاليت آنها را از آموزش به فعاليت‌های پژوهشی هدايت كرد و با استفاده از جنبه‌های تشويقی مؤسسات به جای جنبه‌های تنبيهی مانند تشويق و تجليل از مؤسسات نمونه هر استان به صورت غير مستقيم مؤسسات را به سمت رقابت سالم با يكديگر و خلاقيت و نوآوری در آموزش سوق داد.







 كنعانی:
توجه به نياز منطقه از معيارهای افزايش مؤسسات قرآنی در استان است كه در ابتدای امر توسط كارشناسان ظرفيت منطقه سنجيده شده و در ادامه اقدام به راه‌اندازی يك مؤسسه می‌شود

مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی خراسان شمالی افزود: تعدد مؤسسات ارتباطی به بودجه اين مراكز ندارد زيرا بودجه مؤسسات قرآنی در اين استان با توجه به فعاليت و رتبه‌بندی توزيع می‌شود و توجه بيشتر اين اتحاديه در حال حاضر به كيفيت آموزشی مؤسسات است.


اين مسئول تأكيد كرد: فعاليت و برنامه‌های قرآنی مؤسسات توسط بازرسان اتحاديه ارزيابی شده و نكات مهم و ضروری به مؤسسات ضعيف اعلام شده تا در جهت رشد كيفی مؤسسه به آن توجه كنند و پس از به اتمام رسيدن كار بازرسی مؤسسات رتبه‌بندی شده و مؤسسات خوب معرفی می‌شوند و بودجه نيز بر همين اساس به آنان داده می‌شود.


وی در مورد معيار و ملاك‌های افزايش مؤسسات و صدور مجوز برای ايجاد مؤسسات جديد در اين استان بيان كرد: توجه به نياز منطقه از معيارهای افزايش مؤسسات قرآنی در استان است كه در ابتدای امر توسط كارشناسان ظرفيت منطقه سنجيده شده و در ادامه اقدام به راه‌اندازی يك مؤسسه می‌شود.


كنعانی در پايان در مورد استفاده از مساجد و مدارس برای برگزاری كلاس‌های آموزشی مؤسسات خاطرشنان كرد: استفاده از مساجد برای برگزاری دوره‌های آموزشی آقايان و استفاده از مدارس كه دارای محيط آموزشی مناسب هستند برای كلاس‌های بانوان مناسب است كه اگر در تمام شهرها اين امر ممكن شود مشكل مكانی بسياری از مؤسسات حل می‌شود.

captcha